• Tokfia 7

Någon som har opererat knöl på tån???

Jag har nyss opererat en knöl på lilltån - skräddarknuta eller bunionette, vilket motsvarar hallux valgus fast på andra sidan foten. Man tog bort två bennabbar, fixade till en slemsäck och stramade upp ledbandet. Hade bandage i 2 v och tog stygnen igår. Kunde inte böja lilltån för egen maskin, med fingret kunde jag röra den litegrann. Den stod också lite "utåt" och gick i princip inte böja inåt. Efter att jag sovit inatt gick den böja lite inåt, gissar att jag legat med foten mot madrassen eller nåt... När jag duschade hade jag (dumt nog) inget skydd på såret (som verkade läkt igår) och det började blöda, är nu omlagt med nån sorts sårtejp. Ni som opererat tån (och inte kapat av nåt ben i foten (i mitt fall skulle det varit metatarsalbenet på fotens utsida)), hur har ni haft det efter? Ringde ortopedmottagningen och hon sa att jag skulle belasta till smärtgränsen, men smärtgränsen är ju när såret håller på att spricka upp och det är så fort jag börjar röra tån... Sen så skulle jag belasta häl och insidan foten när jag hade bandaget, men det gick inte p.g.a. att det sträckte och gjorde ont i foten så jag kunde inte göra det. Kan inte punktmarkera om jag går med kryckor för jag är så usel på det. Vad ska jag göra??? Är rätt orolig, tänk om man är vanställd för evigt...

• Svar på tråden Någon som har opererat knöl på tån???
  • Tokfia 7

Jag kan väl knappast vara den enda här inne på FL som gjort detta ingrepp?? :-/

• Tokfia 7

OK, nu är det 17 dgr sen operationen, kan fortfarande inte röra tån och det går inte stå på foten alls, är väldigt svullen i framfoten och de långa benen i foten är stela och lederna stela. NÅN som har några erfarenheter, kanske efter att ha opererat hallux valgus???????

• MissLilo

Min morsa opererad ebort en knöl från strortån stor som en pingisboll för nåt halvår sen.

Hon vart bra på 2 måader. Innan honkunde gå utan en stödsko och bandage.

Henes sprack dick inte. Men svulet, tappad känsel punktvis över hela foten i början. MEn det flrsvann givetviss.

Kanske ska ringa ortopenen igen??
    Morsan fick åka in en ågng för att hon avr rädd ang något och de tittade.

• Terramia

Hej, Hur har det gått för dig efter din operation? Jag har nyligen fått diagnosen Bunionette och väntar på besked om hur de ska behandla det. Det känns lite som att det kommer vara upp till mig om jag ska operera.. Det finns ju ganska lite information att hitta om det här, och jag är lite orolig för konvalesenstiden. Jag är föräldraledig med en 1,5-åring och då sitter man ju inte direkt och vilar. :) Jag är jättetacksam om du vill dela med dig av dina erfarenheter! Om du vet det du vet idag, hade du fortfarande gjort operationen? Ska jag räkna med att vara sjukskriven, så att min man kan vara föräldraledig? Hur länge i så fall? Tack på förhand! /Therese

• Tokfia 7

Oj, nu är det ju ett tag sen så jag minns inte exakt hur det var efter operationen. Jag hade en krypande bäbis som jag inte kunde ta hand om själv för jag kunde ju inte jaga efter honom om det hände något. Gick med kryckor. Sen var foten svullen och ond rätt länge efter så jag fick köpa större skor för att kunna ha. Det gjorde ont rätt länge efter. Jag har betydligt sämre rörlighet i lilltån idag än vad jag hade innan operationen, men jag kan röra den i alla fall. Det gör heller inte lika ont som innan operationen, men det gör fortfarande ont om det trycker mot en sko (det behöver inte alls trycka särskilt mycket utan bara vara en hård yta som ligger mot). Jag kan bara ha breda mjuka skor (det kunde jag ju i och för sig innan också). Tån är något bättre idag än vad den var innan operationen. Knölen är inte tillbaka eftersom tån böjt sig inåt igen, trots att jag har vida mjuka skor... Jag är dock inte beredd att göra om operationen om jag inte får rent ohyggliga besvär. Jag ångrar inte operationen eftersom jag är lite bättre i tån än innan och jag gissar att tån skulle ha varit ännu värre än om jag inte opererats, men det vet jag ju inte. Lycka till med din tå!

• Terramia

Tack för ditt svar! Känns ju inte som att operation löser alla problem då. Men man vet ju som sagt inte hur mycket värre det kommer bli.
    Mvh Therese

Svar på tråden Någon som har opererat knöl på tån???