Ugnspannkaka
Har bara en enkel fråga om VARFÖR min ugnspannkaka blir så förbenade PLATT!!?? Inte kul.. *ARG*
Har ni några bra tips och ideèr?
Har bara en enkel fråga om VARFÖR min ugnspannkaka blir så förbenade PLATT!!?? Inte kul.. *ARG*
Har ni några bra tips och ideèr?
Hade samma problem..
Hade fått receptet av min mamma och hennes blev alltid hög och fin!
Tillslut kom vi fram till att min plåt är större än hennes..
Så ett tips från mej är att ta en mindre form, eller öka på satsen lite!
Inga bra idéer sådär spontant.
Men gör själv med:
3 ägg
8 dl mjölk
4 dl mjöl
1 tsk salt
Och använder sen en "vanlig" plåt, som man har i ugnen, men inte den helt platta utan den med lite "förhöjda" kanter.
jag tar också en mindre form. en som är som en halv långpanna, typ.
använd fler ägg och mindre mjöl så blir den mer fluffig
1l mjölk
6dl mjöl
3ägg salt & socker
Smält smöret innan i pannkaks formen.
225gr/25-30min
Går att byta ut äggen mot bakpulver om man vill. Ett ägg är lika mycket som en tsk bakpulver.
Jag brukar också ha i lite bakpulver. Gör efter det vanliga receptet + lite bakpulver.
Brukar bli bra.
magdalena 80 skrev 2008-08-28 14:56:44 följande:
Min blir också konstig. Ändå gör jag i en mindre form. Den ser ut som flera bergskullar i ugnen sedan sjunker den ihop och blir som ett skal utan innehåll
Fel recept eller att man öppnar ugnsluckan under tillagnignstid.
Jag brukar låta smeten stå och svälla under en dag (gör den på förmiddagen och tillagar på eftermiddagen). Då brukar den bli tjock och mumsig.
Men öppna INTE ugnsluckan innan det är dax att ta ut den.
Jag kör på Vår Kokboks recept men har i ett extra ägg och lite bakpulver. Min sjönk också ihop förut, men med detta blir den jättefin. Tar heller inte en fullstor ugnsplåt, utan en något mindre "lasagneform" typ. Blir perfekt! Och så massa stekt fläsk i och hemrörda lingon. Ååå, vad hungrig jag blev!
Skall göra en fläskpannkaka nu. Synd bara att den inte hinner stå och svälla... men kanske skall prova ett extra ägg och lite bakpulver.
Dumma mig varför kan jag inte låta bli att öppna ugnen...
Ok.. Nu har jag lite hum om varför den sjunker ihop! Tack för alla svar! =)
Min ugnspannkaka
1l mjölk
3-4 ägg
salt+ socker efter behag
6dl mjöl
Lägg några smörklickar på plåten som får smälta ut först innan smeten hälles i.
Grädda i 225 gr värme i ca 20-30 min. Den får inte bli för mörk.