• Anonym (victoria)

Biverkningar av propavan???

Har börjat äta Propavan 25 mg mot mina sömnbesvär och jag sover rätt hyggligt på dom.
    Kombinerar dom med Atarax.

Men detta med biverknigar, för det har dom ju. Jag har svårt att hålla armar och ben stilla, det kliar i dom.
    Försvinner den biverkningen efter ett tag när kroppen vant sig, eller?? Vill inte sluta använda dom pga av en dum biverkning.

Hur många minuter/timmar tar ni propavan innan ni ska ska sova?

• Svar på tråden Biverkningar av propavan???
  • Felicia6

Då jag tar dom så tar jag dom 30min-1h innan jag ska lägga mig och jag får som "myrkryp" i knäna och armbågarna och det gör så jävla ont att jag ligger o vrider mig hela tiden så jag har som slutat med propavanet. Har nu fått stilnoct ist

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Anonym (fd ätare)

Jag åt både attarax och propavan under en tid och rastlöshet försvinner inte riktigt det blir bättre men vet ej om det är pga att man vant sig eller så. Jag tog mina 30-45 minuter innan läggdags men det är viktigt att man inte gör något specillt inann man går och lägger sig. Man kan t.ex. duscha, borsta tänderna, lägga sig och läsa lite eller lösa korsord. Hoppas du blev lite klokare. Får man fråga om du äter attarax till kvällen för sömnlösheten eller morgon och kväll som jag gjorde mot ångest b.l.a.

• Anonym (victoria)

Felicia6 skrev 2008-08-30 17:07:12 följande:

Då jag tar dom så tar jag dom 30min-1h innan jag ska lägga mig och jag får som "myrkryp" i knäna och armbågarna och det gör så jävla ont att jag ligger o vrider mig hela tiden så jag har som slutat med propavanet. Har nu fått stilnoct ist
    Oki, jag vill inte börja med stilnoct, är livrädd för att bli beroende (dom ska ju va vanebildande), dessutom har jag inte så hemskt svårt att sova så jag behöver nåt så starkt.
  • Anonym (victoria)

Anonym (fd ätare) skrev 2008-08-30 17:10:26 följande:

Jag åt både attarax och propavan under en tid och rastlöshet försvinner inte riktigt det blir bättre men vet ej om det är pga att man vant sig eller så. Jag tog mina 30-45 minuter innan läggdags men det är viktigt att man inte gör något specillt inann man går och lägger sig. Man kan t.ex. duscha, borsta tänderna, lägga sig och läsa lite eller lösa korsord. Hoppas du blev lite klokare. Får man fråga om du äter attarax till kvällen för sömnlösheten eller morgon och kväll som jag gjorde mot ångest b.l.a.
    Jag tar oftast Atarax några timmar innan jag ska sova, men känner jag att jag behöver ta dom på dagen så gör jag det också.
    Har tagit en Atarax idag, kommer ta en till ca 2 timmar innan läggdags.
  • Felicia6
    Anonym (victoria) skrev 2008-08-30 17:10:45 följande:
    Felicia6 skrev 2008-08-30 17:07:12 följande: Oki, jag vill inte börja med stilnoct, är livrädd för att bli beroende (dom ska ju va vanebildande), dessutom har jag inte så hemskt svårt att sova så jag behöver nåt så starkt.
    Jag är oxå livrädd för det, men jag behöver inte varje natt så jag kommer bara ta dom då det är riktigt illa med sömnen
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • CeciliaB

Ååhh dom är ju fruktansvärda.....
    tycker de känns som om någon står och drar med en kniv i sklettet....usch....

Haha vilken beskrivning...=)

• sleeping angel

stilnoct och propavan är två olika medicintyper, stilnoct är en insomningstablett (dvs du somnar på den) propavan är en sömntablett (dvs du sover på den).

Om myrkrypningarna stör dig så be din läkare att skriva ut theralen, det ska hjälpa. Och det skulle du kunna ta istället för artarax för den är lugnande med. Men du ska ha flytande, annars måste du peta i dig typ 40 tabletter samtidigt
    Men en ml theralen kanske hjälper, prova!

• Anonym (mee)

propavanet gör mig såå seg dagen efter , kommer ej ens upp. samt stillnoc är beroende framkallande, vilket propavan o theralen ej är även artarax..

theralen fungerade som propavan för mig, lika skum, seg dagen efter. domningar i munnen, kunde verkligen ej sova på denna..

stilnoc är dock den bästa men även farligaste..

lycka till...

• Anonym (victoria)

sleeping angel skrev 2008-08-30 17:18:47 följande:

stilnoct och propavan är två olika medicintyper, stilnoct är en insomningstablett (dvs du somnar på den) propavan är en sömntablett (dvs du sover på den).Om myrkrypningarna stör dig så be din läkare att skriva ut theralen, det ska hjälpa. Och det skulle du kunna ta istället för artarax för den är lugnande med. Men du ska ha flytande, annars måste du peta i dig typ 40 tabletter samtidigt Men en ml theralen kanske hjälper, prova!
    Du menar att jag kan kombinera propavan och theralen isånnfall eller?
  • Anonym (victoria)

CeciliaB skrev 2008-08-30 17:15:28 följande:

Ååhh dom är ju fruktansvärda.....tycker de känns som om någon står och drar med en kniv i sklettet....usch....Haha vilken beskrivning...=)
    Hehe Riktigt så illa är det inte med mig.
    knivarna går bort, helt klart!
  • Ensam med 5

myrkryp och ångest fick jag av dom - vilket ju inte är så kul då jag redan led av det innan - jag hade inge kul den natten

• Man40sverige

Har tagit propavan i ett år, när jag försökte sluta för några månader sedan så gick det ett par dagar utan problem. Sedan fick jag klåda, ingen vanlig utan svår klåda där det random började klia i huden så det gjorde ont och jag kliade så jag fick sår.

Började ta propavan igen och klådan försvann, sedan gick det en månad och jag har nu samma klåda igen trots propavan och svåra problem som består av att jag ej klarar beröring, vart jag än tar, gnider eller bara rör så blir huden illröd och extrem hetta uppstår i ca 5 minuter innan det lägger sig igen. Har därför börjat skära ner på propavanet för att försöka fasa ut det.

Är nu nere på ca 10% av en tablett / dag och det senaste problemet är ledvärk, kan inte ens bära en matkasse utan att händerna värker som om jag haft dom i ett skruvstäd i ca 10 minuter efter jag släppt påsarna.

Så att påstå att propavan inte är beroendeframkallande är helt fel, alla biverkningar som uppstår vid avslut och nedtrappning gör det otroligt beroendeframkallande...

Har även i två års tid fått Imovan och har inga som helst problem med att hålla upp med den medicinen i en två veckor även efter dagligt intag i månader innan.

Men då följer jag iof läkares ordination både vad gäller Imovan och Propavan.

Trist att de få som inte kan sköta sig och missbrukar sömnmedicin ska göra det nästintill omöjligt för oss med Insomni att få Imovan utskrivet, medans läkarna mer än gärna kastar mängder med skitmediciner som propavan på oss...

Har du fått Propavan utskrivet eller precis börjat ta det så är mitt råd att genast gå och kasta skräpet i soptunnan, hellre sömnlös än Propavan biverkningar! Och det rådet kommer från en med svår insomni i över 20 år.

• Jodyanna

Fick precis så. De va riktigt hemskt. Theralen fick jag inte så med men blir lite seg dagen efter. Lergigan funkar också bra.

Svar på tråden Biverkningar av propavan???