• sofie27

god sås man kan ha till kyckling och ris???recept...

skulle vilja veta vad ni ha till ris och kyckling förrutom currysås.....

• Svar på tråden god sås man kan ha till kyckling och ris???recept...
  • Gul13

Vi äter aldrig bara kyckling, sås och ris. Torrt och eländigt tycker vi. Så jag tipsar om att göra en gryta med de grönsaker du har hemma. Ha gärna i bacon eller någon kryddkorv. Ger god smak. Gillar du grädde eller creme fraiche så använd det annars brukar jag använda buljong och krydda med dijonsenap, chilisås, krossade tomater edyl.

• JKMNA

Det godaste tycker jag är om man gör helstekt kyckling i ugn. På skyn som blir när den är färdig gör jag en god sås. Om du istället har potatis till tar du potatisvatten och blandar med skyn. Har du ris kanske du kan ta vatten från broccoli el annan grönsak som kokas till.
    Visst går det med vanligt vatten kanske men det bli godast om det kokats med något. Sen häller jag på creme fraiche el matlagningsgrädde, salt, vitpeppar och soya. Den blir så god! Lite redning behövs också.

• smuttan

Det lättaste du kan göra till är typ å ta lite creme fraiche å vatten.. Å så blanda det med hönsbuljong å basilika. Så har man en jättegod sås. :) Man kan juh byta ut creme fraichen mot annat, grädde eller vad som..

• vampyria2

Crem fraiche, grädde, köttbuljong, lite soya, citron sen har jag i de kryddor jag är sugen på just då...blir såå gott, citronen gör såsen så fräsch

• h81

1.ananas/apelsin juice, grädde, buljong koka upp o marinera kycklingen i (som är lätt stekt med lite ingefära) o sen in i ugnen...

2.grädde, creme fraiche, soya, sambal oelek, häll över rå kyckling in i ugnen..

båda jääättelätta o suuuuupergoda

• lilmama

När vi lagar kyckling och ris så gör vi till en sallad med tomater, lite lök...det blir gott och inte torrt. Fast det är ju inte någon riktig sås...

• Whilda

Knorr ( färdig ) pepparsås, är alldeles ljuvlig att ha till ris och kyckling! :)

• Ringduvan

Fetaoströra passar till allt! :)

fetaost
    grekisk yoghurt
    vitlök
    timjan
    olivolja

Mumma.

• Shagwell

En variant som är nog så god är att göra en såsblandning på creme fraiche, rivost, örtkryddad buljongtärning (du smular ner buljongtärningen i blandningen) en klyfta vitlök, salt & svartpeppar. Bryn kycklingfilén först, lägg i ugnsfast form och på med blandningen och toppa med lite riven ost. In i 225 grader i ca 30 min eller tills blandningen har fått fin gyllenbrun färg.
    Inte nyttigaste tugget men gott och enkelt.

• Laire

Tzatziki! Supergott!

Vi gör även en sås på creme fraiche och tacosås ibland.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • LeWi

Vi gjorde en "grillsås" i sommras som blev en stor favvo för hela familjen.
    Den borde funka fint till kyckling och ris (fast det är ju lite curry)

Värm olja och curry i gryta 
    mosa en banan
    rör i ca 2-3 msk mango chutney (mer eller mindre efter smak)
    rör i mellan 1-2 dl turkisk youghurt (höfta så du får en bra såsig konstistens)
    Rör ner curryolja efter smak
    Salta efter smak

Det fanns ett recept första gången jag gjorde den men sen taooade jag bort det och har höftat och det går bra det med

I reject your reality and substitute my own.
  • Nifesoj

Blanda en creme fraiche paprika-chili med en naturell creme fraiche.
    Lägg kycklingbitar i en ugnsform och häll över såsen, baka i ugnen tills kycklingen är klar, mumsmums!

♥BF 080910♥
  • lillpuppsan

har bara ätit till grillad kyckling men bör funka till all sorts kött..

kräm fräsh, soya och typ gräddmögelost (eller vad det heter)
    koka ihop det och det blir mumma (det sr dock ut som att såsen är möglig med sina gröna ostmögel prickar i mend et smakar gott)

Svar på tråden god sås man kan ha till kyckling och ris???recept...