• Dartmamma

När börjar barn prata

Undrar när barn börjar prata .. min 2-åring säger bara enstaka ord .. hans storebror kunde man hålla långa konversationer med när han var lika gammal ..
    Hur räknar man att ett barn är sen på prat???

(¯`°?.¸ ღ Kram Anna ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden När börjar barn prata
  • Tygtiiger

De ska tala så att folk utanför familjen förstår dem vid 4 års ålder.

En annan tumregel är att ettåringar talar i ettordsmeningar, tvååringar i tvåordsmeningar och treåringar i riktiga meningar med subjekt, objekt, predikat. Men den stämmer inte på alla, finns en del barn som inte kommer igång med pratet förrän i treårsåldern!

Ta upp det med bvc, de kan bedöma barnet lite mer

• Dartmamma

Tack för svar ..

• Jenny9

Hej! Jag tycker också att du ska ta upp det på BVC. Vid två år "krävs" bara enstaka ord för att det inte ska räknas som en försening men sen handlar det ju inte bara om ord utan viljan att kommunicera över huvudtaget. Det låter som att ditt första barn var tidigt med språket så det troliga är väl att du helt enkelt har barn som är väldigt olika utvecklade språkligt, vilket gör skillnaden så stor.

• guaruska1

om föräldrarna pratar två olika språk så tar det lite längre tid för barnen att behärska talet, å andra sidan blir det automatiskt två-språkigt.

• BymBym

Våran snart 3-åriga tjej babblar men mycket förstår inte omgivningen. Helt normalt tydligen. När hon var 2 var hon nog som din 2-åring.

Min yngsta är 1 år och 3 månader hon säger pappa, mamma, sitta, dricka, brum brum, släpp! snäll, tack tack m m..... Så det är stor skillnad

• LimeOliv

Jag vet en bekant som inte sa ett ord förrän hon var 3 år och då pratade hon flerordsmeningar direkt. Det är så olika det där tydligen. Jag tycker att det lossnade för vår stora son när han fyllde 2 år. Då började han prata flerordsmeningar, men då fick vi reaktioner från BVC om att de tyckte att han var duktig, men jag vet inte. En kille på 1,5 på förskolan pratade tvåordsmeningar väldigt tydligt och rent. Ett par bekanta har en tjej som är 5,5 år och hon pratar fortfarande inte rent och det låter som bäbisspråk eller hur man nu ska beskriva det (hon kan ju bilda meningar, det är bara att hon inte pratar "rent") och hon får gå hos logoped. Det var när hon var 4 år som förskolan samt BVC tyckte att hennes tal var för dåligt så det verkar vara då som de vill att barnen ska prata rent och göra sig förstådda.

• LimeOliv

Kom på nu att vår son fick svara på frågor om vad man kan göra med olika saker på 3-årskontrollen på BVC, typ "Vad kan man göra med denna?" (hon visade en penna) och då svarade han "Den kan man skriva med på ett papper." Sedan frågade hon "Vad kan man ha i denna?" (hon visade en bild på en kaffekopp) och då svarade han "Kaffe". Då frågade hon "Är det någon som dricker kaffe hemma hos dig?" och då svarade han "Ja, Pappa". Utöver det skulle han plocka ut bilder på saker hon bad om att få och sedan beskrev hon även saker utan att säga vad de hette och bad honom att plocka ut dem på det viset. (typ, visa något som man kan ha på huvudet)

Sedan vet jag inte om de räknar med att man ska kunna det när man är 3 år. (men det kunde vår son iaf)

• LimeOliv

Glömde säga att hon även frågade "Vad kan man göra med denna?" (hon visade en bild på en boll). "Den kan man studsa" svarade han då.

De sa dessvärre inte vad de förväntar sig att barnen minst ska kunna på 3-årskontrollen. Någon annan kanske vet?

• arkeologitjejen

Jag skulle nog ta upp det med BVC. Är ju ingen expert på ämnet, men de tvååringar jag känner/känt har pratat en del, den vi har i bekantskapskretsen nu kan sången Bockarna Bruse, alla verser, utantill och kan berätta handlingen i Sagan om Ringen (tokiga föräldrar när det gäller att berätta sagor).

• E L I

Vår son är 2 år. Snackar som tusan men inte så mycket man förstår. Senaste månaden har det kommit mer och mer enstaka ord. Nu kan han MASSOR av enstaka ord men fortfarande sätter han inte gärna ihop dem i meningar.

Han säger ju 2-3 ordsmeningar, men mest enstaka ord! Skulle aldrig falla mig in att gå till bvc med det än, han är ju bara 2 år!!
    Jag tror det viktigaste är att ditt barn FÖRSTÅR vad ni säger. T ex kan följa instruktioner etc.
    Vår son förstår allt och därför känner jag mig inte speciellt orolig!

• vivi85

min dotter är 21mån, hon kan en massa ord. Kan säga enkla tvåordsmeningar.
    Förstår allt vi säger.. :) vet inte hur mkt en tvååring pratar men alla är ju olika:)

• Dartmamma

jo han förstår myckt mer än va han säger själv .. allt vi säger åt han förstår han ..

• trebarnsmamma79

min son förstår allt man säger och ber honom göra,men jag förstår nästan inget av allt han pratar barn är olika det kommer.

• Lillatroll

Det där verkar vara väldigt olika. Min son fyllde två år i somras och han har precis börjat prata lite. Men nu kommer det nya ord nästan varje vecka. Det senaste är bajs Men jag var också orolig ett tag men eftersom Sam verkade förstå allting och var nyfiken av sig så bestämde vi oss för att avvakta lite. Och som sagt, nu verkar det lossnar.

• pemi

Är ju så himla individuellt när de pratar. Dottern (snart 2 år) pratar ganska mycket, har "exploderat" med ord och meningar sista veckan. Men andra barn i bekantskapskretsen i samma ålder sägar bara enstaka ord. Huvudsaken är ju att de förstår, pratar gör de tids nog!

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • almn

Min  tvååring är nog precis som din.
    Det är inte många ord han säger.
    I alla fall inte så man förstår.
    Han förstår däremot nästan allt man säger till honom.

Han babblar ju på som attans med ett "språk" vi absolut inte förstår.
    Det börjar komma något mer enstaka som man försöker kulra ut vad det är.
    Men inte mycket.

Visst  känns det trist ibland när barn som är yngre eller lika gamla som honom snackar så otroligt mycket mer. 

Men sen som så många andra säger så är det en enorm skillnad på barns utveckling. I allt. Inte bara språket. Det kommer tids nog.

Sen kommer väl den dagen då man önskar att man kunde få tyst på dem

Livet är en möjlighet, inte en plikt. almn.bloggspace.se
  • Buffagumman

Det där är nog väldigt olika. Ungarna utvecklar väl olika grejer helt enkelt.

Min tjej pratar 4-5 ordsmeningar och hon är 20 månader. Folk tror att hon är mycket äldre. Men sen har hon en riktig pratkvarn till pappa så det är nog genetiskt...

• Dartmamma

jo det är väl så antar jag ha ha

Svar på tråden När börjar barn prata