• Jumjum84

klumpar av päls? (katt)

Hej.

Jag har en röd honkatt som nu är 5 år gammal. Hon har fått klumpar i pälsen. Alltså: Pälsen bildar klumpar som känns "feta". De sitter på ryggen.. från halva katten o bakåt. Vi har försökt tvätta henne och borsta henne men de går inte bort. Hon är precis som vanligt annars.
    Någon som vet vad det kan vara?

Tack.

• Svar på tråden klumpar av päls? (katt)
  • Pysselgalningen

fettsvans kanske?

• Jumjum84

Jag har inte en aning vad det kan bero på. Det är flera stycken Ska dessutom tillägga att det är en korthårig katt.

Vad är fettsvans?

• Nidhugg

Ta bort tovorna, bada med bra schampo typ Espreè (de har en som är till för just feta pälsar).

Fettsvans brukar inte dyka upp på 5 åriga honkatter, utan mer på yngre hankatter. När det dyker upp på äldre honkatter kan det vara foderbyte, hormonförändringar på något sätt, sköldkörtelbekymmer etc.

• MARIA99

Är det en utekatt kan det ju vara olja som droppat från nån bil.. Haft nån katt som fått så.

• iii

Är katten överviktig? Är dom för tjocka så kan de ha svårt att tvätta sig ordentligt just över ryggen och det kan orsaka att pälsen blir väldigt konstig där.

• Jumjum84

Nej det är en innekatt så det är inte olja. Hon är inte överviktig heller.
    Pälsen är som ihopklistrad i tovor. Går ej att borsta ur hur vi än borstar och hon tycker det är jobbigt då hon ej klarar av att tvätta bort dem. De sitter ej på svansen som det ska göra om det är fettsvans.
    Får väl ta o klippa bort det o se om det återkommer.

• Jumjum84

försökte ju borsta bort tovorna med en karda. men det funkade inte. jag köpte en liten hård stålkam (för katter) o då lossnade tovorna direkt. Hon tyckte det var riktigt skönt med

Svar på tråden klumpar av päls? (katt)