Ni som har/haft pudel=)
Berätta ALLT ni vet om päls, temprament osv...
Berätta ALLT ni vet om päls, temprament osv...
pälsen ska klippas emellanåt.och borstas
-Dom kan vara rätt skälliga.gilla endsast 1 person
+dom är lättlärda
följsamma
energiska
gillar att röra på sig
Haft uppfödning (ja å mamma) på storpudel, krävs en hel del pälsvård vare sig man ska ställa eller inte.
Det enda negativa jag kan tänka mig är pälsvården.
Storpudeln är en underbar ras på alla sätt å vis, positiv och med på allt. Tycker om en prommis på 3 timmar som att ligga å softa i soffan.
Det är min syn på pudlar, dom blir hur man uppfostrar dem För visst finns det mindra trevlig hundar som alltid.
För 4 veckor sedan var jag tvungen att ta bort min första storpudel, hon var 13 år och 8 mån. bild finns i galleriet.
Jag hade en dvärgpudel i 16 år!!!
Jag upplevde INTE att dom bara gillade 1 person, utan min pudel gillade precis alla i familjen samt vänner o bekanta. Sprang runt runt heltokig tills alla hade hälsat o kelat med honom. Han låg också i precis vilken famn som helst och sov, eller helt vaken enbart för att mysa.
Pudeln är sällskaplig, kelig, lekfull, gillar att springa runt runt både ute o inne, lättlärd, mysig och helt underbar med barn. Visst, man måste hålla efter med borstningen - den ÄR viktig för att inte pälsen ska trulsa o matta sig. Vi hade s.k. fårklippning på vår pudel.
Visst kan en pudel vara skällig, men lär man dom hyfs så lyssnar ju även den rasen!
tack! det är en dvärgpudel jag är intresserad av, har en dotter som är 10månader,men finns barnet först så ska det ju inte vara några problem..ska vänta lite till men vill verkligen hitta "rätt" ras. Stämmer det att pudeln inte låssar hår?
Har haft en labrador och hon fällde enormt!! Vill inte ha en hund som lossar så mycket och är så stor utan vill ha en liten men intelligent hund=)
Jag är uppfödd med pudel (mamma har uppfödning) och har i dag två själv, en dvärg och en mellan! Perfekt hundar i mitt tycke hade jag fått bestämma hade jag haft hur många som helst. Men de behöver ganska mycket stimulans och få arbeta med huvudet. Jag har en effektiv lek som vi brukar göra... Leta upp frolicen som ligger någonstans på gräsmattan. Säger sök sen springer de som tokar runt på gräset. Jätte roligt men det är bara en liten del av stimulansen. Mellanpudeln följer med på löprundan också dvärgen har lite svårt att orka hon är ju lite mindre. Båda mina hundar älskar utställning, idag är de pensionärer med de hänger med båda två fortfarande. Vad beträffar pälsvården så badar och klipper jag mina en gång i månaden bara för att hålla dem i skick. Under de andra veckorna sköter jag öronen och klipper klorna efter behov!
Underbar ras!! Perfekt för barnfamiljer!