• Solisrosis

har du dragit ut visdomstand när du var gravid?

ja, jag kommer behöva göra detta eftersom jag har en ficka mellan tanden och tandköttet som det samlas var i så tandköttet bli inflammerat, först ville inta tandläkaren dra ut tanden under graviditeten men eftersom värken inte går bort helt så ska dom nu remmitera mig till sös som ska ta bort den. under tiden ska jag skölja med hexedent..
    det jag undrar nu är:

1. är det afrlgit för fostret att jag går omkirng med denna infektion i väntan på operation? Jag fråagde inte, men tandläkaren sa inget heller.

2. gör det ont att dra ut tanden? är det lokalbedövning som gäller?

3. jag har hört att dte gör jätteont efter att man dragit ut en visdomstand... hur var det för dig? visst kan man heller inte ta några smärtstillande under graviditete förutom alvedon??

Tack för hjälpen

• Svar på tråden har du dragit ut visdomstand när du var gravid?
  • Barbabok

Vet inte svar på frågorna men jag ska dra ut en visdomstand  (utan infektion) snart med hål i och det är lokalbedövning som gäller för mig dvs ofarligt för fostret. Det skulle gå rätt fort och andra jag frågat säger att det inte gör värst ont, en del efteråt förstås. Ja det är Alvedon och liknande som gäller.

Jag är med parvel
  • IsaCMoJs

Alvedon och panodil vet jag att man får ta!

BF 20/12
  • Hopp78

Hej!

Jag har haft samma problem som dig, dock inte under tiden jag var gravid. Utan förra året.
    Det sämsta tandläkaren gjorde på mig var att dra ut visdomtanden utan att ge mig pencillin först för infektionen.
    Så jag fick värsta varbildningen där tanden hade suttit.

Kan säga så här. I normala fall ska det inte göra så jätteont att dra ut tanden. Men har man redan en infektion... då blir det inge kul alls.
    Jag höll på att gå under av värken.

Har dock läst i vissa trådar härinne att det går okej att äta Citodon då man är gravid men inget jag vet ngt om.

Kolla med en läkare om du behöver annat än Alvedon. För det hjälper inte om man får som mig. Värsta värken, allt pga infektionen som redan fanns där.

• Suri

Jag har dragit en tand (inte visdoms) när jag var gravid.
    Först fick jag penicilin eftersom tandläkaren sa att det inte är bra med infektion när jag är gravid.
    Jag fick äta citodon emot värken. Då det inte gick över på ett par dagar drogs tanden ut och jag fick sluta med penicilinet. Värken gick över på en gång och jag måde fint.

• Livetsgåva

Drog ut en visdomstanf med inflammation under grav.
    Hade jätt ont:( Fick panocod utskrivet ( ingen biverkning på bebisen), tabletterna hjälpte. Och 2 dagar senare var jag helt okej igen

• MaaliiinS

citodon får man ta (det är samma som panocod).

• Solisrosis

hej!

tack för era svar..
    jag får ingen pencillin eftersom jag bara har inflammation i tandköttet o denna ska gå bort md hexedent och npgrann rengöring..

Vad bra att det finns NÅGONTING man kan få ta under gravven iaf om man skulle få sådär jätteont som jag hört vissa skräcksenarion om...

• Solisrosis

just det ... jag hörde med bm igår, och den här infektionen var inte afrlig för bebben sa hon..

kanske skillnad på tandinfektion och tandköttsinfektion?

• Hopp78
    Svar på #8
    Solisrosis skrev 2008-08-30 08:42:33 följande:
    just det ... jag hörde med bm igår, och den här infektionen var inte afrlig för bebben sa hon..kanske skillnad på tandinfektion och tandköttsinfektion?
    Vad bra att bebisen inte far illa.

Jo men det är det kanske. Jag hade en stor infektion som hade gått ända ner i kindbenet. Men så hade jag haft fickan öppen oxå i 4 år tror jag innan tanden drogs bort.
    Håller tummarna att du slipper samma helvete som jag.
  • Solisrosis

jaha, oj då..
    ja, min var bara ytlig verkar det som.. det va rbara infektion/inflammation i själva tandköttet. jag svullnade upp lite om kinden, men tandis tyckte inte att det var så mkt så det behövdes pencillin, nu har värken lagt sig en hel del.. det ömmar bara.. men jag har rådfrågat både BM och tandläkare och båda säger att infektionen är helt ofarlig för fostret.. usch, man blir ju så nervös av allt.

Hopp78 skrev 2008-08-30 09:44:27 följande:
    Svar på #8
    Vad bra att bebisen inte far illa.Jo men det är det kanske. Jag hade en stor infektion som hade gått ända ner i kindbenet. Men så hade jag haft fickan öppen oxå i 4 år tror jag innan tanden drogs bort.Håller tummarna att du slipper samma helvete som jag.
  • Kajak

jaa jag är mindre vis nu...

Tog bort båda vidsdomständer våren 06 och våren 07.
    Jag var gravida båda gången.

Fick Ibumentin av tandis (tandläkarna rek. den pga den är bra mot värken och infektion, om jag minns rätt?) men den tog jag aldrig o tog alvedon när jag kom hem.

Hade noll ont efteråt.
    Jag var bestämd mot mig, jag åt inte fasta mat några dagar, kanske det var onödig men jag kände jag vill inte utsätta "hålen" där tanden varit så det känns bra att dricka flytande mat som tex nyponsoppa o liknade till lunch o middagar de första dagar.

• Hopp78
    Svar på #10
    Solisrosis skrev 2008-08-30 10:27:23 följande:
    jaha, oj då..ja, min var bara ytlig verkar det som.. det va rbara infektion/inflammation i själva tandköttet. jag svullnade upp lite om kinden, men tandis tyckte inte att det var så mkt så det behövdes pencillin, nu har värken lagt sig en hel del.. det ömmar bara.. men jag har rådfrågat både BM och tandläkare och båda säger att infektionen är helt ofarlig för fostret.. usch, man blir ju så nervös av allt.
    Okej det går nog bra så länge det bara är i tandköttet. Men visst förstår jag om du blir nervös och orolig för fostret. Det skulle jag oxå bli.
  • Solisrosis

ja, fast jag är ju jättenervös, men bm och tandläkare säger att detta är helt ofarligt för fostret så jag får väl tro dem..
    nu är smärtan helt borta sedan jag började skölja med hexedent också..

visst borde man känna av om man får en kraftig infektion/inflammation?
    Just nu så har jag bara huvudvärk, började när strulet med tanden började, och även om tandvärken är borta så ger inte hvuudvärken med sig.. akn ju bero på spänning också..

visst är det så att mans vullnar upp o får feber? det går väl inte att undgå en kraftig inflammation?

• Ellpi

Jag drog ut en visdomstand förra veckan. Hade lokalbedövning och det gjorde inte det minsta ont under eller efter! Nu hade jag ingen tanvärk men för ett år sedan drog jag ut en visdomstand då jag hade tandvärk det gick också jättebra. Då var jag visserligen inte gravid men vad skulle det göra för skillnad?

♥ älskar M och längtar efter bebisen i magen♥
  • Solisrosis

nu sköljer jag ju med hexedent, men jag vet att man inte ska dra ut tänder som det är en infekiton i.. fast det kanske är annat om det bara sitter i tandköttet och inte i tandroten? det borde ju vara så..
    Tandis tyckte inte jag behövde pencillin, och dte var till och emd då vi skulle låta den vara kvar hela gravven..

Útan hexident går intevärken bort 100%, men 80% iaf.. + att jag har en ihållande huvudvärk som kom i samband m att tanden började strula..

jag är så rädd att tandis bedömt fel, och infektionen skall gå ner i tanden och bli riktigt grov så den skadar bebis, men tandis kan ju sitt jobb, och BM var övertygad om att hon skulle gett mig pencillin om jag behövt det..

Men som sagt, visst måste man känna av om en tandköttsinflammation/infktion går ner i tandroten!?

Ellpi skrev 2008-09-01 15:23:44 följande:
    Jag drog ut en visdomstand förra veckan. Hade lokalbedövning och det gjorde inte det minsta ont under eller efter! Nu hade jag ingen tanvärk men för ett år sedan drog jag ut en visdomstand då jag hade tandvärk det gick också jättebra. Då var jag visserligen inte gravid men vad skulle det göra för skillnad?
  • Ellpi
    Solisrosis skrev 2008-09-01 15:31:18 följande:
    nu sköljer jag ju med hexedent, men jag vet att man inte ska dra ut tänder som det är en infekiton i.. fast det kanske är annat om det bara sitter i tandköttet och inte i tandroten? det borde ju vara så..Tandis tyckte inte jag behövde pencillin, och dte var till och emd då vi skulle låta den vara kvar hela gravven..Útan hexident går intevärken bort 100%, men 80% iaf.. + att jag har en ihållande huvudvärk som kom i samband m att tanden började strula..jag är så rädd att tandis bedömt fel, och infektionen skall gå ner i tanden och bli riktigt grov så den skadar bebis, men tandis kan ju sitt jobb, och BM var övertygad om att hon skulle gett mig pencillin om jag behövt det..Men som sagt, visst måste man känna av om en tandköttsinflammation/infktion går ner i tandroten!?
    Ah, jag hade ingen infektion. Men jag tror som du säger att det inte är någon fara alls då infektionen sitter i tandköttet! Tycker du ska lita på tandis! De brukar vara extra försiktiga med gravida och tar inga onödiga risker! Jag förstår din oro dock, det är riktigt obehagligt med tandvärk och vad det kan ställa till med.
    ♥ älskar M och längtar efter bebisen i magen♥
Svar på tråden har du dragit ut visdomstand när du var gravid?