• oxytocin

Hunden yyyyyyylar när bäbis skriker - varför?

Vår hund (en whippet) började för några månader sen att yla när Leo skrek. Till en början tyckte vi att det var lite sött. Inte så att vi uppmuntrade henne, men vi sa kanske inte till på skarpen ordentligt heller. Nu håller vi på att bli gaaaalna, för hon ylar tidigare, längre och högre när han gör minsta ljud!

Nån som kan tänka sig veta varför hon ylar, och hur vi ska få stopp på det? Hon ser riktigt olycklig och stressad ut. Jag blir iofs också stressad när Leo skriker och det känner hon säkert, även om jag försöker visa mig lugn.

• Svar på tråden Hunden yyyyyyylar när bäbis skriker - varför?
  • pyttanopysen

Svårt att säga varför. Vissa hundar gör det vi för dem hemska djur och vi tycker det är sååå gulligt? T ex när någon sjunger opera eller spelar klarinett. Försök att ha hunden nära dig och bebisen (i koppel) så att hon känner att hon är med och du kan säga till på rätt sätt i hundens närhet.

• Muslimah

Jag tror att eran hund blir både orolig och stressad, hundar är vänliga djur som ofta bryr sig om små barn, och särskilt bebisar. Jag vet en hund som blev jättearg på föräldrarna om bebisen skrek, hunden var inte elak annars. Det handlar bara om att hunden bryr sig, tror jag.

Ni har en omtänksam hund

Bebis - bebis, bebis, bebis!
  • Brollie

Det som jag läst om hundars beetende och ylning så finns det flera teorier om varför de gör det... En grej som jag gjorde med min hund när jag ville få honom att sluta skälla var att belöna tysthet, så precis innan han började skälla sa jag tyst o gav godis, gav också "stränga blicken". Har en terrier, så det kan man räkna som en skällig ras.
    Detta funkade och efter övande så skäller han inte _bara sådär_ utan när det är nåt som även jag tycker är ok att skälla o reagera över (tex posten, dörrklockan osv). Däremot så har detta inte funkat men det tror jag snarare är mitt eget fel för vi inte övat tillräckligt, när han ser djur på tv, detta reagerar han på.
    Annars så vet jag inte, ring nåt hundskola? Frågan är om din vovve är stressad för hon ser det som sin uppgift att säga till er, eller om hon blir rädd... eller om hon blir stressat för att hon ser matte bli stressad?
    Läste en gång här på fl om en familj som lagt ner sitt barn på golvet när de kom hem från BB och hunden blev presenterad på det sättet, vet inte om det är bra eller dåligt, om er bebis läggs som en "valp"... Ser att jag inte har så mycket bra råd tyvärr, förutom att belöna tysthet, även om det bara är fem sekunder till en början.

• Miss E

Att belöna tysthet är en bra början, och fortsätta träna på det, helatiden.

Sen att tillrättavisa med en gång när hunden börjar yla.

Ceasar - Mannen som kan tala med hundar, har mycket bra metoder och jag tycker som han, att fler borde se sina hundar som HUNDAR och inte förmänskliga dom.

Hunden kan också av ren instinkt vilja "sjunga med" och att hunden ser "olycklig" ut, betyder inte att den är det.
    Tänk på att även hundar kan manipulera till sig uppmärksamhet som inga andra!

Belöna tystnad, och tillrättavisa om den börjar yla.
    Visa att du är flockledare och stå på dig.

Med klara regler mår en hund bättre än någonsin.

Har själv en jrt som jag tog på omlacering när denne var 1år, hon kunde ingenting,var osäker, ilsk, otränad, slagen, inte rumsren, nada.

Idag är hon en ko-lugn liten tjej som älskar att och alla, och visst faller alla hundar tillbaka några steg i sin lära då och då, men det är ditt jobb som hundägare att alltid hålla träningen uppe med hund, samt skaffa fler utmaningar i vardagen för hunden så att den klarar alla situationer.

Lycka till!

• oxytocin

Tack för alla svar!

Jag tycker också att Cesar Milan är bra. Eller suverän rättare sagt! Tänk om han kunde komma på ett house call..??

Att belöna tysthet har jag inte provat. Jag ska försöka med det. Det är omöjligt att få Wilma tyst om hon är kvar i samma rum. Skickar jag ut henne går det lite bättre. Vet dock inte om det är så bra egentligen.

Kan tillägga att det är som värst när Leo är hungrig och jag försöker fixa mat till honom.

• Brollie

Om du snackar med Cesar så får du hälsa, och han får gärna komma hit med, hahaha! Lycka till, berätta gärna hur det går och hoppas du får mer tips, alltid intressant att läsa!

• oxytocin

En liten uppdatering... Inga framsteg. Jag blir GALEN snart! Hon ylar dessutom ofta då jag inte bara kan släppa det jag har för händerna och ta itu med henne. Nu har hon dessutom börjat "skäll-yla", alltså hon börjar först yla lite, sen mer och mer och till slut blir det liksom skall i ylet. Mycket stressande, irriterande och sonen blir rädd och skriker ännu mer, och då skäller och ylar hon ju ännu mer också...

Svar på tråden Hunden yyyyyyylar när bäbis skriker - varför?