• fabri

Plommonträd

Någon som har en plommonsort att rekommendera? Det gör inget om trädet inte blir så stort.

Jag bor i zon 3 (4)

• Svar på tråden Plommonträd
  • Yollis

om jag bara hade nån aning om vad för plomonträd vi har, dom blir jättestora och goda (plommonen alltså)

♥ Örsundsbro MALF ♥ Tuva 3/6 - 06 ♥ UJberoende ♥
  • ALJO

Opal och Jubileum är två bra sorter, Victoria är populärt och finns i många trädgårdar, tyvärr ger det så mycket frukt så att grenrna ofta knäcks. Själv har jag planterat Czar och Reine Claude, det sistnämnda har otroligt goda gula plommon men tar många år innan det ger frukt varför jag planterade ett annat oxå. Fast vill du ha bara ett träd kanske du skall kolla på familjeträd, dom kostar det dubbla, men har minst tre olika sorter på samma träd vilket kan vara bra både för att dom pollinerar varandra och att man får längre skördeperiod, och även flera olika smaker kan ju vara trevligt så att man inte röttnar.

• mlsa

Vi har 2 på tomten. Men inget ger frukt ännu för de är för unga. Det ena är ett Jubileum som växer enormt snabbt. Det andra är ett Czar som är ganska litet.

• fabri

Ja ett familjeträd kanske skulle vara något. Är inte risken att de inte blir proportioneliga (finns det ett sådant ord?)?

Dessutom undrar jag hur stort ett plommonträd blir. Både i höjd och kronan (alltså i diameter).

Svar på tråden Plommonträd