• Benet

Hur gick det att skola in din 2-åring?

Man (jag?) får ofta höra att det "är" svårare att skola in en 2-åring, än tex en 1-åring.
    Är det så? Hur har ni upplevt det?

Skolar nämligen in min 2-åring nu (3dje dagen) och nästan väntar på att det ska vända och inte gå bra...
    Mamma till världens bästa ♥ Wilmer ♥ och liten på jäsning
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gick det att skola in din 2-åring?
  • Silverkatten06

Skolade in min son när han var 1,5 år och det var inte roligt - fy tusan vad ledsen han var. Nu har han haft sommarlov och eftersom vi flyttat håller vi på att skola in honom på nytt dagis. Han är nu 2år & 1mån och det går hur bra som helst. Han har knappt varit ledsen alls och vill knappt gå därifrån när jag hämtar...

Tror inte att man kan säga rakt av att vissa åldrar är lättare/svårare än andra, det beror ju på barnet.

• hallon2

Min erfarenhet säger att det spelar inte nån större roll vilken ålder barnet är i!

Det finns barn som lätt att skolas in och det finns de barn som inte äär lika lätt att skolas in...
    ... men har märkt att det kan hänga samman med föräldrarnas inställning;)!
    Mammor/pappor som gråter efter inlämning har ofta barn som oxå gråter en skvätt.
    Dvs: Barnet känner av föräldern.
    *så tror jag*

• Manchester

Vi skolade in dottern vid 2,5 och sonen vid 1,5. Båda gick precis lika bra. De har älskat dagis från första stund. Vi har tur och har ett bra dagis med underbara, pålitliga, varma och erfarna pedagoger. Vi föräldrar kände direkt att det skulle bli bra och det har nog smittat av sig på barnen. Jag håller med hallon2. När föräldrarna är trygga och glada vid inskolningen så känner barnet det på sig och blir positivt inställd. Om föräldern är orolig så smittar det av sig. Undantag finns säkert, barnet kan ha varit med om något som gör henne/honom extra osäker och sårbar, men generellt sett så påverkar nog vi föräldrar mer än vad barnets ålder gör.

För övrigt har jag hört tvärtom mot TS. Ett yngre barn förstår inte varför han/hon måste vara på dagis och uppskattar inte umgänget med andra barn så mycket. Ett äldre barn kan man prata mer med och förklara att mamma och pappa måste jobba, men kommer och hämtar i eftermiddag. Det äldre barnet har också ett större behov av kompisar och brukar därför tycka att dagis är väldigt roligt.

• Linda1976

Annat: Aningen gråt vid inskolning, bra sen.
    Det var inte hjärskärande tokgråt, utan mer lite snyftande då och då.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Busbellan

Min son var 2 år när han skolades in och det gick hur bra som helst hela tiden

Mamma till Nora, August och Ella
  • Pshevil

Man kanske kan göra en sån här omröstning uppdelat på fler åldrar och se om det är någon skillnad?

Sonen skolas in den här veckan (började i måndags) och allt går jättebra. Han leker och bryr sig inte om vi är där eller ej. Redan första dagen kunde vi sätta oss i ett annat rum och igår kunde min man gå därifrån i 1,5 timme. Vår inskolningspedagog tycker att det går jättebra och vi ska lämna nu lämna längre och längre stunder.
    Sonen är 2 år och 9 mån så jag kanske inte kan rösta här...

• MinaHjältar

Vi skolade in våran son när han va 2,5 år och det gick jättebra. Han fick börja va själv där någon timme redan 3:e dagen och han va me på vilan på 4:e dagen så allt gick super.

Mina små troll
  • S vali s

Jag fick ochså höra att det skulle vara så svårt att skola in en 2åring...
    Vi hade inga som helst problem med vår dotter, inskolningen gick problemfritt och hur smidigt som helst

• Pillan81

Sonen var 2 år och nån vecka och inskolningen gick jättebra, men sen blev det bara skit. Han var ledsen vid lämning i ett halvår, helt hysterisk så man fick bända loss honom från mig. Jag hade enorm ångest och höll på att ta hem honom, men sen en dag så vinkade han glatt när jag skulle gå och det var en sån lättnad. Nu är han 3 år och dagis är hur kul som helst.

• Benet
    Manchester skrev 2008-08-28 01:18:39 följande:
    Vi skolade in dottern vid 2,5 och sonen vid 1,5. Båda gick precis lika bra. De har älskat dagis från första stund. Vi har tur och har ett bra dagis med underbara, pålitliga, varma och erfarna pedagoger. Vi föräldrar kände direkt att det skulle bli bra och det har nog smittat av sig på barnen. Jag håller med hallon2. När föräldrarna är trygga och glada vid inskolningen så känner barnet det på sig och blir positivt inställd. Om föräldern är orolig så smittar det av sig. Undantag finns säkert, barnet kan ha varit med om något som gör henne/honom extra osäker och sårbar, men generellt sett så påverkar nog vi föräldrar mer än vad barnets ålder gör. För övrigt har jag hört tvärtom mot TS. Ett yngre barn förstår inte varför han/hon måste vara på dagis och uppskattar inte umgänget med andra barn så mycket. Ett äldre barn kan man prata mer med och förklara att mamma och pappa måste jobba, men kommer och hämtar i eftermiddag. Det äldre barnet har också ett större behov av kompisar och brukar därför tycka att dagis är väldigt roligt.
    Jag kan oxå tycka att det skulle vara lättare med ett barn du kan prata med på ett annat sätt.
    Att det skulle vara "bättre" att skola in en 1-åring är väl just pga att h*n inte förstår riktigt... Hemskt samtidigt!
  • Nillinsimim

enda gången min son blir lessen av förskolan är när dumma mamma ska hämta honom...

• Benet

Tack för era svar förresten!
    Vår inskolning går galant hittills som sagt. Jag har nog en klump i magen, herregud det har ju varit vi två i över 2 år nu
    Men jag tror nog att jag lyckas dölja det väl för sonen.
    Samtidigt känner jag att om det här skulle "skita" sig så kommer jag vara hemma igen i vår med syskonet och då får Wilmer vara hemma med mig om han vill.
    Kanske är därför jag inte känner någon eg panik, utan tar det som det kommer, fast med en viss ångestklump i magen som sagt, hehe

• Luffarmor

Bra, men sedan efter några dagar där spå var han lite ledsen då jag gick. Men det gick över innan jag hade hunnit lämna huset-.

Svar på tråden Hur gick det att skola in din 2-åring?