Manchester skrev 2008-08-28 01:18:39 följande:
Vi skolade in dottern vid 2,5 och sonen vid 1,5. Båda gick precis lika bra. De har älskat dagis från första stund. Vi har tur och har ett bra dagis med underbara, pålitliga, varma och erfarna pedagoger. Vi föräldrar kände direkt att det skulle bli bra och det har nog smittat av sig på barnen. Jag håller med hallon2. När föräldrarna är trygga och glada vid inskolningen så känner barnet det på sig och blir positivt inställd. Om föräldern är orolig så smittar det av sig. Undantag finns säkert, barnet kan ha varit med om något som gör henne/honom extra osäker och sårbar, men generellt sett så påverkar nog vi föräldrar mer än vad barnets ålder gör. För övrigt har jag hört tvärtom mot TS. Ett yngre barn förstår inte varför han/hon måste vara på dagis och uppskattar inte umgänget med andra barn så mycket. Ett äldre barn kan man prata mer med och förklara att mamma och pappa måste jobba, men kommer och hämtar i eftermiddag. Det äldre barnet har också ett större behov av kompisar och brukar därför tycka att dagis är väldigt roligt.
Jag kan oxå tycka att det skulle vara lättare med ett barn du kan prata med på ett annat sätt.
Att det skulle vara "bättre" att skola in en 1-åring är väl just pga att h*n inte förstår riktigt... Hemskt samtidigt!