• Hello Kitty 80

Unken källarlukt i kläder och tvättmaskin, vad göra?

Nån som vet nåt gammalt husknep om hur man får bort unken lukt i kläder och tvättmaskin? Har hört nåt om citronsyra eller nåt... och nåt om ättika kanske det var... men hur gör man?
    Har även för mig att jag läst nånstans att om kläder luktar illa (nån slags alg-/mögel-/källardoft) så är det bara att slänga de kläderna, att det aldrig går att få bort den lukten Men jag hoppas ju såklart att jag läst fel

• Svar på tråden Unken källarlukt i kläder och tvättmaskin, vad göra?
  • Ppetra

Kör tvättmaskinen tom ett par gånger på vittvättsprogrammet, så hög tvätttemperatur som möjligt alltså! Vi moderna människor tvättar alldeles för ofta på låga temperaturer, tvättmaskinen behöver 60 och 90 graders program, annars börjar det "växa".
    Kläderna kan nog tvättas om om maskinen blir Ok igen.

• mrsjonte

Om det då inte "hjälper" kör igenom maskinen med klorin..men tänk på att tvätta en maskin med vit tvätt sen...kan gå illa annars!

• Alderia

Vi råkade glömma tömma en ren tvätt ur maskinen en helg då alla var sjuka, och all tvätt luktade gammal disktrasa. Men den blev okej efter en extra tvättomgång.

• Alle

Hittade dessa tips

Så undviker du stinkande kläder
    Lämna luckan öppen när du inte tvättar.
    Använd extra sköljfunktion.
    Tvätta i höga temperaturer med vittvättmedel.
    Snåla inte på tvättmedlet.

Så får du bort lukten från maskinen
    Rengör maskinen, filter och tvättmedelsfack.
    Tillsätt cirka 30 gram citronsyra till tvättmedlet och kör en tom maskin i 90 grader.
    Kör därefter maskinen tom igen på samma temperatur med vittvättmedel som innehåller TAED (fungerar inte om maskinen har fått för stora mängder mikroorganismer).

Vår maskin är urgammal men luktar inte alls, men vi har alltid luckan öppen och tvättar både 60 och 90 grader.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

Generellt så tvättas det nog lite för kallt. Kläderna blir inte rena vid 40 grader utan man tvättar snarare fast skiten

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Hello Kitty 80

Tack för alla tips!

Alle:
    Det var nog precis det där med citronsyra jag läst nånstans förut Ska göra precis som det står och i fortsättningen börja tvätta på högre temperaturer
    Tack tack!

• Hello Kitty 80
    Alle skrev 2008-08-28 14:49:50 följande:
    Generellt så tvättas det nog lite för kallt. Kläderna blir inte rena vid 40 grader utan man tvättar snarare fast skiten
    Ja det är nog så... Jag är så van att tvätta vanliga kläder på 40 grader och handdukar, lakan, strumpor och underkläder på 60 grader. Jag har hört att det är mer miljövänligt att tvätta på låga temperaturer men jag ska nog bortse från det i fortsättningen eftersom jag inte tycker kläderna luktar rent på 40 grader.
  • Alderia

Det är betydligt miljövänligare att tvätta på lägre temp, och billigare om du inte tvättar i allmän tvättstuga. Kanske har du för dåligt/för lite tvättmedel? Eller så provar du dig fram och varierar mellan olika temperaturer beroende på smutsighetsgrad? Jag tvättar t.ex. oftast sängkläder i 60, men nån gång då och då får de sig en omgång på 90. Och förutom den där gånge då vi glömde hänga tvätten i tid blir allting rent och luktar fräscht även i 40.

• Hello Kitty 80
    Alderia skrev 2008-08-28 15:01:49 följande:
    Det är betydligt miljövänligare att tvätta på lägre temp, och billigare om du inte tvättar i allmän tvättstuga. Kanske har du för dåligt/för lite tvättmedel? Eller så provar du dig fram och varierar mellan olika temperaturer beroende på smutsighetsgrad? Jag tvättar t.ex. oftast sängkläder i 60, men nån gång då och då får de sig en omgång på 90. Och förutom den där gånge då vi glömde hänga tvätten i tid blir allting rent och luktar fräscht även i 40.
    Ja det är så jag alltid har tänkt.. på miljön alltså
    Grejen är att jag ALDRIG har låtit tvätten ligga i maskinen när den är klar. Vår maskin är endast 2 år gammal och har display där man ser hur lång tid det är kvar på tvätttiden osv, så jag har alltid hängt tvätten direkt. Detta problem har uppkommit precis för nån vecka sen då jag upptäckte att lakanen jag hängde inte luktade sköljmedel trots att jag haft i det. Jag har haft samma tvättmedel i alla år (VIA) och samma sköljmedel länge (Softlan vanilj) så det är inga "dåliga" märken.
    Förut luktade det sköljmedel i hela huset när jag hängde tvätten men nu luktar det inte längre... Jag har funderat på om det möjligtvis kan vara nåt stopp nånstans som hindrar sköljmedlet från att komma in i trumman men det luktar ju tvättmedel om kläderna bakom den unkna lukten och såvitt jag vet så rinner tvättmedlet och sköljmedlet ner i samma hål.
    Ska kanske prova en annan doft på sköljmedlet ett tag och se om det luktar då.
    Hm... vilka världsliga problem man har..
  • Alderia

Hmmm, det kan ju faktiskt vara något fel på maskinen om det plötsligt inte blir rent från en dag till en annan, typ. Vad är det för servicegaranti på den?

• Hello Kitty 80
    Alderia skrev 2008-08-28 15:40:57 följande:
    Hmmm, det kan ju faktiskt vara något fel på maskinen om det plötsligt inte blir rent från en dag till en annan, typ. Vad är det för servicegaranti på den?
    Oj, det var en bra fråga... Köpte den på Coop Forum för ca 2 år sedan. Vet att de hade 2 års garanti på tvättmaskiner på den tiden så det borde de kanske ha nu också. Har för mig att dottern var ca 4 månader när vi köpte den och nu är hon 2 år och 2 månader, så om jag skyndar mig så kanske inte garantin har gått ut.
    Kostar det nåt för oss om det kommer hem nån och kollar på maskinen eller ska Coop Forum stå för den kostnaden om garantin fortfarande gäller?
  • Alderia

Jag vet ärligt talat inte. Se om du kan hitta kvittot/garantin. Har du inte kvar den är det kört i vilket fall som helst, och då håller jag tummarna för att citronsyran fungerar.

• Hello Kitty 80
    Alderia skrev 2008-08-28 16:02:00 följande:
    Jag vet ärligt talat inte. Se om du kan hitta kvittot/garantin. Har du inte kvar den är det kört i vilket fall som helst, och då håller jag tummarna för att citronsyran fungerar.
    Ja, jag får väl leta då
    Tack för tipsen iallafall. Ha en trevlig kväll
  • Alderia

Detsamma! Och stort lycka till med letandet.

• Pappatilltwins

Jag antar att du har tagit bort tvättmedelsfacken och gjort rent?
    Det blir lätt stopp i just sköljmedelsfacket.

• mimmi 1

men... TS... den lukten får du enkelt bort ... unken lukt i kläderna: tvätta med 1,5 dl perstorps 24% ättika i maskinen, samt tvättmedel.... då rengör du maskinen samtidigt!!
    Eller, blötlägg kläderna i en hink el.dyl. med vatten, och 1,5 dl ättika, ett par timmar, och sedan ett vanligt tvättprogram...

Unken lukt från tvättmaskinen kommer från de microorganismer som bildas av tvättmedels- och sköljmedelsrester, och de försvinner om man kör ett tvättprogram med ättika....

PS.. kolla i tråden " husmorstips" finns två olika, hur måmga som är jätteimponerade av hur bra ättikan är...
    eller gå in på www.perstorpattika.se och läs alla tips...

• Hello Kitty 80
    Pappatilltwins skrev 2008-08-28 18:23:36 följande:
    Jag antar att du har tagit bort tvättmedelsfacken och gjort rent?Det blir lätt stopp i just sköljmedelsfacket.
    Jodå det har jag. Med både svamp, diskborste och tops
  • Hello Kitty 80

mimmi 1 skrev 2008-08-28 18:40:27 följande:

men... TS... den lukten får du enkelt bort ... unken lukt i kläderna: tvätta med 1,5 dl perstorps 24% ättika i maskinen, samt tvättmedel.... då rengör du maskinen samtidigt!!Eller, blötlägg kläderna i en hink el.dyl. med vatten, och 1,5 dl ättika, ett par timmar, och sedan ett vanligt tvättprogram...Unken lukt från tvättmaskinen kommer från de microorganismer som bildas av tvättmedels- och sköljmedelsrester, och de försvinner om man kör ett tvättprogram med ättika....PS.. kolla i tråden " husmorstips" finns två olika, hur måmga som är jätteimponerade av hur bra ättikan är...eller gå in på www.perstorpattika.se och läs alla tips...
    Precis vad jag efterlyste!!! Ska genast gå in och läsa om det! Tack för tipset! Nu behöver jag inte slänga mina kläder, wohooo!
Svar på tråden Unken källarlukt i kläder och tvättmaskin, vad göra?