• Anonym (Jenny)

Ensam på universitetet...

Jag började på universitetet för några dagar sedan och det känns skit.
    Alla har redan kompisar de pratar med på raster och på lunchen men jag är helt själv. Det är stora föreläsningar där man bara sitter och lyssnar så man får inte kontakt med någon.
    Det var ingen nollning utan man kunde gå till studentpubben om man ville men det är ju inte kul att göra själv.
    Jag kan heller inte engagera mig i kåren då jag är ensamstående mamma.
    Jag funderar redan på att hoppa av. Känns så hemskt att vara så ensam och vilsen när jag är i skolan.

• Svar på tråden Ensam på universitetet...
  • Anonym

det är ofta så i början! ge inte upp!!

• Ennna

Kämpa några dagar till! Från början är det lätt att känna sig ensam i en stor föreläsningssal, men de flesta är ju faktiskt det där i början. Under mina år på universitetet så var det alltid blandat mned folk i kurserna, och de förändrades också eftesom utifrån vilka kurser man väljer. Det finns säker någon fler i denna nya konstellation du står i som känner ungefär likadant, och det finn med ganska stor säkerhet fler som är singelmammor. Håll bara ut ett tag till så ska du se att du kommer få en bra tid även fast det kanske inte känns så just nu! Kramar!

• Ennna

ojojoj vad jag stavar fel så här på kvällskvisten...

• Anonym

Men är du där för att träffa vänner eller för att få en utbildning? Självklart är det trevligast om man träffar vänner och har kul under tiden, men visst måste det vara utbildningen som är det viktiga?

Hur som helst; så snart det blir lite grupparbeten eller seminarier eller labbuppgifter eller dyligt blir det lättare för dig att lära känna dina studiekamrater.

Lycka till!

• Blomsteröga

Jag kände likadant när jag började, men allteftersom tiden gick så lärde jag känna människor. Har ni inga schemalagda gruppaktiviteter, laborationer eller liknande? Då släppte det för mig, fast det dröjde en bit in i terminen. Ett par av de jag lärde känna då umgås jag med fortfarande (7 år senare) Så ge inte upp.
    Kram

IVF hösten 2008????
  • ingensignatur

ja, o så kan du antingen ha massa extra pennor eller ingen alls, då kan du låna eller låna ut.. =) ett gammalt knep:P

• Joi

Hej,
    Låter som du går på su...
    Började själv där i måndags och jag förstår precis vad du menar.
    Om jag har fel, vart och vad pluggar du?

• Anonym

Tänk så här!!! Jag är HÄR för att skaffa mig en utbildning och få ett BRA jobb så jag kan försörja mitt barn och ge det en bra framtid! Fokusera på studierna!! När det gäller det sociala så kommer det - jag lovar! det finns MASSOR av männiksor som känner som du! Är övertygad om att inte alla har hittat någon att umgås med! Sök dig till de mindre grupperna, likasinnande! Börja prata med någon som är själv som du, sätt dig brevid någon som ser trevlig och rara ut! Börja prata!

• Anonym (T)

Oj, det hade kunnat va jag det där.....
    Började på högskolan för ett år sedan och jag va helt förtvivlad de första dagarna.
    Men det löste sig snart när vi blev indelade i våra basgrupper. Vi har en väldigt god sammanhållning i vår grupp och funkar jättebra ihop.

Idag har det tillkommit en ny tjej i gruppen och jag tror hon kände sig hemma direkt!

Svar på tråden Ensam på universitetet...