• mimmi 1

Körsbärsträd i Norr?? vilken sort??

Bor i Umeå-trakten, zon 5-6. Har sett i en trädgård ett jättefint körsbärsträd, och ett sånt vill jag ha !!
    Nu undrar jag om någon kan tipsa om nån bra sort som är härdig här??

• Svar på tråden Körsbärsträd i Norr?? vilken sort??
  • Zenobia

Det finns en sida mna kan beställa frukt träd och annat ifrån som är anpassad för våra klimat. Det är mest växter, träd osv som är från Finland eller Ryssland som klarar sig här uppe.

www.onskebrunnen.nu/index.php&Itemid=1

• Dimitra
    mimmi 1 skrev 2008-08-30 23:33:54 följande:
    Bor i Umeå-trakten, zon 5-6. Har sett i en trädgård ett jättefint körsbärsträd, och ett sånt vill jag ha !!Nu undrar jag om någon kan tipsa om nån bra sort som är härdig här??
    På Blomsterlandet, Plantagen och Tegs Trädgård har jag sett flera körsbärssorter som är härdiga här i Umeå. Det brukar vara en lapp kring stammen där står upp till vilken zon som fungerar.

Du får ut och botanisera helt enkelt, extra roligt när priserna sänkts inför hösten
    The Dimitra universe.
  • mimmi 1

Tack.. ja, jag får nog ut å kolla... Dimitra, bor du i Umeå?
    Jag tänkte åka ut till hanskogs på teg, Bengt är ju så kunnig, vet allt verkar det som. men ibland är han inte där, och då måste man veta vad man ska ha ;o)

Zenibia... kan man verkligen beställa träd?? hur i allsin dar är dom paketerade?? beställde plantor från Odla.. men dom var minimat små, men ett räd??

• Dimitra
    mimmi 1 - jo jag bor i Umeå

Visst är han kunnig och lite charmigt virrig ibland Du får väl vandra runt i lite i den där "skogen" om du råkar komma dit en dag han inte är där
    The Dimitra universe.
  • ALJO

Det är svårt aitta bigaråer som är härdiga, men ett av dom härdigaste som jag själv skaffat är Gårdebo, en gammal sort som får mörka bär, Van, Stella, Sam är några från öst som är ganska härdiga, särskilt om man köper ett pyssling/dvärg-träd, då brukar dom gå en zon högre än annars.

• mimmi 1

Aha.. tack för tipset, det ska jag skriva upp....

• Zenobia

mimmi 1

Ja har alldrig provat skicka efter träd men dom borde var väl pakiterade iallafall då.
    Jag har köpt buskar från hortogreen och dom kom i en stor kartong med utkörning.

Men jag såg nu att dom som har den här sidan ligger i Älandsbro neråt Härnösand så om du då far ner till Sundsvall nån gång är det juh nära =)

Stensviken ca 6km från E4 i Älandsbro

• mimmi 1

men det är ungefär 20 mil till Härnösand enkel väg.. så jag tror nog att det blir i Umeå, annars blir det dyra träd!! ;o) (bensinen är ju inte gratis precis)
    men tack ändå för tipset....kan ju finnas nåt intressant där som inte finns här!!

• Zenobia

mimmi 1

Jo men det var inte så jag menade, utan om du har vägarna förbi nån gång te x ner till Sundsvall så är det nära =)

• mimmi 1

aha.. ja, det kan jag ju tänka på...

• veera

Ofta så är det gamla lokala sorter som är de härdigaste här i norr.
    Vi har på vår gård 8 körsbärsträd som jag inte har nåt namn på men de är rotskott från gamla körsbärsträd här i trakten.
    Sen så har jag 2 Lettisk låg, buskkörsbär som ska ha ganska söta bär, och nu denna vecka så planterade jag 2  bigaråer, Melissa och Leningrad black(?), för att testa hur det går.
    Här i finland är det inga problem att hitta härdiga fruktträd i plantskolorna. Vi har en härlig plantskola här i Österbotten som söker fram gamla och nya härdiga sorter, www.blomqvistplantskola.com De levererar även till Sverige och det borde finnas nån i Umeåtrakten som säljer deras plantor. Blomqvistplantskola ligger i zon 4 i Finland, dvs zon 5-6 i Sverige.
    Kanske du kan ta och knacka på hos nån som har ett fint körsbärsträd där i Umeå-trakten och fråga snällt om du kan få ett rotskott av deras härliga träd.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • mimmi 1

haha, ja, jag får nog ge mej ut på en tiggar runda!!
    men det tar ju så länge innan det blir nån storlek, om man tar ett rotskott??
    Men tack för alla tips jag fått på fina körsbärsträd, och plantskolor...nu har jag nåt att grunna på ...

Svar på tråden Körsbärsträd i Norr?? vilken sort??