• Jennie H

Kan bebisar få psoriasis?

Någon som vet eller som har erfarernheter?? Vill veta så mycket som möjligt om ålder, utseende m.m. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan bebisar få psoriasis?
  • LadyWillow

Ja, det tror jag att de kan, även om det brukar debutera lite senare i barndomen. FInns det i släkten?
    Finns flera olika typer av psoriasis, gå in på deras hemsida, där finns information. Googla på svenska psoriasisförbundet.

• Jennie H

Ja, det finns i släkten. M

• Jennie H

oj, vad konstigt det blev... min mamma har det, och min morfar. Nu har min lille son (3½ månad) fått torra fläckar på kroppen. Armbågar framför allt, men även små på benen etc. Usch, blir så orolig...

• LadyWillow

Det kan ju vara vanliga eksem också...

• Jennie H

Ja precis... men jag blir så orolig. Tittade på deras hemsida men kunde inte hitta något om bebisar tyvärr.

• Themis

Det kan vara psoriasis kanske, men lika gärna tvättmedel eller sköljmedel om ni använder sånt, bebisar är jättekänsliga för alla kemikalier eftersom de har tunnare hud än vuxna.

Jag hade mycket s k böjveckseksem när jag var liten men det var ju bara en tramsdiagnos för jag är överkänslig mot för mycket tvättmedel helt enkelt och har reagerat på det även i vuxen ålder.

Om det sitter i böjvecken så är det för att det är där kläderna sitter åt mest, huden är tunnast och när man svettas löses kemikalieresterna i kläderna upp och irriterar huden.

Man kan även få eksemfläckar var som helst på kroppen när den systemiska bealstningen blir för stor eller man börjar klia på nåt ställe.

• Jennie H
    Themis skrev 2008-08-30 22:00:13 följande:
    Det kan vara psoriasis kanske, men lika gärna tvättmedel eller sköljmedel om ni använder sånt, bebisar är jättekänsliga för alla kemikalier eftersom de har tunnare hud än vuxna.Jag hade mycket s k böjveckseksem när jag var liten men det var ju bara en tramsdiagnos för jag är överkänslig mot för mycket tvättmedel helt enkelt och har reagerat på det även i vuxen ålder.Om det sitter i böjvecken så är det för att det är där kläderna sitter åt mest, huden är tunnast och när man svettas löses kemikalieresterna i kläderna upp och irriterar huden. Man kan även få eksemfläckar var som helst på kroppen när den systemiska bealstningen blir för stor eller man börjar klia på nåt ställe.
    Ja, jag använder vanligt tvätt och skäljmedel till hans kläder också... det ska jag ändra på. Tack för tipset.
  • Themis

Kan ju vara värt att testa i alla fall, innan ni börjar utreda.

Jag har tyvärr inte haft så stor tur med mina läkare så jag fick egenutreda min allergi mot konserveringsmedel också som vuxen och har därför med tiden blivit ganska påläst.

• Jennie H
    Themis skrev 2008-08-30 22:06:08 följande:
    Kan ju vara värt att testa i alla fall, innan ni börjar utreda. Jag har tyvärr inte haft så stor tur med mina läkare så jag fick egenutreda min allergi mot konserveringsmedel också som vuxen och har därför med tiden blivit ganska påläst.
    okej, jobbigt för dig, men vilken tur att du kom på det själv!
  • Themis

Nåja, tur och tur- en magisterexamen i naturvetenskap inklusive immunologi.

Det tråkiga är att jag hade vetat svaret efter fem veckor om jag hade fått den kostutredning hos dietist som jag blev nekad två gånger. Istället för att se ut så man kan gråta i tio år och använda klass 3 kortisonsalvor som förstör huden så det syns fortfarnde tio år efteråt.

Så jag säger-har du ett barn med känslig hud, var uppmärksam när barnet får eksem eller snuva-är det en allergi, har det ätit något särskilt, träffat nya djur, har ni bytt kemikalier i hemmet?

Det är mycket vunnet om man upptäcker en allergi tidigt och kan minska belastningen på kroppen. Sedan jag kom på min tillsatsallergi har alla de andra blivit mindre men kanske jag hade sluppit få flera jobbiga allergier om läkarna varit lite mer alerta.

En familj på lite längre håll i släkten har ett litet barn som vägrade äta annat än makaroner i princip och efter ETT ÅR kom de på att hoppsan, killen är ju laktosintolerant och får superont i magen av all mat med mjölk, det är ju därför han inte vill äta.

Sånt är ganska onödigt. Min egen mamma kommenterade i fem år att det var konstigt att jag blev tokförkyld varenda midsommar innan nån sa att ni kanske borde kolla upp om barnet har pollenalllergi....ooops...

• Louise Hbg

Jag har själv psoriasis, och ville därför föra in detta i min nu 2 månader dotters journal på BVC, men de sa att det inte kommer så tidigt i åldern...sen om det stämmer till 100% vet jag inte!

• Jennie H

Louise Hbg skrev 2008-08-31 10:52:56 följande:

Jag har själv psoriasis, och ville därför föra in detta i min nu 2 månader dotters journal på BVC, men de sa att det inte kommer så tidigt i åldern...sen om det stämmer till 100% vet jag inte!
    okej, känns skönt att höra. Ska till bvc imorgon, får se vad hon säger också!
  • Cocco

mjölkallergi kan yttra sig i eksem

Svar på tråden Kan bebisar få psoriasis?