Min lilla tjej spänner sig i sina matstol. Förklaring? Någon mer?
Är bara lite nyfiken... Jag har en tjej på 9 månader som har någon "fix" idé att sitta och spänna sig i sina matstolar. Vi har både en tripptrapp stol och en ikea plastmatstol (kommer ej i håg namnet). Hon har suttit i dessa stolar i ca 4-5 månader nu och då främst vid måltid och ibland när vi grejar lite i övrigt. Till en början hade hon uppblåsbara inlägg i stolen så att hon inte lutade men nu sitter hon naturligtvis utan sådant. Till problemet.. Sedan ett par månader tillbaka när hon sitter i sina matstolar så spänner hon hela kroppen i en tillbakalutad ställing. Hur många gånger jag än flyttar upp henne i normal sittställning så vill hon gärna halka ned och spänna sig igen. Ibland kan hon sitta i sin tripptrapp stol och leka med lite leksaker eller något men i den andra stolen så leker hon inte alls med dem. Hon spänner sig dock i båda sortens stolar. Det är inga problem att få i henne mat även om hon ibland sitter i denna konstiga ställning när jag matar henne. Hon kan dock ibland göra någon liten sysslai några sekunder för att snabbt sätta sig tillbaka i denna ställning igen.
Jag har tänkt och provat med allt.. bulla upp kuddar så att det inte skaver eller är obehagligt, undrat om hon har ont, magknip, men det verkar absolut inte så. Hon är inte ledsen, men ser högst underlig ut.
Så fort hon inte sitter i stolen så är hon fullkomligt rörlig, glad och har inte någon tendens till konstigheter för sig. Hon sitter vanligt på golvet, vill gärna stå upp, ålar, babblar osv (om någon undrade)..
Någon som känner igen detta eller har någon käck teori. Vet ej varför jag irriterar mig på det, men man undrar ju lite. BVC hade inte hört talas om detta och ansåg att det inte verkade konstigt... (ursäkta långt inlägg)
Ha det gott!