• Ziggy75

Vad är egentligen problemet med ett platt bakhuvud?

Ok, jag erkänner. Är själv en stolt "flatneck", med det är pga av min genetiska uppsättning (inslag av slaviskt blod kanske) och inte för att jag låg på rygg när jag var liten. Därför blir jag lite störd över hysterin kring att barnen får platta bakhuven när de ligger för mycket på rygg. Finns det egentligen några andra faror med platta huven än att det inte är "snyggt"?

• Svar på tråden Vad är egentligen problemet med ett platt bakhuvud?
  • Perry the Platypus

Tror inte det.

♥ (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ Kom inte närmare. ♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯) ♥
  • HelenaMaria

Hörde något om hjärnans utveckling men det kan ju inte stämma eftersom en del har det i generna.

• Eisa

Har inte heller hört att det ska bero på nåt annat än skönhet.

• Familytime

Men är det inte väl hysteriskt? Hellre platt huvud än dött barn? När blev INGEN sovställning bra?

• elink

jo jag har hört/läst nån stans att det kan hämma utvecklingen av syncentrum som ju sitter i bakhuvudet.

• Kenzie

Eftersom pannan kan skjutas ut så kanske det kan påverka ögonen på något sätt?

• Flickan och kråkan
    elink skrev 2008-08-29 15:57:52 följande:
    jo jag har hört/läst nån stans att det kan hämma utvecklingen av syncentrum som ju sitter i bakhuvudet.
    Hoppsan det var en nyhet för mig. Vad jag har läst finns det inga medicinska komplikationer.
  • MrM

Familytime skrev 2008-08-29 15:57:51 följande:

Men är det inte väl hysteriskt? Hellre platt huvud än dött barn? När blev INGEN sovställning bra?
    Problemet är ju inte att barnen sover på rygg utan att föräldrarna låter dem ligga på rygg även större delen av den vakna tiden också. Detta kan leda till att delar av barnens motoriska utveckling försenas.

Mvh
  • Mollan

Det största problemet är väl om skallen blir platt på ena sidan för då skjuts ansiktet fram på ena sidan och det ger en ansiktssymmetri med framskjuten panna och med kinderna placerade olika långt fram, och även öronen blir assymetriska. Det är rent esteiskt alltså.

Jag kan även tänka mig att det blir svårare att tillpassa hjälmar etc i vuxen ålder.

• Ziggy75

Jag köper det där med motorisk utveckling och att det är jätteviktigt att låta barnen ligga på mage när de är vakna. Men hur ska några timmar på mage på dagen fixa till ett platt huvud när barnet sover på rygg i 12-20 timmar per dygn beroende på ålder? Det fattar jag inte.

• elink
    Flickan och kråkan skrev 2008-08-29 16:00:14 följande:
    Hoppsan det var en nyhet för mig. Vad jag har läst finns det inga medicinska komplikationer.
    jag vet att jag hörde/läste det i ett sammanhang som jag litar någorlunda på. men jag kan inte dra mig till minnes var. typ 4ans nyheter eller nåt i den stilen. men det låter ju inte helt ologiskt. men jag säger inte att det ÄR så, bara att jag hört det.

sen var det ju inte bara att skallen blir lite platt. öronen kunde ju flytta på sig och sitta ojämt på huvudet. kanske inte så kul. för gör man inget åt det (dvs låter ungen ligga mer på mage) kan det ju bli permanent.

men var inte det stora problemet här att vissa föräldrar är så rädda för psd att de ignorerar att spädbarnet SKA leka på mage för att utvecklas bra?!
  • Familytime

Jaha, men ska man inte ha dem på mage de vakna tiden? Nu har i och för sig inte någon av mina pojkar legat på rygg på nån filt mer än åtta veckor, så det kanske inte skulle drabbat mina barn ändå, men även dem som inte börjar rulla iväg så tidigt kan väl lägga barnen på mage?

• Biggan42

Min ena son var en notorisk ryggliggare. Född -92 då det var bara det som gällde och ingen kudde alls! Han var rätt storväxt och förnöjsam med att ligga där på en filt. Det blev problem med hjälmar och i viss mån mössor. Nu är han 16 år och har långt hår så då tänker man inte på det.

• Flickan och kråkan
    elink skrev 2008-08-29 16:11:58 följande:
    jag vet att jag hörde/läste det i ett sammanhang som jag litar någorlunda på. men jag kan inte dra mig till minnes var. typ 4ans nyheter eller nåt i den stilen. men det låter ju inte helt ologiskt. men jag säger inte att det ÄR så, bara att jag hört det.sen var det ju inte bara att skallen blir lite platt. öronen kunde ju flytta på sig och sitta ojämt på huvudet. kanske inte så kul. för gör man inget åt det (dvs låter ungen ligga mer på mage) kan det ju bli permanent.men var inte det stora problemet här att vissa föräldrar är så rädda för psd att de ignorerar att spädbarnet SKA leka på mage för att utvecklas bra?!
    Nej, det låter inte helt ologiskt. Vet inte heller med säkerhet...hade bara inte hört det.

Vår pojke fick aningens skev skalle trots att han i stort sett bara låg på rygg på natten. Har aldrig gillat magläge (väldig underdrift), men vi använder inte vagn, sover bara i bärsele dagtid, har aldrig accepterat babysitter så det blev först att åka med på armen, sedan bumbo. Har kudde på skötbordet. Små barnahuvuden är väldigt mjuka, det behövs inte mycket. Vi fick snabbt tillbaka det runda huvudet genom att använda sidokudde.

Det är lätt att rätta till bara man är uppmärksam och upptäcker det tidigt. Och försöker undvika ryggläge alltför mycket.
Svar på tråden Vad är egentligen problemet med ett platt bakhuvud?