• Evoria82

Min lilla tjej spänner sig i sina matstol. Förklaring? Någon mer?

Är bara lite nyfiken... Jag har en tjej på 9 månader som har någon "fix" idé att sitta och spänna sig i sina matstolar. Vi har både en tripptrapp stol och en ikea plastmatstol (kommer ej i håg namnet). Hon har suttit i dessa stolar i ca 4-5 månader nu och då främst vid måltid och ibland när vi grejar lite i övrigt. Till en början hade hon uppblåsbara inlägg i stolen så att hon inte lutade men nu sitter hon naturligtvis utan sådant. Till problemet.. Sedan ett par månader tillbaka när hon sitter i sina matstolar så spänner hon hela kroppen i en tillbakalutad ställing. Hur många gånger jag än flyttar upp henne i normal sittställning så vill hon gärna halka ned och spänna sig igen. Ibland kan hon sitta i sin tripptrapp stol och leka med lite leksaker eller något men i den andra stolen så leker hon inte alls med dem. Hon spänner sig dock i båda sortens stolar. Det är inga problem att få i henne mat även om hon ibland sitter i denna konstiga ställning när jag matar henne. Hon kan dock ibland göra någon liten sysslai några sekunder för att snabbt sätta sig tillbaka i denna ställning igen.
    Jag har tänkt och provat med allt.. bulla upp kuddar så att det inte skaver eller är obehagligt, undrat om hon har ont, magknip, men det verkar absolut inte så. Hon är inte ledsen, men ser högst underlig ut.

Så fort hon inte sitter i stolen så är hon fullkomligt rörlig, glad och har inte någon tendens till konstigheter för sig. Hon sitter vanligt på golvet, vill gärna stå upp, ålar, babblar osv (om någon undrade)..

Någon som känner igen detta eller har någon käck teori. Vet ej varför jag irriterar mig på det, men man undrar ju lite. BVC hade inte hört talas om detta och ansåg att det inte verkade konstigt... (ursäkta långt inlägg)

Ha det gott!

• Svar på tråden Min lilla tjej spänner sig i sina matstol. Förklaring? Någon mer?
  • SIN74

Hon testar väl vad hon kan klara. Sträcka ut sig. liksom stå upp kanske?

• V 77

Vår dotter gör likaså ibland. Inte så ofta men det händer. Hon är 12 månader nu, men det värsta är att hon vill inte sitta still nu i stolen värst länge, hon kan på ett par sek ha ställt sig upp i stolen eller ännu värre, klättrat upp på matbordet. Vi spänner fast ibland med remmarna som följer med stolen men hon har en förmåga att relativt enkelt lösgöra sig från dem. Hopplöst :) Har nån tips? Hon äter dock bra och så.

• Evoria82

Tack för svar. Skönt att höra att någon upplevt liknande.

V 77.... Min lilla dam försöker även ibland (precis som du säger) resa sig upp i tripp/trapp-stolen, till stående. Lurigt det där! Min tjej äter också bra och tur är väl det.. =) Har dessvärre inga konkreta tips till dig men jag skall suga lite på karamellen.. =)

• Busbellan
    V 77 skrev 2008-08-29 22:04:38 följande:
    Vår dotter gör likaså ibland. Inte så ofta men det händer. Hon är 12 månader nu, men det värsta är att hon vill inte sitta still nu i stolen värst länge, hon kan på ett par sek ha ställt sig upp i stolen eller ännu värre, klättrat upp på matbordet. Vi spänner fast ibland med remmarna som följer med stolen men hon har en förmåga att relativt enkelt lösgöra sig från dem. Hopplöst :) Har nån tips? Hon äter dock bra och så.
    Köp en lös sele och spänn fast henne i. Det har vi till dottern, annars sitter hon på bordet hela måltiden
    Räcker ju att hon tar alla andra tillfällen i akt och klättrar upp på köksbordet.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Evoria82

SIN74.. Jo den tanken har slagit mig också, men hon har liksom inget att resa sig ifrån med benen så att säga (inte i ikeastolen där problemet är värst). Det är precis som att hon sträcker ut och spänner hela kroppen så att tårna till och med spretar lite grann (hi hi). Ibland blir hon till och med svettig av ansträngningen). De är lustiga de små!!

• V 77

Har en sån till sittvagnen, kanske ska prova det. Men det känns lite extremt heh. Kanske är det övergående heh? Vi håller på att skola in på dagis nu med, så det är lite pinsamt för fröknarna och så, som måste vaka som hökar... :)

Nogula skrev 2008-08-29 22:12:50 följande:
    Köp en lös sele och spänn fast henne i. Det har vi till dottern, annars sitter hon på bordet hela måltiden Räcker ju att hon tar alla andra tillfällen i akt och klättrar upp på köksbordet.
  • Sandra och Frippe

Alltså vi har ikeas i vitplast, jag har hört att en del barn inte gillar den för att det inte finns fotstöd och benen domnar. Min maja sitter och viftar på benen (dryga 8 mån) så det verkar inte vara ett problem för just henne.

Ett tips som vi kör med, vi har kvar den uppblåsbara men inte fullt med luft i,då får hon lite stöd men det är inte trångt.

• Busbellan
    V 77 skrev 2008-08-29 23:12:29 följande:
    Har en sån till sittvagnen, kanske ska prova det. Men det känns lite extremt heh. Kanske är det övergående heh? Vi håller på att skola in på dagis nu med, så det är lite pinsamt för fröknarna och så, som måste vaka som hökar... :)
    Det är inget ovanligt att ha sån sele på barnen på dagis faktiskt
    På alla småbarnsavd jag varit och jobbat på så har det alltid varit 1-2 barn som man varit tvungen att sätta fast.
    Hoppas med på att det är övergående. Min dotter började klättra upp på bordet när hon var 8-9 mån, nu är hon snart 14 mån, men har inte slutat än
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Lurvan83

Så gör min son på 7,5 månad oxå. Men då e han förbannad å spänner hela sig. Typ när allt inte blir som han vill eller när han får sitta nån minut extra medans jag tex tar bort maten eller vad som helst =) Stark vilja kan jag lova, haha!

• Evoria82

Nu efter några dagar tänkte jag mest kolla om det var någon mer som känner igen detta??

• norgesessan

HAdde också sele på barnen när dom var mindre, på förskolan har dom midjesele i stolarna...barnen brukar klicka i dom själv om ingen gör det..Min treåring behöver ju inte sele mer, men på ska den

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Falak

Hej har din dotter slutad spänner sig och har du pratat med läkare ? jag vill jä gärna veta för att min dotter gör exakt så ! Och jag är jätte orolig 

• Anonym4848
    Falak skrev 2023-06-10 16:26:07 följande:

Hej har din dotter slutad spänner sig och har du pratat med läkare ? jag vill jä gärna veta för att min dotter gör exakt så ! Och jag är jätte orolig 

Vår dotter började likadant runt 9 månader och håller på än, 16 månader nu. Nu även sittande på golvet. Det är någon slags barn-onani, egentligen inte sexuellt som vi ser på det utan en sorts självstimulans för att de tycker att det känns bra/tryggt. Ungefär som suga på tummen/pilla naveln och sånt de också kan få för sig.

Vi var i kontakt med en barnpsykolog som BVC tipsade om. Det är inte helt ovanligt (i princip bara flickor), mest irriterande för oss föräldrar. Inget farligt. Vi försöker så gott det går avleda osv, om de fortsätter får man när de blir större försöka förklara att de gärna får hålla på med detta hemma/i sitt rum osv.
Svar på tråden Min lilla tjej spänner sig i sina matstol. Förklaring? Någon mer?