• Lillatroll

Syns löss tydligt? Tydligen löss på förskolan.

Satt en lapp på Sams förskola idag att några barn där har löss och att man skulle kolla sitt eget barn. Min son blir gärna lite ledsen vid lämningen så jag kunde inte stanna och prata med dom. Ska fråga lite mer när jag hämtar.
    Men nu blev jag så nyfiken så jag passar på att fråga här.
    Hur ser jag om han har löss? Syns dom tydligt om jag tittar i håret? Eller är dom för små?

Kände hur det började klia bara jag läste skylten...

• Svar på tråden Syns löss tydligt? Tydligen löss på förskolan.
  • Mamin

Nja om dom funnits i håret ett tag så syns dom annars kan man få leta ett tag Tänk på att BARA behandla om du hittar löss eller ägg.. Kolla in på www.vardguiden.se där finns info.

• Honeymother

Äggen sitter klistrade en liten bit ovanför hårbotten, de är små, så man får titta efter noga. De sitter liksom fastklistrade så de lossnar inte bara du pillar lite. Lössen syns ganska väl, när de har kläcks.  Prova med att kamma honom/dig själv med en fintandad kam, eller köp en luskam tillfälligt på apoteket,över ett vitt papper eller handfatet ( om ni har ett vitt). Då är det ganska lätt att se om det finns  något.

Vi hade löss här i vintras och det var inte direkt mysigt, men jag köpte en superbra luskam av stål på nätet ( apotekets plastkam är värdelös) och så behandlade jag med ett flytande lusmedel som finns på apoteket. Kostar runt hundralappen.

Jag ska hålla tummarna för att ni klarar er ifrån dessa äckelparasiter.

Stolt mor till 3 unika Honeybees
  • Lillatroll

Tackar! Ska läsa igenom tråden sen.

Vill verkligen inte ha löss! Men det känns som att risken att sonen får det någon gång under skoltiden är rättså stor.

• Mamin
    Lillatroll skrev 2008-08-29 09:17:32 följande:
    Tackar! Ska läsa igenom tråden sen. Vill verkligen inte ha löss! Men det känns som att risken att sonen får det någon gång under skoltiden är rättså stor.
    Nä det vill ingen men ibland går det inte att undvika tyvärr..:-O. Min äldsta fick det flera gången under höstterminerna nästan hela mellanstadiet.
Svar på tråden Syns löss tydligt? Tydligen löss på förskolan.