Jag har också en pinscher, en hane som snart fyller 2 år. Han är egensinnig men passar mig perfekt. Han är svårmotiverad, när man tränar något gör han som jag säger för att HAN vill det, inte för att jag säger åt honom. Vill han inte så gör han inte.
Pinschersektionen har en bra beskrivning av rasen på sin hemsida: www.pinschersektionen.se/ gå in där och klicka på 'Pinscher' --> rasbeskrivning. Jag citerar det jag tycker var extra bra ur beskrivningen:
"Rasen Pinscher är något av en aristokrat och ser sig som livets medelpunkt. Den accepterar inte hård och okänslig behandling, vilket absolut inte betyder ett liv utan krav, men kraven ska vara anpassade så att en stolt varelse som en pinscher kan acceptera dessa."
Min hund är ute ca 3h om dagen, gärna mer än så, men helst inte mindre. Han har massor med energi, och behöver verkligen både fysisk och psykisk motion varje dag. Han hatar regn, så de dagar det regnar får man dock släpa ut honom på promenad, men då får man kompensera med hjärngympa inne istället.
Barn är han inte speciellt intresserad av (jag har inga egna), han kan nosa några gånger på barn, men att sträcka sig till att leka med dem? Knappast.
Pinschern är inte en hund för vem som helst, förväntar man sig total lydnad och en soffvärmare ska man nog söka sig till en annan ras. Pinschern accepterar inte heller hårdhänthet, gammaldags metoder som alfarullningar etc kommer man inte långt med om man har en pinscher. Tillräckligt bra belöningar är dock den bästa motivationen för en pinscher.
Ps. Gå gärna in och läs på www.pinscherforum.se/ som är ett forum just för pinscherägare. DS.