• MaijaO

Filmtips? Tema: Våld och/eller övergrepp i nära relationer.

Har ni några bra filmtips på filmer som skildrar våld eller fysiska och psykiska övergrepp i nära relationer?

• Svar på tråden Filmtips? Tema: Våld och/eller övergrepp i nära relationer.
  • Venus von Willendorf

Krigarens själ. Om det är spelfilmer du menar.

• MaijaO

Den har jag inte sett! Det är en ung pojke med tyrannisk far va? Får kolla in den. Jag har totalt hjärnsläpp faktiskt. De enda jag kan komma själv på är Ondskan och Sova med fiender.

• Venus von Willendorf

Ja, det handlar väl om hela familjen och det finns en uppföljare också, men den minns jag inte vad den heter. Men den gestaltar ju våldet med väldig förståelse utan att ta parti eller glamorisera. Och den berör en.

• MaijaO

Låter givande! Ska försöka få tag på den.

Venus von Willendorf skrev 2008-08-29 20:02:48 följande:

Ja, det handlar väl om hela familjen och det finns en uppföljare också, men den minns jag inte vad den heter. Men den gestaltar ju våldet med väldig förståelse utan att ta parti eller glamorisera. Och den berör en.
  • MaijaO

Å, ja den hade jag glömt. Tack för tipset.

Em00 skrev 2008-08-29 20:04:27 följande:
    Inte utan min dotter
  • Dino78

Tomma löften med Corbin Bernsen. usch vilken hemsk film Om en man som misshandlar sin fru. Så hemsk.
    Tusen tunnland tar upp detta lite med. Med MichellePfeiffer och Jessica Lange.
    Sen den där svenska filmen med Mikael Nykvist och killen med grekiska namnet...Anastolis eller vad han nu heter.
    Den där nya filmen med Rolf lassgård...Den man älskar?

DIF i själ och hjärta
  • Em00

Så lite så.. men den är dålig..

MaijaO skrev 2008-08-29 20:09:49 följande:
    Å, ja den hade jag glömt. Tack för tipset.
  • MaijaO

Tack. Ingen av de filmerna har jag sett.

Dino78 skrev 2008-08-29 22:09:25 följande:
    Tomma löften med Corbin Bernsen. usch vilken hemsk film Om en man som misshandlar sin fru. Så hemsk. Tusen tunnland tar upp detta lite med. Med MichellePfeiffer och Jessica Lange. Sen den där svenska filmen med Mikael Nykvist och killen med grekiska namnet...Anastolis eller vad han nu heter.Den där nya filmen med Rolf lassgård...Den man älskar?
  • lilos84

När mörkret faller, hedersbrott bland annat

• MaijaO

Är det en svensk film?

lilos84 skrev 2008-08-31 11:47:10 följande:
    När mörkret faller, hedersbrott bland annat
  • demokrati tack

En krigares hjärta heter tvåan. Ruskig....
  • Myrtille

Krigarens själ är en av de bästa filmer jag sett, medan Krigarens hjärta var ren skit. Jag kan för mitt liv inte rekommendera att man ser uppföljaren.
    demokrati tack skrev 2008-09-01 09:47:08 följande:

En krigares hjärta heter tvåan. Ruskig....
  • Nina1982
    MaijaO skrev 2008-09-01 08:21:24 följande:
    Är det en svensk film?
    När mörkret faller är en svensk film ja, den är så himla hemsk men sååå bra! Se den, skildrar tre familjer, där alla har nån sorts misshandel kan man säga... En utländsk familj med hedersmord, en gay man som blir misshandlad och en svensk familj där mannen slår sin fru. Såå himla bra!
  • Solglimtar
    Nina1982 skrev 2008-09-04 21:01:00 följande:
    När mörkret faller är en svensk film ja, den är så himla hemsk men sååå bra! Se den, skildrar tre familjer, där alla har nån sorts misshandel kan man säga... En utländsk familj med hedersmord, en gay man som blir misshandlad och en svensk familj där mannen slår sin fru. Såå himla bra!
    Den är jättebra...

An american crime är riktigt bra & gripande, med Ellen page. Verklighetsbaserad.

">

• MaijaO

Tack så jätte mycket för tipsen.

Svar på tråden Filmtips? Tema: Våld och/eller övergrepp i nära relationer.