• MrsCD

Handelsbanken en bra bank for bolan?

Jag har ringt runt till lite olika banker ang bolan. Fick prata med en supertrevlig bankkvinna pa handelsbanken som verkade fatta var situation och inte bara gick efter en viss mall. Ar det nagon som har sitt bostadslan pa Handelsbanken? Vad ar for/nackdelarna jamfort med andra banker. Jag har forstatt att de kraver en lite hogre kontantinsats, men det tror jag att vi klarar.

• Svar på tråden Handelsbanken en bra bank for bolan?
  • Tecken

Jag har haft Handelsbanken, fungerade smidigt. Lika bra/dålig som banken jag har nu.

Jag har aldrig hört att de kräver högre kontantinsats, trodde de alltid gjorde individuella bedömningar?

• lu97jewi

Vi har våra bolån hos Handelsbanken och har alltid varit nöjda. Ingen kontantinsats krävdes när vi lånade men då har vi i och för sig inga topplån. Bemötandet är otroligt viktigt, vi har alltid lyckats få ner våra räntor under den "officiella", men det är antagligen också för att vi samlat alla våra banktjänster i samma bank. Lycka till!

• Baronessan

Jag kan inte jämföra banker då jag bara haft bolån på en bank - Handelsbanken.

Vi har varit nöjda sen start och därför inte sett skäl till att byta. Vi har fått förhandlat bra räntor då vi har alla våra banktjänster i samma bank och vi har bra kontakt med vår bank"tant".

Vet inte vad de har för "krav" på kontantinsats, men vi lånade 90% av lägenhetens värde.

• MrsCD

Det kanske bara var som jag laste pa hemsidan, att de kravde 15%.

• Carisma95
    MrsCD skrev 2008-08-29 21:04:38 följande:
    Det kanske bara var som jag laste pa hemsidan, att de kravde 15%.
    På senare tid har det blivit svårare att låna utan kontantinsats. Så jag skulle tro att ni inte slipper det, men sen kan ju delvis även bero på hur de värderar de hus ni köper. Slipper ni topplån, så kanske ni inte heller behöver lägga kontantinsats.

Du har ringt runt och pratat skriver du. Jag skulle ändå rekommendera att ni bokar tid hos några olika banker för att jämföra vilka lånevillkor ni får; hur stort topplån (ev.) samt räntor, så ni kan "spela ut" bankerna mot varandra för bästa ränta!
    Sen är kontakten naturligtvis viktig, den också.
    A stumble may prevent a fall....
  • MrsCD
    Carisma95 skrev 2008-08-30 08:38:21 följande:
    På senare tid har det blivit svårare att låna utan kontantinsats. Så jag skulle tro att ni inte slipper det, men sen kan ju delvis även bero på hur de värderar de hus ni köper. Slipper ni topplån, så kanske ni inte heller behöver lägga kontantinsats.Du har ringt runt och pratat skriver du. Jag skulle ändå rekommendera att ni bokar tid hos några olika banker för att jämföra vilka lånevillkor ni får; hur stort topplån (ev.) samt räntor, så ni kan "spela ut" bankerna mot varandra för bästa ränta! Sen är kontakten naturligtvis viktig, den också.
    Jag inser att det vore det basta, men det kanns sa jobbigt nu nar vi hittade en sa bra bankperson.
    Men jag ska gora det. Maste bara samla lite mod forst. Inte sa bra pa att forhandla.
Svar på tråden Handelsbanken en bra bank for bolan?