• Pyff

Återkommande svampinfektion - HJÄLP!

Varje gång innan mens får jag svamp! Det börjar ca 3-4 dagar innan mens och håller i sig ett par dagar in i mensperioden så att säga. Så är det VARJE månad, jag blir tokig snart, inte nog med att man har mens, nu har man denna skiten också!!! Varför blir det så???? Vad kan jag göra åt det?
    Jag behandlar med canesten salva för klådan, men det hjälper ju inte i det långa loppet!HJÄLP!

• Svar på tråden Återkommande svampinfektion - HJÄLP!
  • ålänningen

Det finns särskilda tamponger för flickor med svampinfektioner, Ellen heter dom.

Sedan kan du ju prova på lite huskurer om du vill. Teatree oil ska hjälpa har jag fått för mig. Sedan är det bra att både äta och smörja med naturell yougurt. Alltså ät yogurt som innehåller bra bakteriekulturer.

Jag har inte haft sådana problem så jag vet inte om det hjälper, men jag kan också tänka mig att ett besök till doktorn kan vara något om du har kroniska problem.

• Cappes mamma

Jag fick hemska svampinfektioner av mina p-piller förrut..äter du nå hormoner??

• Tutluva

Sådär har jag oxå haft. Det är INTE kul!
    Ring gyn och boka tid. Det finns hjälp att få.
    Medicin som man sväljer, kommer inte ihåg namnet just nu, som funkar jättebra.
    Det hjälpte mig, har varit bra i flera år nu.

Lycka till!!!

• Tutluva

Diflucan heter tabletterna!

• dutten

radar upp lite tips:

Undvik _för_ mycket socker 1 vecka innan mens (svamp äter socker)
    Vid mens eller strax innan är slemhinnan torr och då fäster svampen bra
    Lite kladdigt men funka och är skönt köp vanlig fil ta en dl o sätt dig på huk och smörj in ordentligt
    Undvik tvål veckan innan mens det torkar oxå ut
    Lufta muffen på natten
    Ha inte trosskydd varje dag - ta med trosor o byt istället
    Drick mycket vatten vad jag menar är undvik läsk kaffe/te med socker i och försök att dricka vatten som det är eller med bubblor i
    Ha gärna citron i vattnet då blir du lite surare:)
    dutten

• Rose77

Wow... inte bara jag som har d problemet... och ändå har jag sagt d till min gynekolog och bm, men fick bara som svar att det var helt normalt så jag har canesten och pevaryl hemma till varje mens

• Tutluva

Jag fick ta en diflucan i månaden i tre månader, det funkade.
    Testa det!

• Rose77

Ska ringa min bm imorrn och fråga om d Tutluva! speciellt nu när d är så varmt... d blir knappast bättre

• Lilith74

Använd menssvamp istället för tampong som du tvättar i öppelcidervinäger och sköljer i vatten. Funkade otroligt bra för mig och flera väninnor med samma problem!!

• Pyff

Tack för alla era tips! Ska testa om jag kan få Diflucan...........................

• Missboss

Pyff: Så där hade jag oxå innan mens. Sedan i december tills i maj hade jag svamp varje månad och det finns hjälp att få. Man kan få duflucan eller det billigare preparatet fluanxol eller dyl heter det. Får man återkommande svampinfektioner så kan man sättas på en långtidskur, alltså att man tar en tablett varannan vecka i 3 månader. Jag hann inte komma så långt eftersom jag blev gravid.

Annars finns det något som heter frysning som kan göras i underlivet.

Lycka till och stå på dig för man ska inte behöva gå och ha det så där inte!!!

Svar på tråden Återkommande svampinfektion - HJÄLP!