• LoveSharPei

Lite frågor om återbetalning av studielån. CSN!

Hur mycket studielån kan man ha hos CSN? Får man läsa hur mycket som helst, men bidrag och lån från dom? Eller har dom en gräns? Och hur funkardet sen när man ska betala tillbaka det? När börjar man betala och hur stora summor handlar det om?

Jag vill läsa klart gymnasiet på Komvux nu, sen läsa till Undersköterska och sen vill jag bli polis.

Frågan är om det går eller om det kommer bli för mycket lån hos CSN? Kommer man klara och betala tillbaka det liksom?

Jag är helt snurrig i skallen av allt det här. Någon som vet något om det här?

• Svar på tråden Lite frågor om återbetalning av studielån. CSN!
  • MalinAnnaJosefine

csn betalar inte ut för mer än 100% studier per termin. Men om man vill får man självklart läsa mer om man orkar och vill.
    Sen tror jag att det är sju år man kan få utbetalt. alltså14 terminer.

När man ska börja betala tillbaka så får man en tabell typ där det står minsta belopp att betala fyra ggr per år.

• lisalove

Det är ju olika kvoter komvux/folkhögskola och universitet/högskola. Man får ta lån/bidrag i 12 terminer på universitetet och eftersom polis "bara" är 4 terminer är det lugnt. Jag vet inte hur många terminer man får låna till på komvux om man inte har slutbetyg, men det borde ju stå på din csn-sida hur många terminer du har kvar eller fått beviljat.

• LoveSharPei
    MalinAnnaJosefine skrev 2008-08-28 22:43:46 följande:
    csn betalar inte ut för mer än 100% studier per termin. Men om man vill får man självklart läsa mer om man orkar och vill.Sen tror jag att det är sju år man kan få utbetalt. alltså14 terminer.När man ska börja betala tillbaka så får man en tabell typ där det står minsta belopp att betala fyra ggr per år.
    Hm, jag fattar ingenting.
  • LoveSharPei
    lisalove skrev 2008-08-28 22:44:41 följande:
    Det är ju olika kvoter komvux/folkhögskola och universitet/högskola. Man får ta lån/bidrag i 12 terminer på universitetet och eftersom polis "bara" är 4 terminer är det lugnt. Jag vet inte hur många terminer man får låna till på komvux om man inte har slutbetyg, men det borde ju stå på din csn-sida hur många terminer du har kvar eller fått beviljat.
    Herregud. Jag fattar inget av det här, fyfan. Att det ska vara så hemskt krångligt och studera! Suck..
  • älskarlivet81

Det är 6 år du får csn.. I alla fall om du läser på eftergymnasial utbildning!

• Eisa

TS

Du har 2 gymnasienivå-år (tex komvux) att ta ut från CSN, och sen 6 högskoleår.

Du behöver inte oroa dig för återbetalningen. Man får sänka summan på återbetalningen om man inte har råd, de är sjyssta.

• mamma till två pojkar

Din studievägledare kan nog reda ut begrppen. Om nu inte csn.se kan hjälpa dig.

• karsu

Det är rätt lätt egentligen. 12 terminer för högskola/univeristet, alltså 6 års studier. FÖr komvux/folkhögskola är det olika beroende på hur mkt man läst på gymnasiet. Jag hade läst ett år på gymnasiet innan och fick 4 terminer på Komvus beviljade.

• lisalove
    Eisa skrev 2008-08-28 22:50:17 följande:
    TS Du har 2 gymnasienivå-år (tex komvux) att ta ut från CSN, och sen 6 högskoleår.Du behöver inte oroa dig för återbetalningen. Man får sänka summan på återbetalningen om man inte har råd, de är sjyssta.
    Men har man inte mer än 2 år om man inte har gymnasiekompetens?

Dessutom när du gjort 1/6 av din utbildning skrivs halva komvux skulden av.
  • LoveSharPei
    Eisa skrev 2008-08-28 22:50:17 följande:
    TSDu har 2 gymnasienivå-år (tex komvux) att ta ut från CSN, och sen 6 högskoleår.Du behöver inte oroa dig för återbetalningen. Man får sänka summan på återbetalningen om man inte har råd, de är sjyssta.
    Okej, tror jag förstår nu. Tack för ditt svar!
Svar på tråden Lite frågor om återbetalning av studielån. CSN!