• MB73

Färsk tonfisk?

Är lite förvirrad när det gäller tonfisk...har förstått att det är OK med tonfisk på burk, men inte färsk tonfisk, Gäller den färska om den äts rå i sushi, eller gäller det även om man grillar tonfisk?

Åt en grillad tonfiskkotlett för någon månad sedan och föra veckan ingick det tonfisk på ett blandat fiskgrillspett...

Någon som vet något om detta? Tänker i alla fall inte äta det igen...

• Svar på tråden Färsk tonfisk?
  • Tess76

Man ska avstå från tonfisk helt (man kan dock äta den på burk) eftersom den kan innehålla miljögifter.

• gummibears

Färsk tonfisk ska man inte äta för den innehåller mer miljögifter än den som är på burk (den på burk innehåller mindre tonfiskar än vad man äter färsk).

• gummibears

Vad jag menar alltså är att man fångar tonfisken tidigare för burkarna (det är vad jag har fått förklarat för mig när det gäller tonfisk).

• Morfen

Enligt Livsmedelsverket (www.lsv.se) så är det de höga halterna av kvicksilver i färsk tonfisk som gör att man som gravid och ammande inte ska äta den. De förklarar inte varför det är lägre och acceptabla halter i konserverad tonfisk men jag kan tänka mig att det kanske genomgår kontroller på ngt annat sätt.

Gummibears: vad jag har hört så är det de stora tonfiskarna som går till burkar, för att de är lite "träigare" och att de mindre går till färskvara. Fast.. det spelar ingen roll.. det är så himla gott vilket som.

Svar på tråden Färsk tonfisk?