• hidden angel

Måla med vattenbaserad över oljebaserad?! hjälp!

Vi har köpt en begagnad lekstuga, som vi så klart vill måla så som vi vill ha den! Jag var och köpte färg i veckan, men fick sen höra att man inte kan måla med vattenbaserad över oljebaserad?! Stämmer detta? måste jag åka o byta färgen? Tycker inte om oljebaserad så målar helst med vatten!

• Svar på tråden Måla med vattenbaserad över oljebaserad?! hjälp!
  • Legolina

Függer färg har en vatenbaserad oljefärg som man kan måla på gamal lacknaftabaserad oljefärg - vi har den på vårt hus!

• Legolina

vatten och gammal - jag har inte dyslexi - bara knasigt tangentbord...

• hidden angel

ja, men kan man inte annars då? Med den jag har alltså..

• Legolina

Det får du nog fråga tillverkaren eller den du köpte färgen av... det kan vara lite känsligt har jag förstått...

• Mia med 4 pojkar

Det beror lite på märke men det brukar vanligtvis gå utmärkt.
    Tvärtemot brukar däremot inte gå bra eftersom vattenburen färg är lite elastisk medans oljebaserad är stum. Målar man med oljebaserad över vattenbaserad så brukar det bli krackeleringar efter ett tag.

• Eofrysina

Det är tvärtom som inte brukar fungera. Dvs det är oftast fritt fram att måla med akrylatfärg på en alkydfärg Däremot är det så att underlaget blir det som avgör hur länge den nya målningen håller, men på en lekstuga spelar ju det ingen större roll kan jag tänka mig.

• dansdotter

Du kan alltid måla med en vattenbaserad färg över en oljebaserad men inte göra tvärtom. Alla fabrikat av färg fungerar så, inte bara fluggers.

Svar på tråden Måla med vattenbaserad över oljebaserad?! hjälp!