• jessikaa

Pinscher vovve!

Du som har/haft en hund av rasen pinscher, skulle du kunna berätta lite om den typen av hund?
    Fungerar den bra med barn, andra djur? Behöver det vara ute och gå 4 timmars promenader? Ja, helt enkelt berätta hur den är dom familjehund. Gärna bra argument för att skaffa en också! :D

• Svar på tråden Pinscher vovve!
  • mammakulan

Hej jessika! Nu har jag en bland ras egentligen. Han är dvärgpinscher/chihuahua. Snart 2,5 år. Har för 4 månader sen fått en liten bebis själv. Det funkar hur bra som helst. Ganska krävande ute. Inne är han hur lugn som helst. Han är 30 cm i mankhöjd, alltså inte så stor. Så 4 timmars promenader behövs ej. Brukar ta 3 30 min promenad och 1 på 1 timme. Är alltid villig att lära sej nya saker. Tror att det är en ras som kräver en stark ledare. Annars blir det lätt hänt att de tar över.

• busigaberta

Hej !
    Jag har en pinscher hane på 2 1/2 år världens roligaste hund, har även en Bullmastiff hane och dom går kanon ihop aldrig något gruff.
    Promenader behöver dom kanske inga 4 timmars men ordentliga promenader varje dag samt mental stimulans annars blir min kille uttråkad.
    Som familjehund är han den perfekta hunden ett tålamod av guld och han älskar verkligen vår dotter.
    Skulle kunna skriva hur mycket som helst av Pinscher. Men det är ju inte bara guld och gröna skogar dom är ganska svårmotiverade när det gäller träning och tröttnar på att rabbla samma moment flera gånger, min Pinscher däremot älskar att jobba ska snart börja tävla lydnad med honom.
    Fråga gärna mer om du undrar

• Cuthalion

Förmodar att du menar just pinscher och inte dvärgpinscher .

Ifall du vill ha en energisk, envis och självständig vän så är pinscher det perfekta valet. Söker du däremot en lojal, lydig, jag-gör-allt-för-min-förare-hund, då är det bättre att skaffa en annan ras.

Själv har jag en snart tre-årig grabb som är den perfekta hunden. Han passar mig som hand i handske och jag fick allt jag kunde önska mig.

Han har tålamod med barn (även om han gärna ser att jag efter en stund ser till att han får vara ifred och hämta andan), kommer överens med de flesta djur (även om han har en tendens att tro att ALLA vill leka med honom och älskar honom) och njuter av att både ligga tätt intill framför tv:n samt gå ut och bli lite aktiverad.

• Drakfisk

Jag har också en pinscher, en hane som snart fyller 2 år. Han är egensinnig men passar mig perfekt. Han är svårmotiverad, när man tränar något gör han som jag säger för att HAN vill det, inte för att jag säger åt honom. Vill han inte så gör han inte.

Pinschersektionen har en bra beskrivning av rasen på sin hemsida: www.pinschersektionen.se/ gå in där och klicka på 'Pinscher' --> rasbeskrivning. Jag citerar det jag tycker var extra bra ur beskrivningen:
    "Rasen Pinscher är något av en aristokrat och ser sig som livets medelpunkt. Den accepterar inte hård och okänslig behandling, vilket absolut inte betyder ett liv utan krav, men kraven ska vara anpassade så att en stolt varelse som en pinscher kan acceptera dessa."

Min hund är ute ca 3h om dagen, gärna mer än så, men helst inte mindre. Han har massor med energi, och behöver verkligen både fysisk och psykisk motion varje dag. Han hatar regn, så de dagar det regnar får man dock släpa ut honom på promenad, men då får man kompensera med hjärngympa inne istället.

Barn är han inte speciellt intresserad av (jag har inga egna), han kan nosa några gånger på barn, men att sträcka sig till att leka med dem? Knappast.

Pinschern är inte en hund för vem som helst, förväntar man sig total lydnad och en soffvärmare ska man nog söka sig till en annan ras. Pinschern accepterar inte heller hårdhänthet, gammaldags metoder som alfarullningar etc kommer man inte långt med om man har en pinscher. Tillräckligt bra belöningar är dock den bästa motivationen för en pinscher.

Ps. Gå gärna in och läs på www.pinscherforum.se/ som är ett forum just för pinscherägare. DS.

Svar på tråden Pinscher vovve!