• Smuliz

Kattungen har ont i tassen/benet

Min lilla Findus haltar. Han är 14v idag. Han är busig och så, och äter, men han håller upp högra frambenet när han går, så han stödjer knappt på det.

Verkar som om det är tassen?!

Nåra tips om va ni tror det kan vara?? Det måste ha hänt något idag.

• Svar på tråden Kattungen har ont i tassen/benet
  • Zenobia

Han har inte brytit nån klor eller har sår på foten. Eller nåt skit som sitter fast.
    Testa och kläm på tassen och se vad det gör ont någonstanns. Men låt nån hålla i katten så den inte river eller hugger.

• skorpionen80

Den kan vara bruten eller stukad. Åk in för röntgen så får du se.

• Smuliz

Har klämt och böjt på hela benet, men han säjer inget nångång. Svårt å veta. Jag ska åka in på måndag om det inte är bättre då.

Kan han typ ha blivit trampad på av dottern, eller hunden eller nåt?

• skorpionen80
    Smuliz skrev 2008-08-30 19:50:27 följande:
    Har klämt och böjt på hela benet, men han säjer inget nångång. Svårt å veta. Jag ska åka in på måndag om det inte är bättre då.Kan han typ ha blivit trampad på av dottern, eller hunden eller nåt?
    Det kan nog du svara på bättre än vi ;)
  • Zenobia

Kna juh vara det aatt han blivit klämd och men det kan juh sitta nåt smått i tassarna som kanske skaver som är svårt att se.

• skorpionen80

Om nu tassen eller någon tå är bruten - hinner det inte börja växa ihop till på måndag? Blir det inte större operation då om man måste bryta upp den först? Eller det kanske inte ens går?

• Xtra

Små kattungar vrickar sina ben ibland, så jag skulle inte bli orolig förrän om han fortfarande inte vill stödja på benet imorgon. Det brukar gå över rätt fort. De är ju så busiga de små liven så när de hoppar ner från nånting så kan de landa lite fel. Jag är jourhem och har haft en hel del kattungar på jour, ett par av dem har stukar/vrickat benet lite men ingen hade nåt allvarligare fel. Så avvakta du och åk in på måndag om benet inte är bra då (fast jag tror han kommer gå på benet imorgon).

• Smuliz
    Svar på #7
    Xtra skrev 2008-08-30 20:58:06 följande:
    Små kattungar vrickar sina ben ibland, så jag skulle inte bli orolig förrän om han fortfarande inte vill stödja på benet imorgon. Det brukar gå över rätt fort. De är ju så busiga de små liven så när de hoppar ner från nånting så kan de landa lite fel. Jag är jourhem och har haft en hel del kattungar på jour, ett par av dem har stukar/vrickat benet lite men ingen hade nåt allvarligare fel. Så avvakta du och åk in på måndag om benet inte är bra då (fast jag tror han kommer gå på benet imorgon).
    Jag hoppar verkligen det! Håller tummarna.

SÅ snabbt går det inte, som att det växer ihop på nåra dar. Är väl samma som på oss människor kan ja tänka mej.
  • Pippiputti

Har den blivit vaccinerad nyligen? Fick lära mig att det kunde var en liten bieffekt dock ganska ovanlig. Hade en kull varav en kattunge helt mystiskt började halta 2 dagar efter vacc. Min första katt blev oxå halt helt oförklarligt, efter att han legat och sovit. Han var vaccinerad dagen innan. Dock gick hältan över dagen efter.

• Smuliz

Han vaccinerades för 1,5 v sen.

Idag syns det inte så mycke när han går, men han verkar ha problem å hoppa upp å ner från ställen.

Han är jättebusig och det märks som sagt bara när han ska hoppa ner från sängen eller upp i sängen. Då står han å väntar länge innan han "vågar".

• Xtra

Pippiputti, det stämmer att en del reagerar på vaccinet genom att bli halta. Vår veterinär förklarade det med att när man vaccinerar sin katt så sprutar man ju in virus-stamceller (eller vad det nu var!) i kroppen, och kroppen reagerar ibland med att bete sig som om den hade blivit smittad av kattsnuva - lederna blir stela (katten haltar), aptiten försämras osv. Jag har fått vätska upp kattungar som reagerat på vaccin men det har som tur är gått över på ett par dagar.

• Smuliz

Men i torsdags var det 1 vecka sen han vaccineras, kan det komma så långt efter??

• Xtra

Smuliz, jag tror inte att din kattunge haltar pga reaktion av vaccinet utan att han stukat benet, hoppat lite snett. Hur mår tassen/benet idag?

Svar på tråden Kattungen har ont i tassen/benet