• Tjohalia

kuvertavgift på bröllop, ska man köpa present?

Jag har ju hört att man inte ska eller behöver köpa present om det är kuvertavgift på ett bröllop, stämmer det? Bör man köpa i alla fall eller? Hur gör ni?
    Sambons kusin ska ha bröllop snart och vi ska dit, men jag vet ej om vi bör köpa nåt... det är ju lite svårt när man inte känner dom direkt...

• Svar på tråden kuvertavgift på bröllop, ska man köpa present?
  • Tecken

Det har jag aldrig hört. Jag skulle köpt present iaf.

• MamaKajsa

beror lite på hur mkt kuvertavgift man betalar tycker jag.
    Betalar ni hela eller bara en liten del?? om man betalar ca 200 kr tycker jag allt att man ska ha med sig en present också.

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • Tjohalia

kuvertavgiften är på 275/person och vi är ju 2 som ska gå, ganska saftigt för oss eftersom vi har rätt taskig ekonimi... dessutom är det ju SÅÅ svårt att veta vad man ska köpa och framförallt hur dyrt man förväntas köpa...

• skorpiona

Många par väljer ju att avstå presenter och istället låta gästerna bekosta sin egen mat/dryck genom kuvertavgift, men då brukar det oftast framgå av inbjudan... Jag skulle köpt nån billig minnessak, och givetvis ett kort! Man behöver ju inte direkt köpa present för flera hundra när det är kuvertavgift, men nåt litet tycker jag skulle kännas bra att ha med sig!

• Jag o mina killar

Nja, jag skulle nog bara köpa ngt litet, symboliskt och ett kort..

Har du inget vettigt och säga, så säg inget alls
  • Viggo och pyrets mamma

Jag tycker nog inte att ni behöver köpa något, vi räknade iskallt med att inte få några presenter när vi funderade i banorna av att ha kuvertavgift på vårt bröllop, nu blev det inte så men jag tycker inte att du behöver ha ngt med dig.

• skorpiona

Tips på typ av minnessak;
    vi fick en kul sak på vårt bröllop, det var en musfälla med två konstgjorda möss i, och så med texten "vi har fastnat för varandra"! Den är jättesöt!

• Jontesfru

jag fick höra i en butik när jag skulle köpa present till min kusins bröllop att man brukar lägga 500 kr per pers på present. Är det kuvertavgift så tycker jag att man kan ta bort den delen på presenten... (nu tycker jag visserligen att 500 kr är rätt mycket)

Mamma till Anton 11år och Axel 1 år
  • Tjohalia
    skorpiona skrev 2008-08-30 19:53:18 följande:
    Många par väljer ju att avstå presenter och istället låta gästerna bekosta sin egen mat/dryck genom kuvertavgift, men då brukar det oftast framgå av inbjudan... Jag skulle köpt nån billig minnessak, och givetvis ett kort! Man behöver ju inte direkt köpa present för flera hundra när det är kuvertavgift, men nåt litet tycker jag skulle kännas bra att ha med sig!
    Så känner ju jag med, skulle känna mej rätt dum om alla andra hade med sej present och inte vi
  • skorpiona

Ytterligare tips...

Finns ju små böcker om äktenskap, typ med citat eller råd i! En sån gav vi på senaste bröllopet vi var på! Som en symbolisk gåva eftersom maken var toastmaster och jag sytt klänningen och gjort dekorationen i lokalen som den "riktiga" presenten!

• IS THIS IT

Rent principiellt så tycekr jag att om man bjuder in till något så BJUDER man på mat och dryck. Och om någon har gift sig tycker jag att man köper en present om det är nära vänner. Oavsett om man varit på bröllopet eller ej.

I det här fallet har ju de "brutit" mot den första regeln och då bordet ju ni kunna göra det med den andra regeln. Men å andra sidan så tycker jag att bara för att en gör fel ger ju inte det mig rätt att jag också gör fel. Så vi skulle nog köpa en present ändå, men kanske inte lägga lika mycekt som om vi inte behövt betala.

Samtidigt så är väl kanske vitsen med att låta gästerna betala för sig att man då inte önskar sig några presenter. Men att man då inte ger gästerna något val att välja hur mycket de vill lägga på "presenten".

• brokig

Om de inte uttryckligen avböjt presenter bör du ta med en present. Dock är det förfarandet oföskämt av brudparet. Vill man ha kuvertavgift så ska självklart gästerna inte förväntas lägga ytterligare pengar på en present.

• MamaKajsa

ja 500 per person är det jag tycker är kutym.
    jag hade köpt nåt för åtminstonne 200 kr. Finns supersnygga ljusstackar på hemtex. Carita heter dom är höga o finns i tre olika höjder. Mkt uppskattad present när jag gav bort dom. Bra pris med.
    det är dom som står på bordet på den här bilden:
    http://www.hemtex.com/sv/Start/Vardagsrum/

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
Svar på tråden kuvertavgift på bröllop, ska man köpa present?