• Nannalie

Är det sant att fp grundar sig på vad man har för Årsinkomst?

En kompis kille som nyss fått barn sa att de räknar ut vad du får i fp vad du fått för inkomst under hela året innan du får barn.
    Jag trodde att det la ihop de sista 6 månaderna man jobbat?? För då får jag en årslön som är 30.000 mindre i år och min kille 70.000mindre i år för vi var tjänstlediga januari-mars då vi var ute och reste och då var jag inte med barn.

• Svar på tråden Är det sant att fp grundar sig på vad man har för Årsinkomst?
  • elinina

det är sgi´n som grundas på årsinkomsten om ja inte ä helt fel ute

• Nannalie

men vad är sgi är det ett snitt på årslönen?

• ulrica

Prata med FK. Jag tror inte det kommer bli några problem om ni båda jobbar heltid. Då fyller man helt enkelt i månadslönen. Om ni däremot är arbetslösa eller visstidsanställda vet jag inte hur det fungerar.

• Nannalie

Min kille är fastanställd på heltid och jag är fastanställd på deltid

• Nannalie

Men vad jag undrar är vad grundas sgi´n på 1 år som min kompis kille sa eller 6 månader?

• Önskan

Om ni inte har jobbat hela året men jobbat 6 månader innan bf räknar man ut en årslön baserad på den inkomsten. Sen tar man 80% av denna sgi.

• JadziaDax

Man räknar ut SGI på årsinkomst, men grundad på de senaste 6 månaderna om ni varit tjänstlediga innan. Du tar alltså din nuvarande årsinkomst grundad på din nuvarande lön och 80 % av den är vad du får i föräldrapenning.

Förenklat (eller invecklat), om ni jobbat 6 månader så är det din nuvarande månadslön x 12 som blir din SGI. Av detta är 80 % fp.

Är ni fastanställda så kan jag inte se att det ska vara några problem.

• Nannalie

Önskan:Åh tack snälla nu har du lugnat ner mig önskan för det var så jag uppfattat det hela men när han då säger så försvinner ju tusentalskronor för oss. Och vi var ju inte ens med barn då. Och nu jobbar jag hur mycket xtra som helst.

• jeeri74

Din arbetsgivare ska fylla i ett papper om din årsinkomst, så det beror ju på hur de räknar...
    Min räknade månadslön x 12 helt enkel, och det tror jag min sambos ag också gjorde.

• ulrica

SGI:n grundas på din aktuella månadslön. Dvs har du fått löneförhöjning räknas SGI upp direkt. Din arbetsgivare fyller i lön och arbetstid. Regeln med 1 år eller 6 månader har nog bara med återkvalificering etc att göra, inget som kommer att påverka din SGI eftersom du är fast anställd och har varit en längre tid.

• Mandarin

8 månader tillbax sa men handlegare på FK men så räcknade hon så jag fick SIG på min nuvarnde lön som jag bara haft i några månader men jag var tvungen att bevisa att jag hadde fast tjäns även efter jag varit mamma ledig. Men jag är jätte glad för det (: anares hadde jag fått garanti belloppet.

• flygurl

hur påverkar SGI om man har vart sjukskriven under graviditeten? Någon som vet?

Svar på tråden Är det sant att fp grundar sig på vad man har för Årsinkomst?