• Anonym (rödhårig)

Jag är rödhårig, sambon blond, vilket hårfärg får vårt barn?

Jag är gravid med mitt och sambons första barn. Jag har lite funderingar om vilken hårfärg barnet kommer få. jag har rött hår, nu snackar vi inte lite rödblont utan illrött. Sambon är mellanblond, men har dock lite röda strån i skägget. Så jag antar att risken/chansen att vårt barn blir rödhårigt är ganska stor.
    Nån som är kunnig inom genetik som kan reda ut lite vad som gäller?
    Till saken hör att min sambo hade världens finaste kritvita lockiga hår när han var liten, jag önskar så himla mycket att vårt barn får detta hår!
    Självklart så kommer jag älska mitt barn vilket hårfärg det än får, så inga påhopp nu tack!
    Men jag älskar håret min sambo hade som liten, och jag minns så väl hur mycket jag avskydde mitt röda hår i skolan. För när man går i skolan så är allt som sticker ut jobbigt ju.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-29 20:18
    Kan tilläga att jag har hela paketet med fräknar och superblek hy, om det gör nån skillnad i genetiken.

• Svar på tråden Jag är rödhårig, sambon blond, vilket hårfärg får vårt barn?
  • Anonym (...)

jag tror det blir rött,
    har för mig att rött är dominant.

både jag o min sambo e superblonda o våran lilla tjej blev rödhårig

• Suri

Jag undrar ocså över hårfärgen på vårt barn. Har inga svar till dig tyvärr. Min sambo är rödhårig, jag har råttfärgat tråkigt hår, men var lintott som liten. Det blir väl en lintott eller en rödhårig antar jag. Jag hoppas på det röda. Sååå fint!

• studentbruttan29

Jag GISSAR på rödhårig.

:o)))

FINT på stora som små!

• Anonym (koppartak)

DÅ måste jag kapa tråden lite och höra vad ni tror vad vårt barn kommer få.
    Min svåger är rödhårig, min syster, mina tre kusiner och min farfar är alla rödhåriga....

Stor chans eller?

• Anonym (J)

Jag gissar på rött. Det är väldigt vanligt att barnet får rött hår då en förälder är rödhårig.

• Anonym

Rött hår är ju skitsnyggt! Annorlunda och häftigt.

Retar man fortfarande rödhåriga i skolan? Blir barnet rödhårigt får du lära det att ge svar på tal mot eventuella mobbare. Tex: Jag är så glad och nöjd över min hårfärg. Den är ovanlig och fin. Ja, du förstår, innebörden, fast uttryckt på barns vis - det kanske kan ta udden av eventuella elaka kommentarer. Visar man stolthet och självförtroende över vem man är och hur man ser ut blir det väl inte lika kul att retas.

• MARIA99

Jag är rödhårig & inte lite heller eg. .Mina 3 döttrar har ljusblondt & mellanblondt hår, inga röda inslag. Deras pappa har mellanblondt hår. Fick oxå lida för mitt hår under uppväxten. Men man kan ju hoppas att världen kommit längre sen dess..

• Anonym (J)
    Anonym (koppartak) skrev 2008-08-29 20:19:58 följande:
    DÅ måste jag kapa tråden lite och höra vad ni tror vad vårt barn kommer få.Min svåger är rödhårig, min syster, mina tre kusiner och min farfar är alla rödhåriga....Stor chans eller?
    Din svågers hårfärg lär inte spela in på ditt barn så att säga men chansen/risken finns att det kan få röda inslag
  • Anonym

Min svägerska är rödhårig med fräknar och ljus hy, hennes kille är blond och hennes 3 barn blev alla blonda.

• Anonym (koppartak)

Med svåger menade jag min mans bror. Spelar det inte in??

Svar på tråden Jag är rödhårig, sambon blond, vilket hårfärg får vårt barn?