"Färdiginskolad" - men gråter fortfarande. Hur länge ska man avvakta/ge dagis en chans?
Min son som är nyss fyllda två har nu avslutat sina två inskolningsveckor. Han har varit ledsen vid lämning men sen tycker hans inskolningsfröken att det har gått bra. Han leker på dagarna, men ibland kommer han på att vi är borta. Då blir han ledsen, vill ha sin snutte och säger "pappa kommer snart" eller liknande. Hittills har det inte varit någon dag som varit utan gråt (både vid lämning och under dagen), vilket väl i och för sig inte är så konstigt eftersom det fortfarande är inskolning.
Igår när vi kom och hämtade var han jätteledsen och hade varit det ett tag. Han hade sovit dåligt på vilan och efter vilan hade han bara gråtit. I morse grät han redan hemma, innan han och hans pappa gick till dagis.
Till saken hör att jag är föräldraledig med en nyfödd så jag kan, om jag märker att det inte funkar med dagis, ta hem honom. Men först vill jag så klart ge dagis en ärlig chans. Jag tror ändå att det är bra att han får vara där 15 h/v, han är en aktiv och social liten kille med jättebra språk och jag tror att det blir trist att bara vara hemma med mig och bebisen. Jag har dock inte lust att tvinga honom till dagis om han vantrivs.
Min fråga är: Hur länge ska man ha tålamod och vänta in att han kommer vänja sig. Ska de vara såhär ledsna när man lämnar i flera veckor till, månader, ja vad kan man förvänta sig?