Alkoholism är absolut ingen sjukdom!
Under min uppväxt har min far druckit väldigt mycket. Han är alkoholist. Jag har också två andra nära släktingar som dricker alldeles för mycket. Så jag har sett allting innifrån. Sett allt det smutsiga och fula som man inte pratar om. Alla lögner och svek. Alla hemska saker som sägs.
Hatet och skuldkänslorna över hatet. Ilska och förtvivlan. Hur utelämnad man är som barn till en alkoholist. Skammen.
Och när jag läser om alkoholism så stöter jag alltid på orden "alkoholism är en sjukdom".
Så fan heller! Det är ingen sjukdom. Det är ett medvetet val att dricka. Precis som rökare väljer att röka eller gravt överviktiga väljer att stoppa i sig skräpmaten. Ingen menar att de har en SJUKDOM. Ett beroende, naturligtvis. Men absolut ingen sjukdom.
Jag blir ledsen när folk påstår att alkoholisten har en sjukdom. För det tar på något sätt skulden från alkoholisten. Det är att säga; du behöver inte ta ansvar för ditt liv och andras, du är ju sjuk.
Varje gång en alkoholist tar en klunk alkohol gör denne ett medvetet val. Han kan välja att låta bli men han gör det inte. Bero på vad det vill, men sjukdom är det inte!
Ville nog bara skriva av mig. Tack för att du läste, om du nu orkade såhär långt.