• narie24

Hjälp! Blir galen på mina myggbett!

Jag har varit på landet över midsommar och det har varit kanon, men har nu fått 23 myggbett (vissa alldeles svullna och ömma) och de gör mig galen! Jag kan inte låta bli att klia. Om jag lyckas hålla mig ett tag så har jag ändå kliat under natten och så är det igång igen. Är det någon som har någon huskur eller liknande som kan dämpa klådan?Ligger o vrider mig på kvällarna....

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hjälp! Blir galen på mina myggbett!
  • MrsHawkins

Kylbalsam?
    Xylocainsalva(bedövande)?

• MayaS

huskur.. nää men allergitabletter..... typ clarityn... det är juh en allergisk reaktion... det är därför det kliar o blir svullet och rött... har väldiga problem själv med just myggbett... och har därför börjat använda clarityn... vilken lättnad!!

• narie24

Allergisk reaktion? Så tror du jag är lite överkänslig? Blir nämligen alltid såhär när jag varit bland mygg. Och utomlands blir det nästan som bölder....
    Är det okej att ta Clarityn utan att pratat med läkare? Receptfritt på apoteket eller?

• Camsan

Köp After Bite Finns på apoteket...Lovar att det funkar.....Jag är superkänslig mot mygg/knott bett...och den funkar...

Lycka till!!!

• narie24

Tack för alla tips! Ska ta en sväng förbi apoteket direkt! Hoppas på att kunna somna klifritt inatt....

• MayaS

Jo det låter som en allergisk reaktion och clarityn är recpetfritt.... finns att köpa på apoteket...

• Feya

Det finns några olika receptfria allergimediciner man kan ta, bla Clarityn och Zyrlex. (ta inte mer än den rek. dosen (1/dag) utan att ha talat med en läkare)

Sen finns det även en gel som man kan smeta på betten, heter OFF och finns på en del vanliga matbutiker/bensinmackar Fungerar bra, om man inte är överkänslig mot det också (som jag är)...

• Feya

KaiN, jo det kanske håller yggen borta, men det hjälper nog inte så mycket mot klådan

En annan sak som jag märkt håller myggor borta (till en viss gräns) är solcreme! Jag har en spray från Nivea som faktiskt verkar hjälpa!

• Önskan

Alsolgelé är jätteskönt att ha på

• narie24

Hmm...var och kollade på apoteket gällande Clarityn m.m och blev lite osäker om man verkligen vågar ta dem utan att ha pratat med läkare. Tyvärr kliar flera av mina bett fortfarande....suck...

• FiaFågel

KAI PAN eller Tigerbalsam gör susen!!! slutar klia direkt!!!

• ahlcec

Salubrin ska man dutta på. Eller ska och ska, man kan göra det om man vill, det brukar hjälpa.

Själv blir jag nästan aldrig biten av myggor. *skryt, skryt*

• narie24

Åh vad avis jag blir....jag är alltid den som får flest och dessutom värst myggbett.

• missteddy

jag tål inte alls mygger mina bett varar så jag bruka ta på salubrin altså lösningen inte salvan

• Gustie

Jag fick också en massa myggbett i midsommar, jag har 27 stycken bara på ena benet...

De är visserligen bara små men kliar så förbaskat ändå

Jag ska köpa Tea Tree Oil, jag har hört det ska vara bra mot mycket, bl a solsveda och insektsbett. Finns att köpa i hälsobutiker.

Svar på tråden Hjälp! Blir galen på mina myggbett!