• Anonym

Egen företagare, hur mycket lön tar nu ut???

Hur mycket lön tar ni egna företare ut?
    Plockar ni ofta ut vinst ur företaget?
    Har ni typ bil, mobil, tankkort etc på företaget som ni äöven använder privat?
    Vad har ni för typ av företag/verksamhet?

• Svar på tråden Egen företagare, hur mycket lön tar nu ut???
  • Anonym

Jag tar ut 10-15 000 kronor i månaden, efter att alla avgifter och skatter är betalda, och det är typ hela min vinst. Lite sparas förstås, till semester och utrustning. Jag har ingen bil, ingen mobil, inget tankkort i företaget. Jag sitter hemma och jobbar, och gör avdrag för det. Den utrustning jag har i företaget (dator med internetuppkoppling och alla tillbehör) använder jag förstås privat också.

Jag säljer intellektuella tjänster.

• Anonym (företagare)

Jag tar ut en marknadsmässig lön för det arbete jag gör (37.000:- före skatt) samt låter företaget stå för de kostnader som är försvarbara som tex min mobil, datorer etc. Men eftersom jag har väldigt få tjänsteresor så blir det dyrare att ha företagsbil och tankkort än att betala det privat med de skatteregler som finns. Jag tjänar mer på att göra avdrag för tjänsteresor. Vi har kontor i stan så jag gör inga avdrag för det. Mina resor till och från arbetet räknas inte som tjänsteresor.

Vi har ett aktiebolag och får därför varje år göra en aktieutdelning till förmånlig skattesats om vi har tagit ut en bra lön under året. Brukar ligga på ca 60.000:- per person till endast 20% skatt och inga arbetsgivaravgifter. Har det dessutom varit ett bra år så brukar vi betala ut en bonus till jul baserad på resultatet. Men vi sparar rätt mycket pengar i bolaget också för framtida investeringar. Nu har vi just anställt vilket blir dyrt första året och då är det bra att ha en hög med pengar att ta av.

Jobbar i reklambranschen.

• Anonym

Ungefär som ovanstående. På alla sätt...

Svar på tråden Egen företagare, hur mycket lön tar nu ut???