elink skrev 2008-08-29 16:11:58 följande:
jag vet att jag hörde/läste det i ett sammanhang som jag litar någorlunda på. men jag kan inte dra mig till minnes var. typ 4ans nyheter eller nåt i den stilen. men det låter ju inte helt ologiskt. men jag säger inte att det ÄR så, bara att jag hört det.sen var det ju inte bara att skallen blir lite platt. öronen kunde ju flytta på sig och sitta ojämt på huvudet. kanske inte så kul. för gör man inget åt det (dvs låter ungen ligga mer på mage) kan det ju bli permanent.men var inte det stora problemet här att vissa föräldrar är så rädda för psd att de ignorerar att spädbarnet SKA leka på mage för att utvecklas bra?!
Nej, det låter inte helt ologiskt. Vet inte heller med säkerhet...hade bara inte hört det.
Vår pojke fick aningens skev skalle trots att han i stort sett bara låg på rygg på natten. Har aldrig gillat magläge (väldig underdrift), men vi använder inte vagn, sover bara i bärsele dagtid, har aldrig accepterat babysitter så det blev först att åka med på armen, sedan bumbo. Har kudde på skötbordet. Små barnahuvuden är väldigt mjuka, det behövs inte mycket. Vi fick snabbt tillbaka det runda huvudet genom att använda sidokudde.
Det är lätt att rätta till bara man är uppmärksam och upptäcker det tidigt. Och försöker undvika ryggläge alltför mycket.