• Icapika

Hur har ni lånat till bil?

Lånade ni av bank i sånt fall eller på något annat håll? Vi är på jakt efter en begagnad bil och behöver låna för att köpa en.
    Vi ska köpa bil hos en bilfirma, det känns tryggare och många stora företag har ju så att man kan låna hos dem för att köpa bil. Är det någon som har erfarenhet av det?

• Svar på tråden Hur har ni lånat till bil?
  • doxy

vi ville inte köpa hos bilfirma pga deras höga räntor! de finns juh dom som har GE kapital o sånna företag o detas räntor e HÖGA!!'

sen va alla försälkare för PÅiga... bilarna va fööööör bra...o de kändes inte rätt... sen kunde vi inte komma överens om vilken bil vi skulle ha på bilfirman...

vi lånade från vår vanliga bank, o köpte en begagnad bil av en som jobbade på volvo.. o bilen va en riktigt bilia-bil... alltså bara servad där och ägd av anställda där!

du kan juh låna på din vanliga bank... är med i facket brukar dom ha rät tbra medlemslån och bil lån... då får du en bra ränta.. du kan juh ändå jköpa på en bilfirma...

• Fru Indosaurie

Vi tog ett medlemslån hos nordea, genom sambons fackförening.

Det finns speciella medlemslån för bil också, men då måste lånet vara avbetalat när bilen är 5 år gammal.

Ta inte lån hos bilhandlare, räntan är skyhög.

Såg för ett tag sen att föreningssparbanken hade specialerbjudande på billån.

Tycker absolut att ni gör rätt som köper hos bilhandlare dock, då har man iaf garanti i de flesta fallen.
    Köper man privat har man ju ingen aning om vad det är för fel på bilen, om man inte gör bilprovningens köpa bil test först förstås..

• Majsan70

Jag har lånattidigare. Dels med banklån o dels på bilfirman. Bilfirmorna har just nu väldigt låga räntor. Ligger bättre än de på banken såg jag i tidningen igår.

Själva har vi nu gått åt ett annat håll genom att leasa bil på mitt jobb...

• Nannah

Det beror ju på var du ska köpa bil.
    Ta ex Bilia el liknande, dera finansiärer har ytterst låga räntor just för att kunna konkurera med bankerna. Bilia ligger på 5,14 %

Du får ofta motormännens garanti när du köper hos en bra bilhandlare. Dessutom är det lättare att reklamera hos en bilhandlare om det skulle vara nåt fel.
    Bilarna som säls hos seriösa företag är oftast igenomgångna samt servade och besiktigade.

Privat kan du bli riktigt lurad om du har otur.

Bilhandlarna med dom höga räntorna är nog riktiga skojare

• syster mini

Förut tog vi medlemslån, senaste gångerna har vi lånat via bilhandlaren eftersom det varit bättre ränta. Kolla runt lite och ta reda på vart ni betalar. Större bilkedjor har egna "banker" där lånet hamnar medan mindre kan ha avtal med någon bank. I och med att bilfirmorna genererar kunder till bankerna så kan de få "mängdrabatt" så lånet kan bli billigare.

• Icapika

Köpa hos bilhandlare känns som en självklarthet. Ska vi köpa privat ska det vara av någon vi känner väl. Däremot kommer vi nog sälja vår bil privat, men det är för att kanske få ut lite mera för den. Den är snart 20 år gammal och kan ju inte vara särskilt poulär hos en bilhandlare.

• Mias

Vi har 6% på vårt billån på GE capital.. inte mycket högre än hos banken...

• Kusin Vitamin

Vi funderar på att ansöka om ett medlemslån via facket, 5,99% har jag för mig att det är nu. Vi har tänkt köpa en bil för ca 80 000, men kommer antagligen inte att hinna få ihop till kontantinsatsen som krävs(?) hos för vanliga billån tills vi har tänkt slå till, mot hösten. Vi har båda två jobb så det blir inga problem att betala lånet, tänkte ta det på 4 år. Utärkningen visar att det blir ca 2000:-/månaden. Någon som gjort något liknande?

• Junifer

våra bilar vi har har vi sparat till och köpt dom privat. funka utmärkt för oss.

• Bast

Om ni inte har mycket bråttom med att köpa bil kan det löna sig att vänta ut bilhandlarna lite. När vi köpte våran förra bil hade de en drive för att bli av med en massa begagnade bilar, så då fick vi låna upp till 100 000 kronor räntefritt.

När vi köpte våran andra bil fick vi tyvärr låna pengar till en ränta på 6.15%, så det betalade vi raskt av när vi sålde våran kolonistuga. Senaste gången vi lånade till bil var på Volvo finans.

• eyry

vi har ej lånat till våra bilar, men jag skulle hellre låna av någon med lägre ränta å bra avtal

• MosterMaggi

jag lånade av bilfirman, Volkswagen Finans eller vad det hette. Kolalde med min bank jag har lägenhetslån i, den killen jämförde villkoren och menade att det i stort sett gick på ett ut men var lite enklare o snabbare för mig att ta lånet via bilfirman. Inga bekymmer med det, och jag betalade av allt på fem år.

• SVejsan

Hade utrymme så att vi kunde höja huslånet , så det är på många år...
    Tvärtemot de som säger att man skall försöka betala av lånet på den tänkta användningstiden. Men der tar vi....

• Åke Vilse

Bilfirmorna har låga räntor om ni har ca 20% till kontantinsatts. Annars är de dyra liksom bankernas billån.

Bättre att spara först...

• Mollie

Vi köpte bil nyss och lånade ca 50% av summan på bilfirman till en ränta på 3,75%. Då kollade vi med vår bank (där vi har villalån) och de kunde erbjuda en ränta på 4,60%, nästan 1% högre.
    Sen hade vi tur så min farfar lånade oss de resterande 50% räntefritt!

• Shoegal

Vi har precis tagit ett lån för att köpa bil. Har inte hittat bilen än, men den köper vi hos bilhandlare pga att man får en liten garanti och sedan gäller ju den mer förmånligare Konsumentköplagen istället för Köplagen som gäller om man köper privat. Vi tog ett medlemslån, inte medlemsbillån eftersom bilen max får vara 10 år (på våran bank) innan den är fullt avbetald. Den bilen vi har tänkt att köpa är 10 år nu De bilhandlare jag tittat på har billigare ränta, men då måste man ha kontantinsats och det har vi inte.

Så har vi tänkt iaf

• Icapika

Alltså, vi har inte tänkt köpa så dyr bil. Vi har tittat på bilar för runt 40 000... Och då har vi till kontantinsatsen...

• E l l a

Vi hade en liknande situation som du TS, nu när vi köpte vår bil för knappt en månads sedan. Vi hade också till kontantinsatsen och kollade runt lite vad som skulle bli det bästa alternativet för oss gällande finansieringen - och det var ett vanligt lån på vår bank, Fsb. Nu ordnade det sig med att vi fick låna den summa som vi behövde av min far, men annars hade ett banklån varit det bästa alternativet - det var inte så hög ränta, plus att det var problemfritt att få eftersom lånesumman inte var så farligt hög...

Svar på tråden Hur har ni lånat till bil?