• Anonym (norge???)

någon som varit i norge och jobbat?? undersköterska...

jag funderar på att åka till norge ett par veckor tex på semestern och nån vecka då och då under året... nån som varit där och arbetat har ni några positiva samt negativa erfarenheter? hur mycke lön kan man räkna med kan ni rekomendera något speciellt sjukhus eller liknande?
    idag har jag en månadslön på heltid 21700:-

• Svar på tråden någon som varit i norge och jobbat?? undersköterska...
  • PrettyGirl

Har ingen erfarenhet av just Norge, men funderar på att flytta dit med min man då han vill söka jobb där. Är själv uska och har läst lite nu på sidor om Norge. Man tjänar väl ca 3000-4000 extra i mån som uska i Norge, ibland kanske mer ändå.
    Vill oxå gärna ha lite tips från andra som har arbetat i Norge;)

• trollmammsis

fast fördelen att jobba i norge utan att bo där är ju pengarna.. bor man där på heltid så går pengarna åt för det är dyrare att leva i norge än sverige

• OjjaW

jag skulle gärna vilja :) jag kan bo skabbigt om jag vet att det bara är en period :)

• PrettyGirl
    trollmammsis skrev 2008-08-30 18:00:41 följande:
    fast fördelen att jobba i norge utan att bo där är ju pengarna.. bor man där på heltid så går pengarna åt för det är dyrare att leva i norge än sverige
    Visst är det så! Men för våran del skulle det vara lämpligare att flytta dit på riktigt. Det är sämre med arbete här hemma för min del, och maken skulle arbeta i norge 3 v isf och vara hemma 2 v osv, och det är inte våran grej. Vi flyttar hellre så jag oxå får ett bra arbete, och kanske inte så långt avstånd emellan oss om vi hamnar långt ifrån varandra arbetsmässigt, med pendling och så.
  • trollmammsis
    PrettyGirl skrev 2008-08-30 19:13:56 följande:
    Visst är det så! Men för våran del skulle det vara lämpligare att flytta dit på riktigt. Det är sämre med arbete här hemma för min del, och maken skulle arbeta i norge 3 v isf och vara hemma 2 v osv, och det är inte våran grej. Vi flyttar hellre så jag oxå får ett bra arbete, och kanske inte så långt avstånd emellan oss om vi hamnar långt ifrån varandra arbetsmässigt, med pendling och så.
    nej det förstår jag... men för alla andra
  • Bästa jag

Skillnaden mellom Norge och Sverige är inte bara lönen. Man jobbar kortare dagar i Norge. Flere platsar innom vården är 6 timmars dagar helt normalt. Om du vil leta jobb i Norge så sök på www.nav.no. Det är den offisielle sajten til norska af. En Uska i Sverige heter Hjelpepleier i Norge.
    I Norge betalar man inte för A-kassa. Det går inn under det du betalar i skatt. Om du så väljer att flytta tilbake til Sverige så får du alla rättighetar til a-kassa med dig. Men bara om du har varit skriven i Norge, och betalat skatt i Norge. Det är inte svårt att få tilsvidare i Norge.

JAg är norsk och bor i Norge om du har flere frågor..

Svar på tråden någon som varit i norge och jobbat?? undersköterska...