• Maddeliix

Råkade spruta nezeril i sonens öga, farligt?

Jag skulle ge min otrligtförkylda son på 19 mån nezeril innan han ska sova och han klarar inte av pipetterna så har köpt spray för det tycker han är kul och man ska ju spraya 2 gånger i vardera näsborre och då råkade sonen nysa efter ett och jag sprayade honom rakt in i ögat. Är det farligt?

• Svar på tråden Råkade spruta nezeril i sonens öga, farligt?
  • Michisen

Nej.

För övrigt går det bra att använda Nezeril som sammandragande ögondroppar ifall man är illröd i ögonen. Inte såna som har mentholsmak eller vad man ska säga, men vanliga Nezerildroppar.

• poik07
    Ring och fråga sjukvårds upplysningen. Skulle tro att du bör skölja ögat med koksalt el. vatten.
  • studentbruttan29

Min son har fått det flera gånger, han har inte ens skrikit eller blivit röd så det är nog ingen fara.

Mentholsprayen FÅR MAN EJ GE till barn, under 12 tror jag t.om det var.

• Ulla1974

Nej det är inte farligt. Det är en så liten försumbar mängd.Ser man i Fass så har 2åringar som fått i sig 1-3,5mg visat inga eller ringa symptom. Ditt barn har inte varit i närheten av dessa doser som dessutom var ofarliga.

• unclaf

Nej det är inte farligt. Då skulle det ALDRIG vara ok att ge barn spray upp i näsan eftersom det knappast går att instruera dem "knip nu ihop ögonen för allt vad du är värd..". Min tjej har fått nezeril i ögonen några ggr eftersom näsborrarna äs så små och hon vrider sig sååååå när det ska sprayas...

• Ulla1974
    Ulla1974 skrev 2008-08-30 00:23:28 följande:
    Nej det är inte farligt. Det är en så liten försumbar mängd.Ser man i Fass så har 2åringar som fått i sig 1-3,5mg visat inga eller ringa symptom. Ditt barn har inte varit i närheten av dessa doser som dessutom var ofarliga.
    via munen ska det stå.
Svar på tråden Råkade spruta nezeril i sonens öga, farligt?