• Alle

Månadspeng till tonåring?

Min stora fyller strax 13 och vi ska omförhandla hennes månadspeng.
    Enligt riksgenomsnittet så går det en brytpunkt just vid 13 - de flesta 12-åringar får ca 200 och de flesta 13-åringar ca 350 kr i månaden.

Hur mycket har din tonåring och vad ska det räcka till?
    Har h*n kontanter eller betalkort?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Svar på tråden Månadspeng till tonåring?
  • Nyfiken gul

vi har en 13-åring (snart 14) o hon får mellan 200 och 300 i månaden.  Som bara är rena "nöjespengar". 

Fika, tidningar, godis, mcdonalds, kanske köper hårsnoddar elelr liknande...

tankar mobilen gör hennes pappa o ibland jag. O större utgifter som kläder osv hjälper vi till med i pengaväg.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Mysanpysan

Mina tonåringar fick betlkort när dom var 13år. Eget konto. Hela barnbidraget och det ska räcka till allt dom vill göra och köpa. Kläder inkluderat. Vi hjälper till vid dyrare som vinterskor, vinterjacka osv. Men dom får lära sig att spara så det blir inga dyra jeans eller tröjor.
    Så gör vi. Dom är nu 16 och 14 och klarar det rätt bra.

• Alle
    Nyfiken gul skrev 2008-08-28 15:08:56 följande:
    vi har en 13-åring (snart 14) o hon får mellan 200 och 300 i månaden.  Som bara är rena "nöjespengar".  Fika, tidningar, godis, mcdonalds, kanske köper hårsnoddar elelr liknande... tankar mobilen gör hennes pappa o ibland jag. O större utgifter som kläder osv hjälper vi till med i pengaväg.
    Så hon har kontantkort?
    Dottern här har eget abb.
    Självklart står vi också för större utgifter.
  • Alle
    Nyfiken gul skrev 2008-08-28 15:08:56 följande:
    vi har en 13-åring (snart 14) o hon får mellan 200 och 300 i månaden.  Som bara är rena "nöjespengar".  Fika, tidningar, godis, mcdonalds, kanske köper hårsnoddar elelr liknande... tankar mobilen gör hennes pappa o ibland jag. O större utgifter som kläder osv hjälper vi till med i pengaväg.
    Var för snabb - hon glömde alltid säga till att kortet var tomt så vi valde att ge henne ett riktigt abbonemang så vi säkert vet att hon alltid kan ringa.
  • Alle
    Mysanpysan skrev 2008-08-28 15:18:56 följande:
    Mina tonåringar fick betlkort när dom var 13år. Eget konto. Hela barnbidraget och det ska räcka till allt dom vill göra och köpa. Kläder inkluderat. Vi hjälper till vid dyrare som vinterskor, vinterjacka osv. Men dom får lära sig att spara så det blir inga dyra jeans eller tröjor.Så gör vi. Dom är nu 16 och 14 och klarar det rätt bra.
    Vi har funderat i liknande banor - att hon ska få ett eget konto med betalkort till och att vi sätter in månadspengen där.
    Räcker verkligen bb till allt?
  • Alle
    Alle skrev 2008-08-28 15:42:13 följande:
    Vi har funderat i liknande banor - att hon ska få ett eget konto med betalkort till och att vi sätter in månadspengen där. Räcker verkligen bb till allt?
    För snabb igen - för i alla fall min tjej växer som ogräs och är just nu ganska dyr i kläddrift.
  • Majsan70

Dottern på 13 år får 400 kronor i månaden som hon kan göra vad hon vill med. Inget kontant kort ännu, men vi skaffar nog till henne i februari när hon fyller 14.

• Mysanpysan
    Alle skrev 2008-08-28 15:42:13 följande:
    Vi har funderat i liknande banor - att hon ska få ett eget konto med betalkort till och att vi sätter in månadspengen där. Räcker verkligen bb till allt?
    Ja dom lär sig att hantera pengarna och att saker kostar. Vi hjälper dom ju med typ vinterjacka, skor och så vidare.
    Men inte till dyra jeans. Utan dom får köpa billigare. Inga 400-500kr jeans här inte. Det finns jättebra kvalite på kläder utan att det behöver kosta mängder.
    Men jag vet att min lillasyster som bor hos pappa får mycket mer än mina barn.
  • zasata

vart köper du jenas??

Mysanpysan skrev 2008-08-30 20:13:26 följande:
    Ja dom lär sig att hantera pengarna och att saker kostar. Vi hjälper dom ju med typ vinterjacka, skor och så vidare.Men inte till dyra jeans. Utan dom får köpa billigare. Inga 400-500kr jeans här inte. Det finns jättebra kvalite på kläder utan att det behöver kosta mängder.Men jag vet att min lillasyster som bor hos pappa får mycket mer än mina barn.
    när jag var 13-14 hade jag ca 300-500kr + att jag jobbade. sen 15 fick jag allt, men då skulle det räcka så hjälpte mamma till med dyrare grejer som jacka, skor, grejer till skolan också.
  • Antigone38

Den 13 årige sonen har 500 kronor och den sbart 16 åriga dotterna har 1000 kr.
    Sonen sparar en del och lägger till om han vill ha dyrare (märkesskor) och liknande, betalar själv bio, helggodis osv....Vi står för kontantkortet ca 150 kr/mån.

Dottern står för smink, vissa kläder (förutom större inköp som ytterkläder, jeans, vinterskor), fikor, bio mm.

För vår del har det fungerat kanonbra. Förr hade dottern inte stööre peijling på pengar utan "ville bara ha"- idag när hon står för större merparten själv köps det oftare på rea- exempelvis kom hon med med två par byxor från Weekday för 200 kr (vita jeans men eftersom hon ville ha gröna bad hon mig att färga dem, vilket jag betalade och gjorde).
    Kom hem med skor för en 50-lapp idag och en bh för 50 kr.....
    Hon har blivit mer prismedveten helt enkelt.

• Antigone38

Dottern har kontankort som vi fyller på m 150 kr per månad också....

Svar på tråden Månadspeng till tonåring?