• Queen Of Darkness

Jag bryter ihop snart! Jag är så trött på att vara mamma idag!

Läste nyss en tråd om en mamma som hade slagit sin 8månaders och jag får panik. Jag känner att jag just nu går p ångorna ohc att det lika gärna kan vara jag som skriver ett sådant inlägg nästa gång.
    Dotter på snart 17 månader, höggravid med nr 2 som beräknas till oktober och jag klarar det inte längre! Jag orkar inte vara ensam om att ta hand om AManda längre, jag bryter fan ihop! Min stackars lilla tjej mår ju inte heller bra när jag bara är trött och arg och skäller på henne (när jag egentligen inte alls vill skälla på henne utan vara pedagogisk och lugn).

Jag orkar verkligen inte. Just nu sitter jag bara och räknar ner tills hon ska äta igen = massa jobb för mig igen.
    Jag är så trött, jag orkar inte ens ta hand om mig själv längre. Klockan är nästan tolv och jag har inte ens orkat äta frukost. Igår åt jag frukost först vid tjugo över två.

Amanda har inte alls ro att bara sitta hemma en hel dag (även om det är vad min kropp hade behövt just nu då jag har extremt jobbig foglossning) så snälla, snälla kom med tips på vad jag kan göra med henne. Här hemma blir hon bara så uttråkad vilket slutar med att hon äter upp kattmaten, gräver i kattsanden, slänger jord på halva vardagsrummsgolvet och så vidare vilket gör mig oerhört frustrerad.
    Vi går till öppna förskolan när det är öppet, (alla vardagar utan torsdagar) men just nu är hon förkyld och hostar så jag vill inte gå dit med henne med risk för att smitta ner dem andra eller få hem en ännu sjukare tjej.
    Jag har sådan dålig fantasi, vad kan jag göra för att stimulera henne? Ekonomin är inte den bästa så det ska helst vara billigt/gratis och det ska helst inte vara för fysiskt ansträngande.

Jag går på knäna, och jag vill inte sluta i samma sits som mamman som slog sitt barn. Jag vill INTE skada mitt barn men jag har snart ingen kraft kvar alls till att vara denna mamma hon behöver.

• Svar på tråden Jag bryter ihop snart! Jag är så trött på att vara mamma idag!
  • Miss Lau

Är du ensamstående? Om inte har väl barnet en pappa som får ta sitt ansvar som förälder.

• Queen Of Darkness
    Miss Lau skrev 2008-08-29 11:57:22 följande:
    Är du ensamstående? Om inte har väl barnet en pappa som får ta sitt ansvar som förälder.
    Ja ensamstående. Men pappan finns med ändå, jag lyckas nog bara inte få fram mitt budskap till honom. Igår skickade jag ett sms till honom om att det var en riktigt skitdag och att jag inte viklle vara mamma mer och så trött på allt. Men han kunde inte komma hit för han skulle hem och tvätta.
  • Cia o krabaten

Ett tips från nybliven 2-barns mamma är att pappan är hemma längre än 10 pappadagar.
    Vi kunde som tur var ha en månad hemma. Hans semester plus pappadagar.
    Sitter här i slutet av tredje veckan och är överlycklig att han har en vecka till hemma!
    Bebis tar MYCKET tid, man minns det inte så eftersom man bara hade en förra gången.
    Storasyster får knappt nån tid med mig, men vi försöker att jag ska natta henne så mycket det går iaf.

Nu hjälper dte kanske inte idag, men om ni kan så planera för det!

• Tokaungen

Du måste se till att få hjälp - antingen av pappan, eller av mormor/farmor eller egentligen vem som helst. Det är orimligt att behöva ta hand om det där alldeles själv men om pappan finns i bilden så ring hem honom - nu!

• Siabellon

tv? dvdfilmer? gud vad jag känenr med dig. har en 15 månaders som jag var ensam med i två dagar nyss o vi är sjuka båda två. man vill bara sova med killen vill inte......vår räddning är russin o 'pingufilm

• Miss Lau

Queen Of Darkness skrev 2008-08-29 11:58:43 följande:

Ja ensamstående. Men pappan finns med ändå, jag lyckas nog bara inte få fram mitt budskap till honom. Igår skickade jag ett sms till honom om att det var en riktigt skitdag och att jag inte viklle vara mamma mer och så trött på allt. Men han kunde inte komma hit för han skulle hem och tvätta.
    Ok. Ja är du ensamstående blir det givetvis jobbigare. Gillar din dotter att titta på film är ju det ett alternativ. Eller vad som helst egentligen, man måste inte vara pedagogisk och "rätt" alla gånger

Och bor dina föräldrar i närheten kanske de kan vara barnvakt?
  • Sara K

Kan du inte få in dottern på dagis? Eller bor du i en kommun där man inte får ha barn på dagis då man är föräldraledig..?
    OM du kan det så tror jag att dottern kommer ha jätteroligt där!

• Queen Of Darkness

Cia o krabaten skrev 2008-08-29 11:59:35 följande:

Ett tips från nybliven 2-barns mamma är att pappan är hemma längre än 10 pappadagar.Vi kunde som tur var ha en månad hemma. Hans semester plus pappadagar.Sitter här i slutet av tredje veckan och är överlycklig att han har en vecka till hemma!Bebis tar MYCKET tid, man minns det inte så eftersom man bara hade en förra gången.Storasyster får knappt nån tid med mig, men vi försöker att jag ska natta henne så mycket det går iaf.Nu hjälper dte kanske inte idag, men om ni kan så planera för det!
    Vi bor inte tillsammans- är inte tillsammans. Men funkar som vänner.
    Han ska ta ut sina tio pappadagar, tyvärr inte mer. Hans chef nekar honom föräldraledighet HELA tiden, trots att han sagt till minst två månader i förväg. Han orkar inte dra in facket - för hans del kan han lika gärna jobba lixom. Nu är det för sent för att han ska hinna begära föräldraledighet för det är inte 2 månader i förväg och det blir ett väldigt tjat hit och dit - för hans chef tror att hon kan skippa reglerna och ändå neka honom ledigheten.
    Förlåt att jag klagar, och just nu låter det som att pappan inte ställer upp alls men han är en bra pappa. Han är duktig med dottern men eftersom han jobbar hinner han inte med mycket ändå. Om han kommer hit efter jobbet så äter vi middagen jag har färdig tills dess, sedan är det typ 30 minuter tills dottern ska hoppa i badet och efter badet är det gröt, tandborstning, godnattsaga och läggdags. Han tar badet och gröten äter hon själv, men tandborstningen och läggningen måste jag ta eftersom hon bara illvrålar när han försöker borsta hennes tänder = han blir irriterad och ska tvångsborsta och tandborstningen är jättejobbig i flera dagar efteråt. (Därför tar jag den då hon tycker det är jättekul när jag gör det).
    läggningen vill hon ha mig hos sig - eftersom det är det hon är van vid och hon känner väl tryggheten med att jag alltid finns där och läser godnattsagan och kramas till sömns typ.

Han är en jättebra pappa, men just nu räcker inte det han gör.
  • Queen Of Darkness

Jag har ingen avlastning här i närheten - förutom min syster men hon går ju på gymnasiet och kan därmed inte komma. Farmor är för gammal för att orka, farfar är död, morfar förtidspensionär och klarar inte det, mormor bor för långt bort, vänner minns jag knappt vad det är.

Tyvärr är hon inte så förtjust i film tösen, disneykanalen funkar i 5 minuter och då är hon såååå söt när hon står där och dansar. (gud vad dåligt samvete man får nu när man innan hade lust att ställa ut henne i trappuppgången och låta första bästa ta henne)

Daigs är det minst 4 månaders kötid så skulle jag skicka in papprena nu får jag ju plats först runt nyårsskiftet/senare. Tror dock man får ha 15 timmar.
    Problemet är NU, det känns som att jag inte räcker till nu, foglossning, sammandragningar, ryggont och en stor mage som är ivägen. Visst är det ingen dans på rosor när bebisen är född men då kommer min kropp åtminstone fungera normalt igen.

Svar på tråden Jag bryter ihop snart! Jag är så trött på att vara mamma idag!