Tips önskas på hemmagjord puré (fisk, kyckling, kött blandat med ris, pasta, potatis) samt hur få bra konsistens för att slippa klökningar?
Som rubriken lyder är jag ute efter två saker med detta inlägg. Gjorde all mat åt sonen och det funkade utmärkt hela tiden. Med dottern har det varit en trögare start. Hon är nu 7 mån och det funkar hyfsat med mina frukt- samt grönsakspuréer, men kött/fågel/fiskpurén lyckas jag ej få tillräckligt slät trots mycket vatten och mixning och hon klöks ofta och ibland kräker upp allt. Känns jobbigt! Vill ha tips på hur man får optimal konsistens då hon uppenbarligen ej kan hantera minsta "stabbighet" i puréen alls.
Andra saken är att jag vill ha recepttips vad gäller kött/fågel/fisk där man blandar in kolhydrater som pasta, potatis, ris osv. Har alltid gjort det var för sig, men efter att ha tittat på färdiga barnmatsburkar inser jag att allt är blandat i ett - grönsaker, kött, ris eller alternativ kombination. Funkar ju inte att mixa potatis, ris eller pasta för sig, då det blir så klistrigt och mosar jag det med gaffeln blir det för stabbigt för tösen. Har ni recept med "allt i ett"? Helst med exakta måttangivelser så jag slipper ta ingredienser på en höft. Hoppas på många bra svar för jag vill inte behöva ta till barnmatsburkar när jag nu tyckte det funkade så fint för sonen och trivdes med att få laga hans mat. Oj, vad långt det blev...