tips och ideer vad göra med 12st äggulor?
majonnäs? recept? eller frysa in? (kan man göra det med äggulor??)
Vill helst ta till vara på gulorna på något sätt. Vad ska jag göra med dom?
majonnäs? recept? eller frysa in? (kan man göra det med äggulor??)
Vill helst ta till vara på gulorna på något sätt. Vad ska jag göra med dom?
"fnissar"
Såg att det inte bara är jag som inte vet vad jag ska göra med äggulor!
"Hint hint Mamsingen!"
Tror att det finns glassrecept med bara äggula...
Gör maränger iof behöver du socker till oxå dåKolla in Leila bakar hon gjorde maräng ikväll.
det här med glass låter inte alls dumt.. jag har bakat budapesttårta och jag gillar att äta den kall så med hemmalagad glass vore nog inte helt dumt.... har en glassmaskin som jag inte allt för ofta använder.. tack för tipset!
Dom klarar sig väl en natt i kylskåpet? äggulorna?
maränger använder man väl äggvita till?
jajamensan de klarar sig
Jag brukar alltid frysa äggulor, (äggvitor också för den delen, om det skulle vara så att man får det över) tycker det är perfekt att ha lagrat. Det går utmärkt, fryser de en och en dock.
Annars kan man ju söka på någon av receptsiterna med ordet äggulor.
Världens godaste glass (om man gillar dajm).
Gör gärna dubbla satser (eller varför inte tre dubbelt , det går åt. Jag lovar! Dessutom behövs ingen glassmaskin, kan det bli bättre
4 st äggulor
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
2 st dajm, dubbla
1. Vispa äggulor, socker, sirap och vaniljsocker med elvisp ca 4-5 min till en vit fluffig smet. Vispa grädden för sig och hacka Dajmen fint.
2. Blanda samman äggulesmet, grädde och Dajmhack. Häll i en plastfolieklädd form eller bunke.
3. Frys ca 8 timmar eller mer. Låt den stå 20-30 min och tina i kyl före servering.
Majonäs *hihi*
baka kokostoppar!! fast då behöver man vita också...färska gulor, och kokta vitor...eller nåt sånt...
Man kan hälla vatten så att de täcker gulorna så håller de sig fräscha bättre i kylskåpet.
Gör lemoncurd, det innehåller många äggulor. Eller baka som vanligt och räkna i runda slängar ett ägg som 2 gulor. Kakorna blir väldigt gula och fina.
bearnaise eller hollandaisesås....slurp
extra lyxig äggröra
använd som redning i såser
majonnäs, som sagt
Jag tänkte också på bearnaise.. men det blir ju ett par liter sås på 12 äggulor isåfall.. ;)