• Vanna

Mindre fosterrörelser i v. 32...

Hej!

Från att ha varit väldigt aktiv och hårt sparkande så har min bebis plötsligt blivit väldigt passiv. Den bara petar till lite och småbufflar då och då, inte mer. Dessutom sover den mycket oftare och längre tider nu. Varför? Bebisen har inte fixerat sig, och sist jag var hos bm hade den inte ens vänt sig, jag tror inte att den har gjort det sen dess heller. Så det kan nog inte bero på det. Så här har det varit den senaste veckan.

Börjar faktiskt bli orolig... Är det någon mer som upplever/har upplevt samma sak? Är det för att det finns mindre plats i magen nu? Fast då har förändringen gått otroligt snabbt, bara på ett par dagar...

Någon som kan lugna mig???

• Svar på tråden Mindre fosterrörelser i v. 32...
  • familj

Min bebis har visserligen varit lugn hela tiden, men det är som du säger att den har mycket mindre plats att röra sig på nu jämfört med innan. För att stilla din oro tycker jag att du skall åka in till förlossningen och göra ett ctg, vilket innebär att de där kollar barnets hjärtljud, fosterrörelser samt om du har några sammandragningar och förvärkar. Man är alltid välkommen in till förlossningen när som helst, så tveka inte och ring.

• Vanna

Alla sammandragningar och eventuellt förvärkar har helt stannat upp... Har inte haft det på snart en månads tid. Och vi har långt till förlossningen... När jag var hos bm för 1 1/2 vecka sedan slog dock bebisens hjärta som det skulle, dock aningen snabbare än vanligt. Usch, så nervös jag är...

• Mickis74

Ingen fara.......ju längre man går, desto mindre plats blir det därinne. Dessutom har dom sina lugna perioder då o då.

Prova att dricka nåt sött o iskallt så kanske h*n vaknar till ;)

• familj

Bebisens hjärta kan slå snabbare om du tex är stressad, så det tror jag inte du behöver vara orolig för. Jag var in och gjorde ett ctg test, vilket lugnade mig mycket. Vad gäller sammandragningar så vet jag inte vad det beror på, men jag har hört talas om andra som råkat ut för samma fenomen, men allt har gått bra. Det är inte värt att gå runt och vara orolig, så ring förlossningen nu! =)

• Mausiii

Jag är i vecka 36 och har sedan två dagar märkt att det inte sparkar lika brutalt längre, utan nu har det varit mer försynta buffar och hicka. Bebben verkar leva och må väl, funderar bara om det kan vara så att den har lagt sig i ett annat läge, så jag inte känner lika mycket. Ska på koll hos BM i övermorron, så vi får väl se vad hon säger. Jag är i alla fall inte orolig nu.

• liten

Jag är också i vecka 32 och är exakt lika orolig som du. Gick faktiskt in hit ikväll för att läsa om någon skrivit om det förut. Min bebis har varit våldsamt aktiv ända fram tills några dagar sedan. Nu känner jag den inte alls lika ofta. Ibland känner jag hur den bökar lite men den är inte lika aktiv. Och jag måste ligga på rygg för att känna någonting alls, känner inget om jag sitter eller står. Ska träffa bm på onsdag så då ska jag fråga om det här, kan berätta för dig vad hon säger då.

• saelma

Hej, är i vecka 32 och för några dagar sen så var min bebis så lugn att jag gick till bm för jag var så orolig att nått var fel. Allt var bra med den lille och bm sa att den har helt enkelt mindre plats nu att göra de där stora sparkarna som man märkte innan.
    Hon sa också att det är bättre att man går och kollar en gång extra än att man går hemma och oroar sig.

• Isildun

Satt precis och läste om det. I boken jag läste stod det att man skulle kontakta bm om man tyckte att barnet rörde på sig mindre i slutet på en graviditet. Kanske inte är något farligt men jag skulle ha gått och kollat upp det om jag vore dig. Hoppas allt är bra!

• AngelAhlgren

Är själv i vecka 33 o min bebis är inte heller lika aktiv längre men det brukar dom inte vara i heller enligt min bm.. Enligt henne så finns där inte så mycket plats kvar o böka sig runt i.. Men det ska kännas mer än vanligt.. Tror inte att du behöver oroa dig..

• Tigris

Hej! Jag har haft precis som du i dagarna (är i och f sig "bara" i v 29). Har kollat bebben och det är inget fel, både BM och läkaren sa att de kan ha perioder då mer händer och då är de mer aktiva, sen blir de trötta och vilar mer än vanligt. Jag fick tipset av dem att om du tycker bebben rört lite på sig kan du pröva att dricka isvatten för att se om "den" kommer igång. Så länge du känner något är det ingen fara, det är värre om du inte känner något alls på dryga dygnet! Hoppas det går bra! Det kan ju också bero på att det inte finns så mycket plats att röra sig på längre. Lucka till!

Svar på tråden Mindre fosterrörelser i v. 32...