Alderia skrev 2008-08-28 15:01:49 följande:
Det är betydligt miljövänligare att tvätta på lägre temp, och billigare om du inte tvättar i allmän tvättstuga. Kanske har du för dåligt/för lite tvättmedel? Eller så provar du dig fram och varierar mellan olika temperaturer beroende på smutsighetsgrad? Jag tvättar t.ex. oftast sängkläder i 60, men nån gång då och då får de sig en omgång på 90. Och förutom den där gånge då vi glömde hänga tvätten i tid blir allting rent och luktar fräscht även i 40.
Ja det är så jag alltid har tänkt.. på miljön alltså
Grejen är att jag ALDRIG har låtit tvätten ligga i maskinen när den är klar. Vår maskin är endast 2 år gammal och har display där man ser hur lång tid det är kvar på tvätttiden osv, så jag har alltid hängt tvätten direkt. Detta problem har uppkommit precis för nån vecka sen då jag upptäckte att lakanen jag hängde inte luktade sköljmedel trots att jag haft i det. Jag har haft samma tvättmedel i alla år (VIA) och samma sköljmedel länge (Softlan vanilj) så det är inga "dåliga" märken.
Förut luktade det sköljmedel i hela huset när jag hängde tvätten men nu luktar det inte längre...

Jag har funderat på om det möjligtvis kan vara nåt stopp nånstans som hindrar sköljmedlet från att komma in i trumman men det luktar ju tvättmedel om kläderna bakom den unkna lukten och såvitt jag vet så rinner tvättmedlet och sköljmedlet ner i samma hål.
Ska kanske prova en annan doft på sköljmedlet ett tag och se om det luktar då.
Hm... vilka världsliga problem man har..