• Barn o Katt Mamma

hjälp........jättemånga mogna plommon....!!!!!!!

Ja, som rubriken säjer, då!!!!

Massor med mogna goda plommon....men vad göra med dem????

Snälla alla...ge mig tips och recept....skulle vara så bra om de på ett eller annat sätt kunde förvaras och njutas av under höst och vinter.....

Många förslag, snälla ni alla matproffs

Har gett bort plommon till alla, men ännu massor kvar!

SNABBT FRAM MED ERA TIPS OCH FÖRSLAG, SÅ BLIR JAG EDER EVIGT TACKSAM

• Svar på tråden hjälp........jättemånga mogna plommon....!!!!!!!
  • sallybuse

Du kan göra plommon marmelad.De gjorde jag en gång och de var gott.Finns ju inte så mycket man kan göra av sina plommon.Vet inte om man kan göra saft.Men marmelad är ju gott.

• KPV0701

Gjorde marmelad igår av massa plommon. Supergott! Syltsocker är en toppen om man som jag inte har så mycket tid eller orkar följa krångliga recept.

Om du inte hinner koka sylt/marmelad kan du frysa in plommon. Ta bara ur kärnan och sedan kan du stoppa dem i frysen för att koka kräm eller kompott hela vintern.

• Barn o Katt Mamma

Men behöver man inte förvälla plommonen innan frysning??

• Barn o Katt Mamma

Hur länge håller marmeladen i kylskåpet eller i frysen.....kan man frysa marmelad???

Vilka frågor, va!!!

• Barn o Katt Mamma

Tar man bort skalet innan man gör marmelad, blir det bitar eller bara slät marmelad??

• KPV0701

Plommonen kan du frysa färska.

I den marmeladen jag gjorde igår så tog jag bort skalen innan. Koka upp vatten i en kastrull och släng ner hela plommonen där tills skalet spruckit upp ordentligt, sedan är det lätt att ta bort. Jag kokade sedan de urkärnade plommonen i ca 10 min tillsammans med syltsockret för att plommonen skulle koka sönder helt. Jag gillar inte marmelad med så stora bitar i så därför valde jag lite längre koktid än rekommenderat på paketen.

Med i syltsockret finns något slags konserveringsämne så marmeladen håller länge i kylen. Jag har haft annan hemgjord marmelad i kylen i ett halvår minst utan problem.

• saltflingan

Sök på tidigare trådar, minns att jag såg en för inte så länge sen med recept på tex pajer...som verkade såååå goda. Önskar att jag hade lite plommon.

• Barn o Katt Mamma

Åh, sjutton också....skulle skalen bort....har delat och kärnat ut 3 liter redan....hur göra nu då....????

• Barn o Katt Mamma

Hur blir det när skalen är kvar när man.....fryser...kokar...gör paj....blir det långa sega tomma trådskal som spottas ut av ungarna, tro????

• Barn o Katt Mamma

Ahhhh....fasiken också.....marmeladen blir ju bara rosa sockervatten med citron smak.....typ inte lägga-på-mackan-konsistens utan mer sugrörs-konsistens.....

Baaaha....hur gör jag nu då?????

• Cia o krabaten

Marmelad eller Chutney gör vi av våra

Svar på tråden hjälp........jättemånga mogna plommon....!!!!!!!