• Greta Anna

Bästa tipsen mot foglossning? Gymnastik eller inte...

Hej,
    Är i v23 på min andra graviditet och har ont av foglossning. Har haft det i ett par månader redan och inser att det är långt kvar att gå och jag vill lindra det och göra något åt det. Men jag vet inte vad som hjälper och vad som förvärrar. Är det någon som hittat en bra metod mot smärtorna genom att bygga upp muskulatur eller undvika vissa rörelser etc.
    Gör några bäckenlyft per dag enligt friskis och svettis bok mammagympa. Har ett jobb med många trappor och behöver kunna lyfta upp 2-åringen från golvet då och då. Har lite svårt att komma bort på jobbet för vila under dagen men försöker sträcka ut ryggen ibland på golvet efter lunch i 5 min.

• Svar på tråden Bästa tipsen mot foglossning? Gymnastik eller inte...
  • Pochahontas

Jag har själv haft grym foglossning. Kunde tyvärr inte göra nåt alls för jag blev så snabbt alldeles för dålig, men råden är annars bl.a akupunktur, simning, cykling... Säkert mer, men jag minns inte...

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Koocachoo

Enligt min läkare jag var hos igår sa sa hon att det är inte som när man har ont i ryggen, för då ska man röra på sig så mycket som möjligt. Med foglossning ska man ta det lugnt o inte lyfta för mycket (barn, matkassar...). Överanstränger man sig så kan man ha kvar besvären efter förlossningen (om man har otur).

• yoshimi

Ta kontakt med en sjukgymnast.
    Där får du råd och tips för just dina problem.

Ett bälte kanske inte är fel om du inte redan har det.

• Maxbox

Jag rekommenderar akupunktur, och varmvattengymnastik. Det är inte lika påfrestande på bäckenet. Undvik det som gör ont.

Jag har fått låna en TENS-apparat av en sjukgymnast och det har också hjälpt.

• ciliah

Detta är mitt tredje barn och denna gång började jag känna av fogarna i v 15 (är i v28 nu) Jag har rent ut sagt haft ett helvete för att jag i princip inte kunnat göra någonting och jag var helt förtvivlad eftersom jag ville kunna njuta av denna grav då det är den sista. Jag har dock börjat på yoga för gravida. För tre veckor sedan kunde jag knappt röra mig utan mitt bälte, den senaste veckan har jag inte använt det. Jag har fortfarande ont och att vända sig på nätterna är fortfarande ett rent h-vete, men jag kan gå och röra mig normalt på dagarna tack vare att jag gör övningar som stärker bäckenbottenmuskulaturen varje dag. Så mitt tips är att du letar upp en yogastudio där de kan hjälpa dig.

• Simonsmami

Att träna bort foglossning går inte. Men besvären lättas om man tar det lugnt. Vissa dagar kan jag knappt gå, men cykla går för det mesta. Simma funkar inte heller.
    Jag tror du måste varva ner, då blir det nog lite bättre. Prova också stödbälte.

• ciliah

Nä, man kan inte träna bort foglossning/bäckenuppluckring eftersom det är en naturlig del av graviditeten annars hade vi inte fått ut våra små bebisar. Men om man stärker bäckenbottenmuskulaturen så hjälper det mot smärtan. eftersom musklerna då håller ihop bäckenet bättre. Det är därför stödbältet hjälper, det håller ihop det som musklerna inte fixar. Man ska inte heller utföra röreler som innebär att man har benen bredare än höftbrett. Sen ska man inte lyfta osv som nämndes tidigare. En vältränad bäckenbotten har man nytta av vid förlossningen också då man lättare kan slappna av i de musklerna.

• Ztinis

Jag läste för några dagar sedan att foglossning är ett relativt nytt graviditetsproblem som inte har funnits så länge - och att det ev. kan länkas ihop med p-piller! Läskigt isf!
    ...men även mitt tips är att gå till sjukgymnast! Få rörelser som är anpassade efter dig, fick själv "träna" mina rörelser 15 min varje dag och det har verkligen hjälpt :) Lycka till!

• Sagakasper
    Svar på #8
    Intressant koppling foglossning - p-piller! Har du någon källa?

Har ätit dessa eländespiller ALLDELES för länge och låtit hormonerna påverka mitt liv i ALLDELES för stor utsträckning. Så mer vatten på kvarnen vad gäller anti-p-piller mottages gärna!
  • Sagakasper

Även jag rekommenderar kontakt med sjukgymnast. Och ett eget tips som lindrar tillfällig är en riktigt varm dusch eller bad. Då slappnar musklerna av och man har, tycker jag, lättare att undvika att man spänner sig för mycket när man rör sig.

Svar på tråden Bästa tipsen mot foglossning? Gymnastik eller inte...