• Anonym (Arg)

Alkoholism är absolut ingen sjukdom!

Under min uppväxt har min far druckit väldigt mycket. Han är alkoholist. Jag har också två andra nära släktingar som dricker alldeles för mycket. Så jag har sett allting innifrån. Sett allt det smutsiga och fula som man inte pratar om. Alla lögner och svek. Alla hemska saker som sägs.

Hatet och skuldkänslorna över hatet. Ilska och förtvivlan. Hur utelämnad man är som barn till en alkoholist. Skammen.

Och när jag läser om alkoholism så stöter jag alltid på orden "alkoholism är en sjukdom".

Så fan heller! Det är ingen sjukdom. Det är ett medvetet val att dricka. Precis som rökare väljer att röka eller gravt överviktiga väljer att stoppa i sig skräpmaten. Ingen menar att de har en SJUKDOM. Ett beroende, naturligtvis. Men absolut ingen sjukdom.

Jag blir ledsen när folk påstår att alkoholisten har en sjukdom. För det tar på något sätt skulden från alkoholisten. Det är att säga; du behöver inte ta ansvar för ditt liv och andras, du är ju sjuk.

Varje gång en alkoholist tar en klunk alkohol gör denne ett medvetet val. Han kan välja att låta bli men han gör det inte. Bero på vad det vill, men sjukdom är det inte!

Ville nog bara skriva av mig. Tack för att du läste, om du nu orkade såhär långt.

• Svar på tråden Alkoholism är absolut ingen sjukdom!
  • Anonym

eh?
    forskare har ju lokaliserat genen för alkoholism

• Anonym

alkoholism är en sjukdom. Detta är inget försvar för en alkoholist utan en förklaring till varför man dricker fast man ej bör.

• Nyfiken gul

klart alkoholism är en sjukdom!! Varför finns det annars mediciner o behandlingshem för såna?

du som har levt mitt i skiten borde väl veta om något.. Det handlar inte om vilja utan en sjukdom. Även om man vill sluta kan man helt enkelt inte...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (Arg)

Så om man har en gen för något har man en sjukdom?

Jag har dominanta anlag (gener) för bruna ögon men jag anser inte det vara en sjukdom.

• Anonym
    Anonym (Arg) skrev 2008-08-28 23:32:23 följande:
    Så om man har en gen för något har man en sjukdom?Jag har dominanta anlag (gener) för bruna ögon men jag anser inte det vara en sjukdom.
    gör dig inte dum....
  • Zlashie

men att jämföra ögonfärg och alkoholism är väl inte samma sak!

• Anonym (Arg)

Nyfiken gul skrev 2008-08-28 23:31:39 följande:

klart alkoholism är en sjukdom!! Varför finns det annars mediciner o behandlingshem för såna? du som har levt mitt i skiten borde väl veta om något.. Det handlar inte om vilja utan en sjukdom. Även om man vill sluta kan man helt enkelt inte...
    Det tror jag är bullshit. Man vill inte alls sluta. Det är bara en ursäkt utåt. Egentligen mår man kalas med drickat.

Vill man sluta så gör man. Folk klarar det hela tiden. Varför skulle då inte vissa fixa det? Lama ursäkter.
  • Anonym

vad är detta?
    BEROENDE gör att man kan göra saker man inte bör.
    vissa har lättare att sluta än andra trots att man vill.

Och nej man mår inte bra fast man dricker. det handlar om att känna att man ska överleva dagen.

/nykter alkoholist

• Zlashie

men riktigt så enkelt är det väl inte va? min pappa var också alkoholist och jag har en till närstående som är det..

det är inte direkt någon som tycker det är kul att vara alkoholist kan jag tänka mig.. klart att dom flesta vill sluta men det e klart att det är svårt för dom som e beroende!

• Nyfiken gul
    Anonym (Arg) skrev 2008-08-28 23:33:51 följande:
    Nyfiken gul skrev 2008-08-28 23:31:39 följande: Det tror jag är bullshit. Man vill inte alls sluta. Det är bara en ursäkt utåt. Egentligen mår man kalas med drickat.Vill man sluta så gör man. Folk klarar det hela tiden. Varför skulle då inte vissa fixa det? Lama ursäkter.
    om du resonerar så har du verkligen svalt den största lögnen en alkoholist kan servera.....
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
Svar på tråden Alkoholism är absolut ingen sjukdom!