• RcCortes

patologiskt ekg - nån som vet vad det betyder?

Hej!

Min dotter fick ett Holter (långtids) EKG idag och då gjordes ett EKG innan. PÅ dataksärmen brukar det alltid stå en "snabb-diagnos" typ "sannolikt normalt EKG" eller "Normalt EKG", men idag stod det "patologiskt EKG" ...

Finns det någon som vet vad det betyder? Jag ska tillbaka i morgon och ska fråga då, men det är en lååång väntan tills dess ...

• Svar på tråden patologiskt ekg - nån som vet vad det betyder?
  • Jennie Brunflo

Det verkar betyda ST-sänkning.

Alltså att ST lägre i förhållande till ett normalt EKG.

• RcCortes

Tack!

Å ST-sänkning betyder tydligen syrebrist i hjärtat om jag förstått allt rätt, eller?

Tack för svaret!

• amz

Patologisk EKG står ofta hos barn, då apparaten vanligtvis tolkar vuxenEKG. Den skriver patologisk (avvikande) så snart den inte känner igen precis allting, oftast är EKG-et normalt ändå.

• Kaka 1

Hej!

Patologiskt EKG behöver inte alls betyda att barnet har en ST- sänkning. Det kan vara något helt annat. Får jag fråga om vad som är orsaken till EKG registreringen.
    Patologiskt betyder läran om sjukdomar, och att apparaten har registrerat något som den anser är ett icke normalt EKG. Det i sin tur behöver inte betyda att det är något farligt.

Lycka till imorgon.

• RcCortes

Hej!

Tack för svaren!

Amz: Eftersom EKG togs på barnkardiologen så förmodar jag att apparaten är anpassad efter barn, eller?

Kaka 1: Anledningen till EKG registreringen är att min dotter har WPW-syndrome (hjärtrusningar).

Jennie: Med ST-sänkning med i sökningen kunde jag hitta en bra sida på internet som handlar om olika arytmier och EKG och det står en hel del om WPW och patologiskt EKG.

Tack för hjälpen! Och tack för att ni tog er tid ...

Mvh, REgine

• RcCortes

Hej!

Ville bara säga att EKG apparaten är menad för vuxna trots att den är på barnkardiologen. Jag skulle inte oroa mig, hade det varit något "allvarligt" hade jag inte fått åka hem igår ...

Tack igen för svaren!

Mvh, Regine

Svar på tråden patologiskt ekg - nån som vet vad det betyder?