• Kiina

Maxi Cosi Mobi

Va på Babyland idag och kikade på bilstol till lilltjejen (7 månader).
    Vi hade tänkt oss en Akta Graco (CosmicComfort eller Duoflex), men väl där så fastnade jag lite för Maxi Cosi mobi.

Nån som har den?
    Är ni nöjda?
    Fördelar / nackdelar?

Vi har en Volvo V70.

Tacksam för svar Flört

• Svar på tråden Maxi Cosi Mobi
  • Amulett

Vi har en Maxi-Cosi Mobi men då vår son är i samma ålder som ditt barn har vi bara provat än så länge. Spontant verkar den gedigen och har en praktisk "vinklingsfunktion" som man lätt kan hantera t.o.m. när man kör. Tyvärr kan man inte öppna handskfacket. (Vi har ingen frontal airbag på passagerarsidan).

Angående Akta Graco är jag lite skeptisk, dom kanske är bra men intrycket man får är att dom bara uppfyller de lagkrav som finns (som inte är speciellt tuffa) och inte provar stolarna så mycket i övrigt. Ta en titt på följande länkar.
    www.testfakta.se/Article.aspx
    www.testfakta.se/img/2007/4/13/7861.wmv

Tyvärr finns det dåligt med test på bakåtvända stolar för barn över 9kg då dom flesta länder verkar köra framåtvänt så man kan bara hoppas att Maxi-Cosi vet vad dom gör även för denna stol som bara säljs till Sverige och Finland...

Här finns lite test men som sagt det verkar som stolarna från 9kg är alla framåtvända.
    www.adac.de/Tests/Kindersicherung/Kindersitze/kindersitze_2007/tab.asp&SourcePageID=217557
    www.adac.de/Tests/Kindersicherung/Kindersitze/2008/tab.asp&SourcePageID=147654

• Kiina

Va kul att du hittat till den här tråden Glad

Hemskt att se om Akta Graco på testfakta........

Vi testade ju en Akta Graco i bilen, när vi va i affären. Jag tyckte lillan satt med huvudet framåtlutat så mycket i den. Och den verkar ju inte så säker heller så den blir det inte!

• Kiina

Men hur är det egentligen? Visst rekommenderar dom att man ska ha bilstolen i framsätet?
    Tyckte dom sa det på affären, det va nog när barnet vägde över 15 kg som man skulle ha stolen i framsätet

• Runeberg

Vi har en mobi som jag är väldigt nöjd med. Den är monterad i framsätet (har inte airbag) men fick inte till det mot instrumentbrädan, så vi har använt stödbenet. Den sitter väldigt bra i baksätet. Vi har en volvo 850. Den är knölig att få att sitta fast bra, det går, men är jobbigt. Ni har väl isofix kanske? Då är det lättare. Framsätet går ju att luta i sitsen, kan vara bra att komma ihåg om man inte får till det med mobin.

• Amulett
    Jag ska inte ta åt mig äran själv utan ska genast lämna över berömmet till min bilintresserade make!

Som jag har fattat det så ska barn helst sitta i framsätet när det blir större, MEN BARA OM DET INTE FINNS AIRBAG DÄR!!!
    Orsaken är att det då finns mer plats för barnets ben och att de därför har utrymme att sitta bakåtvända trots att de blir äldre/större.
    Det var med på nyheterna bara härom dagen. Se till exempel den här länken från GöteborgsPosten:
    www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=443904

Sedan kan man ju gissa att mitten bak borde vara den säkraste platsen i bilen eftersom det då finns gott om utrymme runt om barnet vid en eventuell krock ...

När det gäller Mobin som vi har så sitter den väldigt stadigt i framsätet, lutad mot instrumentbrädan. Vi har en V70. Vi har inte testat stolen i baksätet ännu.
  • Runeberg

Amulett - Jag måste bara få fråga, har ni isofix då? Sitter det fästen längre fram i golvet, eller är det under sätet?

• Amulett

Runeberg skrev 2008-09-12 09:41:12 följande:

Amulett - Jag måste bara få fråga, har ni isofix då? Sitter det fästen längre fram i golvet, eller är det under sätet?
    Maxi-Cosi Mobi kan väl inte sättas fast med IsoFix? Det är väl än så länge bara Maxi-Cosi Cabriofix (babyskyddet) som kan göra det? Vi har fästöglor för spännbanden både under stolarna bak (om vi vill ha stolen där) och i "benutrymmet" när vi har stolen fram. Vi behöver alltså inte använda de extra spännband som finns till stolen.

Vi har Britax babayskydd (BabySafe) och till det har vi Isofix-bas. Det har fungerat väldigt väldigt bra. Snabbt och enkelt att ställa in och ta ur stolen. Enda nackedelen är mjöjligtvis att det känns som att den lutar lite innåt sätet (så att huvudet lite lättare åker mot magen) eftersom isofix-fästena ju är mellan sittdynan och ryggstödet i bilsätet.
    Britax har också en bakåtvänd stol för lite större bebisar (när de vuxit ur babyskyddet) som sätts i isofix-basen, men vi tyckte att den inte var så snygg och dessutom hamnade väldigt högt upp i bilen.
  • Runeberg

Ja, det var fasta fästen jag menade. Det skulle behövas fram vid benutrymmet i vår bil för att få till det bra utan stödbenet. I vår lilla volvo 360 sitter den klockrent i framsätet, konstigt att det är så olika.

• Amulett
    Svar på #8
    Kostar det mycket att få fästena monterade i efterhand då? Det går säkert att göra det själv också (att man köper fästena och sätter dit dem själv), men det skulle jag aldrig våga göra. Tänk om de lossnade ...
  • måntroll

va det svårt att montera fast maxi cosi  ,, jag fick ingen instruktionsbok,,, jätte kul

• Amulett
    måntroll skrev 2008-09-19 22:49:58 följande:
    va det svårt att montera fast maxi cosi  ,, jag fick ingen instruktionsbok,,, jätte kul
    Ja, det var ganska svårt. Men det är säkert alla "fasta" stolar ... Det finns en manual och en bra instruktionsfilm på MaxiCosis hemsida.
    www.maxi-cosi.com/maxicosi/productdetail.aspx&language=se-sv
  • Plutt05

Håller med, den är svår att montera, men när man får dit den, då j-lar sitter den:) Gungar man på stolen gungar hela bilen:)

Stor dock, tar mycket plats i bilen

• Lili73

Måntroll du har säkert redan kollat men instruktionsboken sitter under stolen.....

• måntroll
    Svar på #13
    Lili73 skrev 2008-09-20 20:58:03 följande:
    Måntroll du har säkert redan kollat men instruktionsboken sitter under stolen.....

he he,, nääääääää de hade jag inte,,, där va den ju Skrattande,, va dum jag känner mig nuGenerad..
     Tack ska du ha,,

• måntroll
    Amulett skrev 2008-09-20 19:59:08 följande:
    Ja, det var ganska svårt. Men det är säkert alla "fasta" stolar ... Det finns en manual och en bra instruktionsfilm på MaxiCosis hemsida.www.maxi-cosi.com/maxicosi/productdetail.aspx...
    bra tips om instruktionsfilmen,, jag skrev ut  manualen tidigare
  • Lili73

Måntroll, frågade nämligen själv i butiken när jag köpte min stol och fick svaret "ja, men den sitter väl under stolen" som om det var det självklaraste i världen....eh...ok. Så du behöver absolut inte känna dig dum eller så är väl jag lika dum jag då. ;o)

• milimina

vi är väldigt nöjda med den men kolla så att den är godkänd för er bil (det finns förteckning på maxi-cosis hemsida). alla stolar passar nämligen inte i alla bilar - vilket vi fick erfara då vi bytte bil från en volvo v40 till en renault espace. mobin är rejält mkt krångligare att sätta fast i espacen jämfört med volvon, dels för att det inte finns fasta öglor till spännbanden, dels för att det precis där man vill ha stödbenet i golvet sitter ett utblås från fläktsystemet... den sitter fast ordentligt nu, men vi kommer inte flytta på den nånsin, om vi säger så... ett hett tips som vi fick på babyproffsen när vi fick hjälp att montera den är att lämna ngn cm av benet i utfällt läge innan man spänner banden, då är det sjukt mkt lättare att få den att sitta stadigt. den sjunker en bit när banden spänns, och man slipper dra sej blå

det jag gillar med den är att den är rejäl med gott om plats för junior, han kommer kunna ha den länge. när han sover är det lätt att fälla den till viloläget, det var ovärdeligt när han var mindre och ofta somnade i bilen, då satt han fram och man kunde lätt fixa det fast man körde. i espacen har vi airbag fram så det är inte ett alternativ längre, men nu sover han inte lika ofta i bil heller, bara när vi kör långt och då sitter jag ändå bak med honom.

Svar på tråden Maxi Cosi Mobi