• MKS72

Tips önskas på hemmagjord puré (fisk, kyckling, kött blandat med ris, pasta, potatis) samt hur få bra konsistens för att slippa klökningar?

Som rubriken lyder är jag ute efter två saker med detta inlägg. Gjorde all mat åt sonen och det funkade utmärkt hela tiden. Med dottern har det varit en trögare start. Hon är nu 7 mån och det funkar hyfsat med mina frukt- samt grönsakspuréer, men kött/fågel/fiskpurén lyckas jag ej få tillräckligt slät trots mycket vatten och mixning och hon klöks ofta och ibland kräker upp allt. Känns jobbigt! Vill ha tips på hur man får optimal konsistens då hon uppenbarligen ej kan hantera minsta "stabbighet" i puréen alls.

Andra saken är att jag vill ha recepttips vad gäller kött/fågel/fisk där man blandar in kolhydrater som pasta, potatis, ris osv. Har alltid gjort det var för sig, men efter att ha tittat på färdiga barnmatsburkar inser jag att allt är blandat i ett - grönsaker, kött, ris eller alternativ kombination. Funkar ju inte att mixa potatis, ris eller pasta för sig, då det blir så klistrigt och mosar jag det med gaffeln blir det för stabbigt för tösen. Har ni recept med "allt i ett"? Helst med exakta måttangivelser så jag slipper ta ingredienser på en höft. Hoppas på många bra svar för jag vill inte behöva ta till barnmatsburkar när jag nu tyckte det funkade så fint för sonen och trivdes med att få laga hans mat. Oj, vad långt det blev...

• Svar på tråden Tips önskas på hemmagjord puré (fisk, kyckling, kött blandat med ris, pasta, potatis) samt hur få bra konsistens för att slippa klökningar?
  • Trasan0606

Gjorde den här till skrutten igår och han älskade den:

1 kycklingfilé
    1 matsked olja
    1 dl röd mjölk
    1 tsk pressad citron
    2 msk kikärtor
    lite röd paprika
    2 msk finklippt persilja

1/2 dl couscous (blötlägg med lite olja och dubbelt så mycket vatten)

Skär kycklingen i mindre bitar. Bryn den mycket försiktigt i olja på svag värme.

Häll på mjölk och citron. Lägg på ett lock och låt puttra i ca 10 min.

Fixa iordning couscousen.

Skölj av kikärtor i kallt vatten och riv paprikan på ett rivjärn.

Lägg i kikärtor, paprika och persilja och låt puttra med kycklingen i ca 3 min. Mixa.

Blanda sen ner couscousen och voila - en smarrig måltid. Frys in resterna.

• fiamalm

Kan inte hjälpa dig med den andra frågan, men på den första skulle jag faktiskt säga barnmatsburkar. Alla barn klarar inte av egengjord mat. jag har kämpat, mixat och grejat med hemgjort mat men gett upp, han bara satte i halsen och kräktes upp det. Barnmatburk går hur bra som helst. Inte till så mycket hjälp kanske....sorry...

• Trasan0606

Om du tycker det ser lite stabbigt ut så tillsätt lite extra vatten, typ 1 msk per portion när du värmer upp det.

• MsBeauty
    fiamalm skrev 2008-08-30 10:10:28 följande:
    Kan inte hjälpa dig med den andra frågan, men på den första skulle jag faktiskt säga barnmatsburkar. Alla barn klarar inte av egengjord mat. jag har kämpat, mixat och grejat med hemgjort mat men gett upp, han bara satte i halsen och kräktes upp det. Barnmatburk går hur bra som helst. Inte till så mycket hjälp kanske....sorry...
    Samma här! Höll på i 2 månader med egen mat och det gick inte, sen fick han burkmat och det går hur bra som helst. Kommer börja med egen mat så fort han klarar lite fastare konsistens.
Svar på tråden Tips önskas på hemmagjord puré (fisk, kyckling, kött blandat med ris, pasta, potatis) samt hur få bra konsistens för att slippa klökningar?