• Smilla75

Donera ägg till svägerska? Vad tänka på ?

Min svägerskas ägg har åldrats i förtid och hon har fått flera missfall efter insemination (med sambon). Han är 42 år så de lär inte få adoptera. De skall försöka med IFV men jag funderar på om jag kan tänka mig att donera ägg till svägerskan. Korsutbyte är ingen möjlighet, jag vill bestämma vem som får mina ägg. Vad skall jag tänka på? Är mina känslor för mina ägg så att säga negativ? Jag gissar att jag kommer att söka mig själv i barnen men hennes man är av annan etnicitet så de lär inte likna mig.

• Svar på tråden Donera ägg till svägerska? Vad tänka på ?
  • hymafr

Smilla75: Det är alltså din mans syster du vill donera till, eller? Vad tycker din man om det?

Jag har inga direkta råd att ge dig - beslutet måste du ta själv och sedan leva med oavsett hur det går.

Att barnens pappa är av annan etnicitet behöver inte alls betyda att de inte skulle kunna vara jättelika dig.
    Frågan är bara om det gör något att de liknar dig? Jag förmodar att det ska vara något av en familjehemlighet och då vet ju den närmaste familjen om det. Däremot tror jag knappast att utomstående skulle göra den kopplingen. Äggdonation inom familjen är ju inte precis det första man tänker på om ett barn är väldigt likt sin ingifta moster.

• ZXC

Hej
    Jag är i en liknande situation, men för mig är det min lillasyster som ska donera till mig. Vi är väldigt lika och jag kan tycka att det är väldigt skönt att veta nästan exakt vilka gener som används. Dessutom säger min man att han inte skulle vilja göra det med okänd donator. Tror han sett för många skräckfilmer där de snällaste personerna haft en väääligt mörk baksida...

Jag har gjort två försök utan att lyckas och är på väg att göra ett tredje snart. jag har såklart undrat hur det skulle kännas, men jag har på något sätt helt glömt att det är hennes ägg de använder och helt känt att om jag blivit gravid så är det mitt barn!

Så jag skulle tycka att din svägerska och hennes man borde bli jätteglada om du ställer upp! Men du måste bestämma vad du känner själv. Det är viktigt att du släpper taget om dina ägg helt och hållet om du förstår vad jag menar.
    Sedan gissar jag att ni precis som vi, måste prata med en psykolog och få ett skriftligt omdöme innan något ingrepp görs.

Lyckat till!
    ZXZX

• Okara

Hej,
    Själ ska jag i vår ta emot ägg från min närmaste barndomskompis vilket känns som en bra lösning men långt ifrån ett enkelt val.

Innan hon bestämde sig för att donera ägg till oss skrev jag och min man ner ett antal punkter som kändes viktiga för oss och efter att hon i lugn och ro fått läsa igenom dem och diskuterat dem med sin man pratade vi igenom dem tillsammans.

Punkterna handlade om:
    Huruvida hon ville har fler barn än hen redan har.
    Hur det känns för hennes man att hon får biologiska barn med min man.
    Hur det känns för deras barn att få halvsyskon.
    Vilken relation hon vill ha till barnet etc.

För oss var det nämligen viktigt att barnet så snart som möjligt får reda på att barnet kommit till genom äggdonation med hennes ägg. Samtidigt vill vi inte att hon ska behandla barnet annorlunda jämfört med hur hon skulle behandlat ett barn som vi fått till på egen hand (ex. inte ge barnet finare presenter, pengar edy). Kan kanske låta lite småsint men för oss var det viktigt och om det inte hade känts okej för henne hade vi valt en annan donator.

Huruvida du bör donera ägg eller inte beror alltså på vad du känner och förväntar dig men även på förväntningarna hos övriga inblandade.

• Raspberry81

Tänker jag helt fel nu (nu får ni skrika till om jag inte förstår detta), men du får väl inte donera till din svägerska. För det blir ju som att du och din bror får barn ihop genetiskt sätt?

• s v e a

Raspberry - nja inte riktigt va..
    Hennes mans syster -ja, men hon ska ju inte få barn med sin bror, utan sin man...

• Raspberry81

Jaså

Jag tyckte det verkade lite skumt att ge ägg till sin brors fru (fattar inte hur jag kom in på det spåret).

Det är alltså hennes mans syster som ska få äggen....

• Squirl
    Okara skrev 2008-09-05 10:04:42 följande:
    Hej,Själ ska jag i vår ta emot ägg från min närmaste barndomskompis vilket känns som en bra lösning men långt ifrån ett enkelt val.Innan hon bestämde sig för att donera ägg till oss skrev jag och min man ner ett antal punkter som kändes viktiga för oss och efter att hon i lugn och ro fått läsa igenom dem och diskuterat dem med sin man pratade vi igenom dem tillsammans.Punkterna handlade om:Huruvida hon ville har fler barn än hen redan har.Hur det känns för hennes man att hon får biologiska barn med min man.Hur det känns för deras barn att få halvsyskon.Vilken relation hon vill ha till barnet etc.För oss var det nämligen viktigt att barnet så snart som möjligt får reda på att barnet kommit till genom äggdonation med hennes ägg. Samtidigt vill vi inte att hon ska behandla barnet annorlunda jämfört med hur hon skulle behandlat ett barn som vi fått till på egen hand (ex. inte ge barnet finare presenter, pengar edy). Kan kanske låta lite småsint men för oss var det viktigt och om det inte hade känts okej för henne hade vi valt en annan donator.Huruvida du bör donera ägg eller inte beror alltså på vad du känner och förväntar dig men även på förväntningarna hos övriga inblandade.
    Måste bara säga; vad kloka ni är.
    När den här cirkusen började för vår del så sa min barndomskompis direkt att hon ville ställa upp och donera till oss. Hon är nöjd med sin egen barnkull och vill inte ha fler, och hon har en synnerligen odramatisk syn på sina egna ägg. Hon sa också att vi ju ändå är som systrar (fan vad hon är bäst) så skulle vi se likheter mellan hennes barn och mina skulle det bara vara en härlig känsla. Vilket jag faktiskt är övertygad om att det skulle ha gjort.
    Sorgligt nog hade hon hunnit bli för gammal, trist!
    så det blev en anonym donator.

Ni har gjort det bra som tänkt igenom alla sidor av detta och hur ni kan tänkas ställa er inför frågeställningar.
    Jag tror att en gammal vän blir en bra donator.

Trådskaparen: jag är nu möjligen en domedagsprofet men OM det skulle skära sig mellan dig och din man, hur kommer det då att kännas då?
    Säkert obehagligt att skriva så som jag gör men jag har sett mycket hända inom familjer som rör till det.
  • GulTiger

Hej Smilla75!
    För mig är det viktiga i det du skriver ovan "jag gissar att jag kommer att söka mig själv i barnen." Om du känner så, vilket jag faktiskt tror att de flesta skulle göra i din situation, så är det jätteviktigt att du stannar upp och funderar igenom saken ordentligt! Först och främst är det viktigt att du fortsätter att vara ärlig mot dig själv och sedan att du är ärlig mot svägerskan och hennes man. De har rätt att veta att du kommer att hysa vissa känslor för barnet och därefter ta ställning till om de ändå skulle vilja ha dig som donator. Du måste i din tur tänka vidare på om du verkligen vill donera dina ägg.

Svar på tråden Donera ägg till svägerska? Vad tänka på ?