Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mrs A

Varför inte micro?

Har hört att man ska värma mjölken i vattenbad och inte i micron. Finns det någon bra anledning till det? Vi ska precis börja med lite flaskmatning, och det borde ju onekligen gå fortare i micron...? Man kan ju då lära sig exakt hur många sekunder som behövs för att nå 37 grader.

• Svar på tråden Varför inte micro?
  • Tjohalia

Ersättning kan man väl göra i micro, det är bröstmjölk som inte är lämpligt att värma i micro pga att den värmer så ojämt och vissa delar av mjölken kan bli för varm och då förstörs vissa beståndsdelar. När min dotter åt ersättning (3 år sedan) så stod det dessutom på paketen att vattnet skulle värmas först och pulvret skulle blandas i sedan så då var det ju bara vattnet som värmdes...

• augustikatten

jag värmer i micron, ungefär 10 sek i taget så kan man hålla koll på att det inte blir för varmt

• Carinamamma84

Jag värmer i micron jag med men det är ersättning jag värmer jag ammar inte.
    jag har i några sek bara sen är det klart.

• LillTållon

Jag värmer i micron... men det är ju endast tetra-pak som vi har, finns nog i pulver form även här i Finland, men det är mycket enklare med tetra

Till vår första dam använde jag pulver ngn gång... men då värmde jag vattnet i vattenkokare, lät det inte koka upp helt, utom kände efter när det blev lagom varmt... och det funkade bra

• Jesster

Anledningen är dels att mikron värmer ojämnt och ger s.k. heta punkter som kan bränna bebisen (som att man inte rör runt flaskan och fördelar vätska då innan), dels att vitaminer bryts ner i temperaturer över 60 grader (vilket är lååångt över ät-temp).

Det är alltså inte alls farligt att värma i mikron, varken ersättning eller bröstmjölk, bara man värmer med förstånd

Den som söker han finner - www.google.se
Svar på tråden Varför inte micro?