• pooh bear 75

Medicin mot mensvärk när man försöker bli gravid?

Någon som vet?

Jag äter tablett Orudis för mensvärk. Har allttid haft oerhört ont i magen vid mens. Min sambo o jag har försökt bli med barn i snart två år nu och genomgår nu utredning angående barnlöshet. Har nu läst i FASS www.fass.se och på Läkemedelsverkets hemsida att icke-sterorida-antiinflamatoriska läkemedel bör undvikas av kvinnor som önskar bli gravida. (www.mpa.se/observanda/obs01/nsaid.shtml%F6k)
    Hur kan det vara möljigt att man får värktabletter utskrivna som ej rekommenderas om man önskar bli gravid? när man samtidigt genomgår en utredning gällande barnlöshet? Tänk om orsaken till vår barnlöshet i själva verket är de värktabletter som jag äter varje månad? Men borde man inte kunna lita på att läkaren vet, vilka taletter man bör undvika??
    Känner mig besviken och förrvirrad....
    Någon med liknande erfarenhet? Någon som ätit medicin typ Orudis mot mensvärk, slutat med detta och blivit gravid därefter?? Någon med tips på värktablett mot mensvärk som inte är sk. icke-sterorida-antiinflamatoriska läkemedel ?

• Svar på tråden Medicin mot mensvärk när man försöker bli gravid?
  • Marin

Har inget direkt svar på din fråga, men kom att tänka på att Apiforce (som ju många äter för att det ska höja fertiliteten) egentligen är en tablett som motverkar PMS i första hand. Vet inte om den hjälper dig med tanke på att du har så stark mensvärk, men det kanske kan vara värt att undersöka i alla fall!

• Elefjanten

Jag har lite samma problem, min dr rekommenderade mig dubbel dos Ipren som också är ett NSAID så jag frågade henne om det kunde minska chanserna att bli gravid men hon tyckte att det som stod var överdrivet... det var ju trots allt många som åt NSAID och som blev gravida ändå, så hon trodde inte så mycket på det. Men känner som du man vill ju inte chansa i onödan. Dr som sa det var samma som sköter vår utredning

• Peak

jag frågade också på apoteket och de sa likadant, ta en stark Ipren när man känner av mensvärken...då blir du ju i alla fall inte gravid och det är bättre att ta en stark än flera svaga och av ngt annat märke....

• goldfish

Diklofenac fick jag utskrivet, det minskar även blödningen betydligt.

• Longhaired

Money rules!
    Läkemedelsindustrin är mäktig.
    Jag har varit i IVF-svängen i många år och man har länge vetat om att exv. Ipren, som faktiskt i sin reklam starkt vänder sig till kvinnor i fertil ålder (mensvärk) och som ofta rekommenderas av läkare mm, kan ha en negativ effekt på fertiliteten samt att det kan orsaka tidiga missfall.
    Så om man försöker få barn ska man undvika detta.
    Kunskapen finns alltså men når inte fram - gissa varför.

/L

• 42an

Det enda som hjälpt mig är Naproxen. Det sägs att man inte skall ta den om man vill bli gravid, men min gyn sa att det är ok att ta den vid mens men ej vid ägglossningstid. Så det är alltså ingen värktablett man skall ta under hela månaden för annan typ av värk. Hoppas att du hittar ngt som funkar.

• pooh bear 75

Tack för alla tips, snälla ni.

• Jojjann

Har också läst att det är runt ägglossningstid man skall undvika denna typ av värktabletter. Om mensen redan är på gång så är man ju inte gravid och effekten av medicinen skall tydligen inte sitta i längre än vad man känner att den hjälper mot värken.

Svar på tråden Medicin mot mensvärk när man försöker bli gravid?