• Britha

Mellanmål på förskolan

Vad får era barn för mellanmål på er förskola??

• Svar på tråden Mellanmål på förskolan
  • LeaveMeAlone

hm, vet inte exakt allt de får men det är väl rätt vanliga grejer. fil och flingor, mackor med mjölk/oboy, frukt, nyponsoppa osv. sånt man själv fick då man gick på dagis/fritids.

• solida

yoghurt med musli alt mjölk med smörgås och sen en frukt.

• teec

vi brukar ge (jobbar på en uteförskola):

pannkakor med jordgubbar (ej sylt)
    kötbullar i tunnbröd
    varm soppa med knäckebröd
    korv med bröd
    yoghurt med musli och frukt i
    skorpor med pålägg

vi har nästan aldrig mjuka mackor.

krämer och mjölk har jag inte serverat alls (jobbat där i 1,5 år).

• Kangkurr

Mjölk och smörgås. Tidigare mest hårdbröd, men eftersom vi nuförtiden har så många små barn serverar vi även mjukbröd som de har lättare att tugga.
    Inga söta mellanmål som kräm, youghurt och oboy serveras längre. Och barnen får äta måttligt eftersom de ska orka med middag hemma sen. De barn som har långa dagar äter frukt senare på e.m

• Thaleia

Det är lite olika med några exempel

fil med flingor och smörgås
    smörgås och fruktfat
    korv med bröd
    pizzabullar

• H A P P Y F E E T

ex
    hårt bröd med kaviar, mjukost
    juice
    mjölk
    vatten
    frukt

• ikasan

Samma som ni andra, men de serverar också keso med rivet äpple en gång i veckan. Sonen avskyr det!

• Pilla70

här serveras bara smörgås och mjölk.
    Pålägg
    grönsaker och frukt serverasa oxå till varje dag.

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • Vilmagbg

På sonens förskola är det smörgås, mjölk och frukt till mellis varje dag.
    På förskolan som jag jobba har vi fil + flingor 2dagar/v, smörgås & mjölk/ 3 dagar.
    Alla dagar är det frukt. Vi har både mjuka & hårda smörgåsar.

• astalacasta

De har en väldigt kreativ kocka på barnens dagis, så de brukar få alla möjliga olika sorters mellanmål, nästan alltid men frukt till oavsett vad som serveras:
    fil och flingor, yoghurt, macka och mjölk, grönsaksstavar med dippsåser, scones, varm macka, minipizzor.

Ibland får de hembakt paj. Men inte jätteofta, för de har egentligen strukit söta mellanmål som kräm, nyponsoppa etc.

• LittleMsSunshine

jag jobbade på förskola förra året, vi hade i stort sett alltid både mjukt och hårt bröd med pålägg, frukt och mjölk..

• Mamma 0406

det är lite olika på våra barns dagis. Ofta är det smörgås, yoghurt eller liknande, men ibland får de tex korv eller hamburgare med bröd, det brukar vara om det varit något lättare till lunch, som soppa.

Svar på tråden Mellanmål på förskolan