Häck?
Önskar tips på en snabbväxande, snygg och inte alltför dyr häck....
Önskar tips på en snabbväxande, snygg och inte alltför dyr häck....
Silikon
annars är att bli gravid ett bra tips på snabbväxande häck, men det var kanske inte en så´n häck du menade
Tuja....eller hur det nu stavas....uttalas Töjja....
Egentligen en buske,men sätter man dom i rad blir det som en häck.Väldigt tacksamma o växer fort-tillskillnad från en hel del andra häckar.
Novastella
Tuja växer med minst 10cm/år (köper då då stora plantor så går det riktigt fort). Vi köpte våra plantor (100-120cm för 50kr/st).
Häggmispel/Bärhäggmispel. Växer förhållnadevis snabbt, är nog inte så dyr för att vara häckväxt, blommar tidigt på sommaren och har fina höstfärger. Blir bär som man kan koka sylt på också.
L77...
Jag tror att jag har den där häggmispel/bärhäggmispel...
För det är hägg men har bär, jag har aldrig sett det tidigare på häggträdar eller på häggbuskarna.
Kan man koka sylt av detta??
Är det gott? berätta!!!! är nyfiken!
Vill du bara ha en snabbväxande häck eller en häck som dessutom kan bli riktigt hög?
Snabbväxande häck som tidigt får blad på våren är Måbär. Den ser lite ut som vinbärsbuskar och kan bli ca 2 meter hög. Den blir tätväxande och passar även utmärkt för formklipning. Man kan köpa ganska små plantor på plantskolan (typ 6 st för 170 kr)för billig penning, men då tar det ju lite längre tid innan man får en fin, tät häck.
Poppel kan växa uppemot 1-1,5 meter per år och bli en riktig vägg mot insyn.
Aronia-häckar växer rätt snabbt, men de ska beskäras kraftigt, ibland ända ner till marknivå. De får vackra vita blommor på våren och klasar med svarta bär på hösten som man kan koka sylt eller saft på. Hur det smakar vet jag inte.
Vildvuxna syrénhäckar är ju tjusigt, men det tar lite tid innan de kommer igång att växa. Problemet med syrén är att om man måste formklippa den, så blommar den nästan inte. Den ska helst kunna växa fritt.
Sedan har vi hagtorn. Blommar fint i vitt om våren och får bär som ser ut som gigantiska rönnbär på hösten. Dessa buskar har rätt långa taggar.
Det man måste tänka på är att man bör beskära häckplantorna duktigt de första åren för att de ska bli täta och fina. Sedan, när det fått önskad höjd, gäller det bara att klippa av de långa skotten allteftersom.
Kajak
Vad gäller vanlig hägg, så får hägg små svarta bär på hösten. Men de är inte ätliga så vitt jag vet. Inte häggmispelbär heller.
Vi har satt vintergrön Liguster. Den växer hyffsat snabbt. Men ska man ha den riktigt tät och fin så ska man inte låta den växa mer än 10-15 cm/år.
Ganska billig oxå. Tror vi gav 7.90kr/ planta
/Mariiie
Tack för alla bra tips... nu gäller det bara att bestämma sig oxå...
Vi vill ha en häck som ska ge lite insynsskydd så den bör ju få lite höjd... sen har vi kommit på att folk går mycket här förbi och många har sina hundar med sig som kissar lite här å var... så det behöver alltså vara en häck som tål det oxå... finns det???
Hundar som kissar är inget problem för häckar. De har såpass stor rotsystem och i mindre mängder är det snarare gödsel...
Det är värre med koncentrerad urin på gräsmattor. Det bränner sönder gräsrötterna.
Mausiii:
Låter bra... Tack för svaret!
Vi har planterat BUKETTAPEL som enl plantbutiken skulle växa fort.
Mausiii
Vilken bra sida! Där fanns många goda råd. Tack för hjälpen!
Min häck växer så det knakar (rumpa) ha ha ha
Kornelia: